W dzisiejszych czasach każdy z nas robi zakupy przez Internet. Według prognoz interaktywnie.com w tym roku Polacy wydadzą w e-sklepach aż 26 mld złotych. Niezaprzeczalnymi zaletami zakupów w sieci są ogromny wybór towarów, oszczędność czasu i pieniędzy, ale e-zakupy trzeba również umieć robić.

Co jakiś czas wznawiana jest dyskusja na temat bezpieczeństwa zakupów w Internecie. Pojawiają się głosy, że elektroniczne formy płatności wiążą się z ryzykiem ataku hakerów, którzy mogą zająć środki na naszym koncie. Inni ostrzegają przed nieuczciwymi sprzedawcami, którzy po otrzymaniu zapłaty wysyłają inny czy podrobiony towar lub wręcz nie robią tego wcale.

Z badań przeprowadzonych na potrzebę publikacji „Polski e-konsument – typologia, zachowania”*wynika, że co ósmy badany wiąże z zakupami online ryzyko utraty prywatności danych osobowych. Aż 29% respondentów odpowiedziało, że obawia się oszustw związanych z płatnościami.

„Rzeczywistość jest taka, że dokonywanie płatności w Internecie będzie bezpieczne tylko wtedy, gdy sami o to zadbamy” – mówi Joanna Kuzdak, prezes jednego z największych polskich e-sklepów Agito.pl.

Na co należy zwrócić uwagę, aby nasze zakupy były bezpieczne? Poniżej 5 kroków Agito.pl.

  • Unikajmy e-sklepów, które nie posiadają regulaminu, a na stronie nie jest podany kontakt (adres, telefon), numer KRS (można go sprawdzić na www.krs-online.com.pl), czy NIP. 
  • Nie korzystajmy ze sklepów, na temat których jest mało opinii w Internecie lub są one głównie negatywne.
  • Zwracajmy uwagę na szyfrowanie strony „www”. Na początku powinien widnieć skrót „https”, a nie „http”.
  • Nie dokonujmy płatności korzystając z niezabezpieczonych sieci, takich jak hot spoty w kawiarniach czy na dworcach. Nie mamy pewności jak są one zabezpieczone i czy ktoś nie ma dostępu do naszych danych.
  • Wybierajmy sklepy, które oferują kilka form płatności. Serwisy godne zaufania zazwyczaj oferują różne opcje płatności – do najpopularniejszych należą szybkie płatności przelewem, karta kredytowa, płatność przy odbiorze, czy sprzedaż na raty.

* Projekt badawczy nr 0415/B/H03/2008/35 finansowany przez MNiSW pt. „Polski e-konsument – typologia, zachowania”. Badania stanowią próbę diagnozy zachowań nabywczych polskich konsumentów w Internecie.

źródło: Agito.pl

Kan