Sejm zaczyna prace nad przygotowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacją ustawy prawo telekomunikacyjne. Zapewni ona m.in. lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami i nadużyciami związanymi z smsami premium. Usprawni też system ostrzegania o możliwych zagrożeniach, takich jak np. możliwe klęski żywiołowe.
Główny cel przygotowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacji to kompleksowa ochrona konsumentów na rynku telekomunikacyjnym i wyposażenie regulatora rynku, prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w dodatkowe, skuteczne narzędzia.
W proponowanym kształcie pozwoli ona też na sprawniejsze ostrzeganie przed możliwymi zagrożeniami, takimi jak np. klęski żywiołowe.
W styczniu Rada Ministrów poparła nasze propozycje zmian i dziś Sejm rozpoczął prace nad ustawą. Przebieg procesu legislacyjnego można śledzić na stronie Sejmu RP.
Najważniejsze zmiany:
- Ochrona abonenta przed nieprzewidzianymi rachunkami za usługi o podwyższonej opłacie i niechcianymi usługami:
- Wzmacniamy regulacje dotyczące progów kwotowych na tzw. usługi Premium Rate, czylidrogich, dodatkowo płatnych smsów. Do dotychczasowych trzech progów: 35, 100 i 200 zł dodajemy próg 0 zł (czyli całkowita blokada tego rodzaju usług),
- Obecnie abonent może, ale nie musi określać, czy chce korzystać z usługi smsów o podwyższonej opłacie. A jeśli chce – do jakiej kwoty. W efekcie jest to furtka do nadużyć dla nieuczciwych firm. Zgodnie z naszym projektem, jeśli abonent nie określi żadnego progu – progiem domyślnym będzie 35 zł,
- Przekroczenie progu zaskutkuje koniecznością poinformowania abonenta o tym fakcie i automatyczną blokadą połączeń na numery Premium.Obecnie blokada jest uruchamiana dopiero na żądanie abonenta – projekt wprowadza obowiązek uruchomienia jej natychmiast po osiągnięciu wybranego lub domyślnego progu,
- Chcemy zwiększyć świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają – abonent będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie usług bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia, co zwiększy świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają – np. cyklicznej, powtarzalnej usługi sms premium (np. dowcip dnia),
- Wprowadzamy możliwość blokowania połączeń nawet w przypadku, gdy są bezpłatne. Chodzi o ochronę głównie dzieci przed nieprzeznaczonymi dla nich treściami,
- Zobowiązujemy dostawcę tego rodzaju usług do zamieszczania informacji o nich na rachunku telefonicznym. Dzięki temu abonent będzie świadomy gdzie kierować reklamację,
- Jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonent nie będzie mógł być obciążony opłatą.
- Uporządkowanie rejestru usług o podwyższonej opłacie, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (regulator rynku telekomunikacyjnego):
- Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie (czyli treść, a nie usługę telekomunikacyjną) będzie musiał podać więcej informacji w zgłoszeniu, m.in. wskazać adres poczty elektronicznej i numer telefonu, które umożliwią skuteczny kontakt z dostawcą usługi,
- Zgłoszenie będzie zawierać oświadczenie o prawdziwości danych w zgłoszeniu – wprowadzona będzie odpowiedzialność karna za podanie nieprawdziwych danych – obecnie brak jest takiej sankcji,
- Nowy termin zgłoszenia usługi do rejestru – 14 a nie 7 dni przed rozpoczęciem świadczenia,
- Na dostawcach dodatkowego świadczenia ciążyć będzie obowiązek stałej aktualizacji danych zawartych w rejestrze, aby rejestr zawierał tylko aktualne dane o faktycznie oferowanych na rynku usługach,
- Operator (a zatem podmiot, na czyjego infrastrukturze oferowane będą usługi – może być niezależny od dostawcy usługi o podwyższonej opłacie) będzie miał obowiązek blokować usługi niewpisane do rejestru, co wymusi na podmiotach zamierzających oferować tego rodzaju usługi, wpisywanie się i dbanie o aktualność danych w rejestrze.
- Nowe narzędzia regulatora rynku telekomunikacyjnego – Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej:
Prezes UKE będzie mógł w drodze decyzji nakazać:
- Przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu – zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi Premium,
- Podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie – zaprzestanie świadczenia usługi,
- Usługodawcy (np. portalowi społecznościowemu) – usunięcie informacji promocyjnych lub reklamowych usług Premium,
- Wprowadzenie kar za niewykonanie obowiązku blokowania usług o podwyższonej opłacie niewpisanych do rejestru.
- Zmiany w zarządzaniu kryzysowym.
Pozwolą one na wysyłanie abonentom bezpłatnych smsowych komunikatów o zagrożeniach na obszarze ich zamieszkania. Określenie obszaru występowania zagrożenia oraz treści komunikatu sms będzie zapewniane przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.
źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Wreszcie, tylko czemu tak późno, można zapytać. I co robili poprzednicy.
I po to mamy taką instytucję jak Ministerstwo Cyfryzacji, aby działał tam gdzie ludzie są oszukiwani. Brawo!
Witam wszystkich na Forum , od 2016 roku mam problem z Orange podczas pobytu w USA Chicago zwolniłem blokadę roamingu i przez 1 minutę naliczyli ponad 16 tyś zł . Po powrocie zbadałem telefon i mam opinię z Biura Ekspertyz Sądowych w Lublinie że taki pobór i wysyłka danych nie miały miejsca . Z rachunku na prawie 20 tyś zł którego nie uznałem jako koszty i nie zaksięgowałem do tej pory , zapłaciłem około 4900 zł w/g wyliczeń tyle się im należało . Orange pomimo wezwań UKE nie przedstawiło Logów z serwerów potwierdzających roszczenie .Jednakże dalej nie ma z nimi jakiejkolwiek możliwości porozumienia i oddali sprawę firmie Vindix która odkupuje długi . Gdzie na dzień dobry telefon odbiera pani z Ruskim akcentem i uważa że od razu wzbudzi respekt i strach . Mam zamiar bronić się w sądzie , ewentualnie nagłośnić sprawę medialnie np w programie Interwencja w Polsacie jednakże nie wiem czy będzie to ich na tyle interesować bo sprawa może za mało medialna . Kto miał podobne problemy ? kto może cos doradzić ? polecić wyspecjalizowanych w temacie prawników ? proszę o kontakt 607412231 arm@poprostulozka.com pozdrawiam Artur