Prawie 18 tysięcy klientów BZ WBK aktywowało w swojej bankowości mobilnej wirtualne karty płatnicze, umożliwiające wygodne, zbliżeniowe płacenie smartfonem. Usługa płatności mobilnych HCE została udostępniona 30 września br. poprzez aplikację BZWBK24mobile, m.in. przy współpracy z Visa. Dzięki niej klienci BZ WBK mogą realizować płatności zbliżeniowe w sklepach bez konieczności wymiany karty SIM telefonu, specjalnej umowy z operatorem komórkowym, a nawet dostępu do sieci komórkowej czy Internetu.

Tak duże zainteresowanie nową usługą wynika przede wszystkim z łatwości, z jaką można ją aktywować i wygody korzystania z tej formy płatności mobilnych.

Ergonomia innowacji wdrażanych w BZ WBK to dla nas priorytet. Słuszność takiego podejścia potwierdza dynamiczny wzrost liczby użytkowników wirtualnych kart płatniczych HCE w aplikacji, który obserwujemy od dnia wprowadzenia usługi – mówi Błażej Mika, dyrektor Centrum Rozwoju Kart i Płatności w Banku Zachodnim WBK.

Wykorzystywane wcześniej przez banki i operatorów sieci komórkowych technologie umożliwiające płatności zbliżeniowe smartfonem oparte były głównie o specjalne karty SIM z funkcją NFC (ang. near field communication). Ich uruchomienie wymagało wymiany karty u operatora, co angażowało czas i często generowało dodatkowe koszty dla użytkownika. W przypadku płatności smartfonem z wykorzystaniem technologii HCE nie potrzebna jest wymiana karty. Co więcej, transakcję można wykonać będąc poza zasięgiem sieci komórkowej i Internetu. Kluczowe dla dokonania operacji dane generowane są z wykorzystaniem chmury obliczeniowej. – Dzięki zastosowaniu mechanizmu Tap&Pay płatności mobilne z BZWBK24mobile są tak samo proste i szybkie, jak płacenie kartą zbliżeniową. To również pokazuje, że inne technologie, przy odpowiednim podejściu operatorów, mogą być nadal warte rozważenia jako element synergii i dotarcia do większego grona użytkowników niż HCE. – dodaje Błażej Mika.

Aby móc płacić zbliżeniowo smartfonem należy upewnić się, że korzystamy z najnowszej wersji aplikacji BZWBK24 mobile, a następnie kliknąć w menu po lewej stronie w opcję „Zapłać zbliżeniowo”. Postępując według wskazówek widocznych na ekranie telefonu aktywujemy kartę debetową Visa mobile lub MasterCard Mobile. Ta darmowa karta wirtualna, zapisywana w aplikacji jest przypisana do wskazanego rachunku osobistego. Karta będzie dostępna do płatności z wykorzystaniem telefonu po zawarciu odpowiedniej umowy w formie elektronicznej. Wystarczy ją włączyć i od tej chwili można płacić zbliżeniowo smartfonem. Nie wymaga to nawet uruchomienia aplikacji – wystarczy mieć aktywny tryb NFC. Płatności do kwoty 50 zł nie wymagają dodatkowej autoryzacji. Aby płacić telefonem zbliżeniowo za zakupy powyżej 50 zł, należy nadać wirtualnej karcie czterocyfrowy PIN. Można to zrobić w BZWBK24 internet. Wirtualną kartą w aplikacji BZWBK24mobile zapłacimy w większości z ponad 425 tys. terminali płatniczych działających w Polsce.

Bardzo użytecznymi usługami w BZWBK24mobile są też m.in. BLIK, czyli płatności telefonem
w sklepie i w Internecie oraz wypłaty bez karty z bankomatów obsługujących BLIK. Dostępna jest także usługa „Zakupy mobilne”, w której klienci mogą zakupić bilety komunikacji miejskiej w ponad 150 miastach Polski lub zapłacić za parking w strefie płatnego parkowania.

Polska jest dzisiaj gotowa na przyjęcie mobilnych płatności zbliżeniowych na masową skalę, a dane Banku Zachodniego WBK potwierdzają zainteresowanie konsumentów tą usługą. Fundamentem dla ich upowszechnienia się jest bardzo szybkie przekonanie się zarówno konsumentów, jak i detalistów do prostoty, wygody i bezpieczeństwa płatności zbliżeniowych realizowanych kartami, dzięki czemu odniosły one tak spektakularny sukces w naszym kraju. Na tej podstawie można się spodziewać, że płacenie smartfonem stanie się równie powszechne co płatności kartą – komentuje Jakub Kiwior, dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa Europe.

źródło: Bank Zachodni WBK

Kan