Telewizyjny konkurs smsowy Serialowe kody wymień na nagrody i konkurs Pusty SMS wprowadzały konsumentów w błąd – dwie decyzje Prezes UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dwie decyzje Prezes Urzędu dot. konkursów smsowych potwierdził w ostatnim czasie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pierwszy wyrok sądu dotyczy telewizyjnego konkursu smsowego Serialowe kody wymień na nagrody organizowanego przez spółkę Mobile Format, drugi, spółki InternetQ i konkursu Pusty SMS.

Wątpliwości Urzędu wzbudziło m.in. hasło promujące telewizyjny konkurs smsowy organizowany przez spółkę Mobile Formats. Urząd przeanalizował wówczas m.in. regulamin loterii, wzory komunikatów tekstowych wysyłanych konsumentom, a także reklamy telewizyjne i prasowe promujące konkurs. Prezes UOKiK uznała, że na podstawie komunikatu …loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów spółka mogła zwiększyć zaufanie potencjalnych uczestników loterii do reklamowanego konkursu. Zdaniem Urzędu, przeciętny konsument miał prawo sądzić, że loteria podlega specjalnej kontroli Ministerstwa Finansów, a przez to jest bezpieczniejsza i uczciwsza niż inne. Prezes Urzędu uznała, że spółka Mobile Formats wprowadzała konsumentów w błąd i nałożyła na nią kary pieniężne za stosowane praktyki w łącznej wysokości 85 058 zł.

Spółka skorzystała z przysługującego jej prawa i odwołała się od decyzji. 20 marca 2013 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił stanowisko Prezes UOKiK i uznał, że przedsiębiorca stosował zarzucane mu praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Sąd podkreślił, że przekaz wynikający z emitowanych reklam i komunikatów smsowych mógł wprowadzić przeciętnego konsumenta w błąd, zniekształcając w istotny sposób jego zachowania rynkowe.

Drugi wyrok dotyczy spółki InternetQ – organizatora konkursu Pusty SMS. Urząd w 2010 r. przeanalizował m.in. regulamin konkursu, wzory smsów przesyłanych konsumentom w ramach loterii, listę laureatów oraz nagród, które otrzymali, a także treść reklam telewizyjnych i prasowych. Zastrzeżenia wzbudziła treść komunikatów, które otrzymywali konsumenci. Jednoznacznie bowiem sugerowały one, że otrzymają nagrodę, jeśli tylko odeślą pusty sms. Wysłanie takiej wiadomości gwarantowało jedynie rejestrację w konkursie i ewentualnie udział w losowaniu, a nie przyznanie nagrody. Niezgodne z prawem jest wywoływanie wrażenia, że konsument bezwarunkowo wygra nagrodę np. po wysłaniu smsa, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy nie jest to prawdą. Prezes Urzędu stwierdziła, że spółka Internetq Poland stosowała zakazaną tzw. agresywną praktykę rynkową i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 499 650 zł.

źródło: UOKiK

Kan