Entellico odrzuca zarzuty
w ramach ataku telekomów na projekt blupill. Prawnicy spółki
grożą poważnymi konsekwencjami prawnymi w przypadku wprowadzania
użytkowników usługi w błąd i podejmowania działań nieuczciwej
konkurencji.

Rzecznik prasowy Grupy TP zaatakował w tym tygodniu projekt blupill
w wypowiedzi na stronach internetowych „Rzeczpospolitej”. Atak był
skierowany na poczucie bezpieczeństwa potencjalnych użytkowników
usługi. Ostrzegł także swoich klientów, że operator może rozwiązać z
nimi umowę, jeśli będą udostępniali swoje hasła podmiotom trzecim:

– Kod abonencki jest dostępny wyłącznie dla abonenta i operatora
(oraz upoważnionych podmiotów działających na zlecenie operatora).
Udostępnienie osobie trzeciej stanowi naruszenie regulaminu i może być
podstawą do rozwiązania przez operatora umowy, ze wszystkimi tego
konsekwencjami.
W zdecydowanym tonie odpowiedziała na ten atak wczoraj, również na
stronach internetowych rpkom.pl prezes Urzędu Komunikacji
Elektronicznej nadzorującego telekomy, p. Anna Streżyńska
(http://www.rp.pl/artykul/631563.html):

Według niej opublikowany w tym serwisie tekst o wątpliwościach,
jakie wobec tego typu usługi mają prawnicy Grupy TP, może świadczyć o
tym, że operatorzy będą próbowali je blokować, strasząc abonentów
odłączeniem w przypadku korzystania z tego typu usług.
Jeśli tak będzie, spotka się to z
naszym zdecydowanym przeciwdziałaniem. Kod abonencki jak i hasło do
konta na portalu jest własnością abonenta a nie operatora

oświadczyła Streżyńska. – (…) Według
mojej wiedzy w zaproponowanej usłudze nie dochodzi w żadnym momencie do
udostępnienia kodu osobie trzeciej. Abonent wykorzystuje tylko
aplikację, ale kod pozostaje jego
.

Na atak Orange odpowiedziały także dwie kancelarie prawne
reprezentujące projekt blupill (i prowadzącą go firmę Entellico).

mec. Monika Tomczak-Górlikowska z kancelarii Miller Canfield Babicki:
Nie jest prawdą twierdzenie, że
działania Entellico mogą naruszać prawo, gdyż model działania usługi
projektu blupill nie wymusza na użytkowniku podawania jakimkolwiek
podmiotom trzecim, a tym bardziej Entellico, haseł dostępu do portalu
operatora, czy też kodu abonenckiego. Usługa została tak
zaprojektowana, aby dane te nigdy nie trafiały do Entellico, ani
żadnych podmiotów trzecich. Hasła dostępu do portalu operatora i kody
abonenckie trafiają szyfrowaną transmisją wyłącznie do operatora.

mec. Maciej Rynkowski, z kancelarii Aniukiewicz, Rynkowski i
Partnerzy:
W związku z wypowiedziami
przedstawicieli operatorów telekomunikacyjnych, zgodnie z którymi
aplikacja blupill miałaby rzekomo wymuszać na użytkowniku podanie
oprócz numeru telefonu, również kodu abonenckiego, w związku z czym
miałoby dochodzić do naruszenia postanowienia regulaminu świadczenia
usług telekomunikacyjnych, zakazującego udostępniania osobom trzecim
kodu abonenckiego, zaznaczam, iż są to twierdzenia nieprawdziwe,
wprowadzające w błąd odbiorców usługi blupill co do prawdziwej
charakterystyki tej usługi. Blupill jest skonstruowany z zachowaniem
najwyższych standardów bezpieczeństwa, w ramach których nie dochodzi do
przekazania osobom trzecim, w tym również spółce Entellico danych
użytkownika takich jak kod abonencki, który jest wykorzystywany przez
samego użytkownika przy pomocy blupill działającego na komputerze
użytkownika, do zalogowania się na stronie operatora, z usług którego
korzysta użytkownik i jest przesyłany w formie zaszyfrowanej do serwisu
tego operatora. Entellico Sp. z o.o. nie pobiera kodu abonenckiego i
nie ma możliwości skorzystania z niego w jakikolwiek sposób. W związku
z tym nie można również zasadnie twierdzić, iż skorzystanie z usługi
blupill mogłoby wiązać się z naruszeniem regulaminu świadczenia usług
telekomunikacyjnych.

Wskazane wypowiedzi przedstawicieli operatorów telekomunikacyjnych
stanowią działanie na szkodę Entellico, naruszają dobra osobiste tej
Spółki oraz wypełniają znamiona czynu nieuczciwej konkurencji z art. 14
ust. 1 i 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i uzasadniają
podejrzenie ewentualnego popełnienia przestępstwa z art. 26 ust. 1 tej
ustawy.

Dalsze wygłaszanie takich treści spotka się ze zdecydowaną reakcją
Entellico na gruncie cywilnoprawnym i karnoprawnym, zmierzającą do
ochrony interesów Spółki.

Prawnicy reprezentujący Entellico
skierowali wczoraj zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
i o naruszeniu zasad uczciwej konkurencji.

W sprawie ochrony danych wrażliwych użytkowników projektu blupill
wypowiedział się jeszcze raz specjalista ds. bezpieczeństwa sieciowego,
Krzysztof Młynarski, którego firma audytowała usługę: – To co uderzyło nas podczas testów
bezpieczeństwa tego projektu, jednym z fenomenów tego projektu, jest
właśnie to, że dane wrażliwe dla użytkownika w ogóle nie trafiają do
projektu i nie trafiają na serwery tego portalu.

Sebastian Barylski, szef projektu blupill:
– Jestem zdziwiony tym, że ogromne
telekomy poświęciły nam, małej grupie zapaleńców aż tyle uwagi i
emocji. Wypowiedzi rzecznika Grupy TP mogą zostać odebrane jako próba
zastraszania swoich własnych klientów, czy czyny nieuczciwej
konkurencji. Czyżby Grupa TP poczuła się zagrożona uruchomieniem przez
nas testowej wersji optymalizatora wydatków na telefon?

To jasne jak słońce, że
użytkownicy projektu blupill wprowadzając swoje hasło czy kod abonencki
na swoim komputerze, robią dokładnie to samo, co wtedy, gdy wpisują owe
dane w przeglądarce internetowej. I w przypadku przeglądarki i w
przypadku aplikacji blupill działającej na komputerze użytkownika hasła
i kody abonenckie idą od razu szyfrowaną transmisją tylko i wyłącznie
do operatora. Nikt o zdrowych zmysłach nie ma pomysłu twierdzić bez
jakiegokolwiek dowodu, że trafiają one do twórców Firefoksa, Opery, czy
Internet Explorera.

Entellico równocześnie wszystkie osoby zainteresowane regulaminem
odesłało na strony internetowe usługi:
https://www.projektblupill.pl/strony/conditions. Regulamin usługi
znajduje się w sekcji rejestracji użytkownika na portalu projektu
blupill. – Każdy użytkownik może się z nim zapoznać i musi go
zaakceptować, gdy rejestruje się na portalu. Inna sprawa, że kto nie
chciał się rejestrować, mógł usługę uruchomić bez wchodzenia na tę
stronę. A zwykły błąd w internetowym odnośniku sprawił, że przez chwilę
można było uruchomić usługę bez dostępu do regulaminu. Błąd ten został
już usunięty – wyjaśnia Barylski.
Entellico dodaje, że wszyscy użytkownicy, którzy zarejestrują się w
obecnej, testowej wersji usługi (0.9) będą mogli z niej korzystać za
darmo przez miesiąc.

źródło: Entellico

Kan

Warto przeczytać:
Anna Streżyńska broni Blupill, Play za. Entellico odrzuca zarzuty
Orange ma zastrzeżenia do Projektu Blupill