Opinie i wnioski dotyczące Bezpłatnego Dostępu do Internetu udostępnianego przez Aero2 od 10 maja 2011r. – wyniki analizy za ostatnie 12 miesięcy (od 06 kwietnia 2013r. do 31 marca 2014r.). W związku z licznymi pytaniami o przyczyny czasowego wyświetlania trudniejszych kodów autoryzacyjnych, Aero2 wyjaśnia, że trudniejsze obrazki reCaptcha Google były wyświetlane w trybie serwisowym, który miał miejsce podczas minionej nocy.

W okresie od 06 kwietnia 2013r. do 31 marca 2014r. Aero 2 zgodnie z Regulaminem Bezpłatnego Dostępu do Internetu pkt. 9.9 przyjmowało opinie i wnioski dotyczące działania BDI. Opinie te były poddane uważnej analizie i przyczyniały się do stałej poprawy udostępnianego Użytkownikom dostępu do Internetu.

Opinie i wnioski, które otrzymano można podzielić na kilka kategorii:

    – uzyskanie karty SIM Aero2 BDI,

    – zasięg sieci Aero2 3G w paśmie 900MHz,

    – parametry jakościowe BDI Aero2.

Uzyskanie karty SIM Aero2 BDI

Najwięcej opinii Użytkowników dotyczyło zasad uzyskania karty SIM i czasu oczekiwania na przesyłkę z kartą. Spółka od września 2013r. zreorganizowała proces obsługi wydawania kart oraz zmodyfikowała i usprawniła obsługę. Dzięki wdrożonym mechanizmom, czas od rejestracji wniosku na stronie internetowej Aero2 do otrzymania przesyłki poleconej na adres domowy z kartą SIM, pomimo wzrastającej liczby wniosków, uległ znaczącemu skróceniu i wynosi obecnie 7-10 dni, w zależności od terminu dostarczenia podpisanych
i kompletnych dokumentów przez Zainteresowanego. Karty SIM są wysyłane drugiego lub trzeciego dnia od otrzymania kompletu dokumentów. Wcześniej proces zajmował nawet 4 – 5 tygodni. Jednocześnie usprawniony został proces odpowiadania na wiadomości otrzymane na skrzynkę e-mailową. Mimo, że miesięcznie obsługujemy od 8 do 10 tysięcy zapytań, to staramy się, aby czas odpowiedzi wynosił maksymalnie 2-3 dni robocze od otrzymania korespondencji. Większość odpowiedzi przekazywana jest jeszcze tego samego dnia roboczego.

Zrealizowane przez nas działania w zakresie rozbudowy narzędzi elektronicznych przyniosły znaczące usprawnienie procesu wydawania kart. Ponadto, od końca października Aero2 ma swój własny fan page na Facebook’u, który jest dodatkowym narzędziem bezpośredniej komunikacji z Użytkownikami.

Zasięg sieci 3G Aero2 w paśmie 900MHz

Odpowiadając na zapotrzebowanie Użytkowników BDI w analizowanym okresie spółka sukcesywnie poprawiała zasięg. W wyniku rozbudowy sieci Aero2 r. na koniec 2013 roku unikalna oferta Bezpłatnego Dostępu do Internetu stała się dostępna dla 99% populacji Polski. Informacje o kolejnych obszarach objętych działaniem sieci komunikowaliśmy Użytkownikom także za pośrednictwem Facebooka.

Parametry jakościowe BDI Aero2

Ostatnią, ale dla Spółki równie istotną jak poprzednie dwie, grupą opinii przesyłanych przez Użytkowników były przekazywane nam na bieżąco z całej Polski, informacje o aktualnym stanie działania sieci Aero2 i parametrach dostępu do Internetu, jakie uzyskują Korzystający z BDI. Z opinii tych widać rosnącą popularność BDI w całej Polsce. Korzystanie z BDI przez coraz większą liczbę użytkowników powoduje, że lokalnie występowały sytuacje pogorszenia się komfortu korzystania. Z analiz tego zjawiska widzimy, że były to sporadyczne obszary, najczęściej gęsto zaludnione. W tym miejscu warto przypomnieć, że zgodnie z Regulaminem, Bezpłatny Dostęp do Internetu jest udostępniany bez szczególnych gwarancji jakości. Wspomina o tym punkt 3.7 Regulaminu, stwierdzający iż „ (…) Operator zapewnia Bezpłatny Dostępu do Internetu w ramach możliwości technicznych (…) chyba że lokalne warunki techniczne dotyczące pojemności Sieci Telekomunikacyjnej Operatora nie będą umożliwiały takiego zalogowania. (…) Zapewnienie korzystania z Bezpłatnego Dostępu do Internetu sprawdzane jest na poziomie statystycznego Korzystającego i nie oznacza, obowiązku zapewnienia możliwości korzystania każdemu dowolnie wybranemu Korzystającemu,
w każdym dowolnie wybranym do czasie oraz w każdym, dowolnie wybranym miejscu.”

BDI jest dostępem bezprzewodowym, dlatego naturalne jest, że może pojawiać się charakterystyczne dla tego rodzaju dostępu, obniżenie parametrów sieci lub nawet ograniczenie dostępu do BDI, w zależności od liczby Użytkowników korzystających jednocześnie ze stacji bazowej, ich odległości od stacji bazowej, ukształtowania terenu lub miejsc w których korzystający używają BDI, w szczególności konstrukcji budynków.

Niektóre z opinii Użytkowników pomogły nam także szybko zauważać i usuwać lokalnie występujące awarie uniemożliwiające korzystanie z BDI. Awarie sieci radiowej, czy transmisyjnej to normalne procesy, które dotykają każdego operatora mobilnego. Ze względu na obsługę przez Aero2 klientów hurtowych parametry utrzymania sieci i szybkości usuwania awarii są w sieci Aero2 w tym zakresie bardzo wysokie, na czym korzystają też Użytkownicy BDI.

Oprócz opinii i wniosków, które wpłynęły na skrzynkę internetową Aero2 lub pocztą tradycyjną, jednocześnie także niewielka liczba opinii (skarg) w analizowanym okresie była kierowana do Aero2 za pośrednictwem Urzędu Komunikacji Elektronicznej i jego Delegatur. Łącznie było 15 Interwencji UKE.

Kierowanie skarg za pośrednictwem Urzędu, szczególnie w zakresie parametrów jakościowych wskazuje, że oczekiwania Korzystających względem BDI są wyskalowane w taki sam sposób jak dla usług komercyjnych, z tytułu których dostawcy pobierają opłaty abonamentowe. Tymczasem dostęp do Internetu oferowany przez Aero2 nie ma charakteru komercyjnego i zgodnie z treścią Decyzji Rezerwacyjnej UKE jest zbliżony do publicznych punktów dostępowych do Internetu (hotspoty). Aero2 docenia popularność BDI, jednak zwraca uwagę na fakt, że oczekiwanie od BDI parametrów identycznych, a często nawet wyższych niż od usług rynkowych są rażąco nieuzasadnione. Wskazać należy, że głównymi skarżącymi się na Aero2 za pośrednictwem Urzędu były osoby, które transferują miesięcznie ilości danych przekraczające niejednokrotnie limity określone w najdroższych ofertach komercyjnych.


Z satysfakcją zauważamy, że oferta BDI jest coraz częściej wybierana przez mieszkańców Polski i umożliwia im socjalny dostęp do Internetu
– podkreśla Aero2.

W związku z licznymi pytaniami o przyczyny czasowego wyświetlania trudniejszych kodów autoryzacyjnych, Aero2 odpowiada:


Aero2 wprowadzając mechanizm Captcha wybrało rozwiązanie reCaptcha firmy Google, które jest największym źródłem zadań CAPTCHA w Internecie. reCaptcha jest powszechnie uznawana za najbardziej skuteczny system, który wymaga stałego rozwijania systemu i ochrony przed pojawiającymi się co chwila atakami.

Z obserwacji Aero2, wynika że trudniejsze obrazki reCaptcha Google były wyświetlane w trybie serwisowym, który miał miejsce podczas minionej nocy. Aktualnie obserwujemy, że użytkownikom wyświetlane są standardowe kody do przepisania.

źródło: Aero2

Kan