Sejm zaczyna prace nad przygotowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacją ustawy prawo telekomunikacyjne. Zapewni ona m.in. lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami i nadużyciami związanymi z smsami premium. Usprawni też system ostrzegania o możliwych zagrożeniach, takich jak np. możliwe klęski żywiołowe.

Główny cel przygotowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacji to kompleksowa ochrona konsumentów na rynku telekomunikacyjnym i wyposażenie regulatora rynku, prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w dodatkowe, skuteczne narzędzia.

W proponowanym kształcie pozwoli ona też na sprawniejsze ostrzeganie przed możliwymi zagrożeniami, takimi jak np. klęski żywiołowe.
W styczniu Rada Ministrów poparła nasze propozycje zmian i dziś Sejm rozpoczął prace nad ustawą. Przebieg procesu legislacyjnego można śledzić na stronie Sejmu RP.

Najważniejsze zmiany:

  1. Ochrona abonenta przed nieprzewidzianymi rachunkami za usługi o podwyższonej opłacie i niechcianymi usługami:
  • Wzmacniamy regulacje dotyczące progów kwotowych na tzw. usługi Premium Rate, czylidrogich, dodatkowo płatnych smsów. Do dotychczasowych trzech progów: 35, 100 i 200 zł dodajemy próg 0 zł (czyli całkowita blokada tego rodzaju usług),
  • Obecnie abonent może, ale nie musi określać, czy chce korzystać z usługi smsów o podwyższonej opłacie. A jeśli chce – do jakiej kwoty. W efekcie jest to furtka do nadużyć dla nieuczciwych firm. Zgodnie z naszym projektem, jeśli abonent nie określi żadnego progu – progiem domyślnym będzie 35 zł,
  • Przekroczenie progu zaskutkuje koniecznością poinformowania abonenta o tym fakcie i automatyczną blokadą połączeń na numery Premium.Obecnie blokada jest uruchamiana dopiero na żądanie abonenta – projekt wprowadza obowiązek uruchomienia jej natychmiast po osiągnięciu wybranego lub domyślnego progu,
  • Chcemy zwiększyć świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają – abonent będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie usług bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia, co zwiększy świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają – np. cyklicznej, powtarzalnej usługi sms premium (np. dowcip dnia),
  • Wprowadzamy możliwość blokowania połączeń nawet w przypadku, gdy są bezpłatne. Chodzi o ochronę głównie dzieci przed nieprzeznaczonymi dla nich treściami,
  • Zobowiązujemy dostawcę tego rodzaju usług do zamieszczania informacji o nich na rachunku telefonicznym. Dzięki temu abonent będzie świadomy gdzie kierować reklamację,
  • Jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonent nie będzie mógł być obciążony opłatą.
  1. Uporządkowanie rejestru usług o podwyższonej opłacie, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (regulator rynku telekomunikacyjnego):
  • Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie (czyli treść, a nie usługę telekomunikacyjną) będzie musiał podać więcej informacji w zgłoszeniu, m.in. wskazać adres poczty elektronicznej i numer telefonu, które umożliwią skuteczny kontakt z dostawcą usługi,
  • Zgłoszenie będzie zawierać oświadczenie o prawdziwości danych w zgłoszeniu – wprowadzona będzie odpowiedzialność karna za podanie nieprawdziwych danych – obecnie brak jest takiej sankcji,
  • Nowy termin zgłoszenia usługi do rejestru – 14 a nie 7 dni przed rozpoczęciem świadczenia,
  • Na dostawcach dodatkowego świadczenia ciążyć będzie obowiązek stałej aktualizacji danych zawartych w rejestrze, aby rejestr zawierał tylko aktualne dane o faktycznie oferowanych na rynku usługach,
  • Operator (a zatem podmiot, na czyjego infrastrukturze oferowane będą usługi – może być niezależny od dostawcy usługi o podwyższonej opłacie) będzie miał obowiązek blokować usługi niewpisane do rejestru, co wymusi na podmiotach zamierzających oferować tego rodzaju usługi, wpisywanie się i dbanie o aktualność danych w rejestrze.
  1. Nowe narzędzia regulatora rynku telekomunikacyjnego – Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej:

Prezes UKE będzie mógł w drodze decyzji nakazać:

  • Przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu – zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi Premium,
  • Podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie – zaprzestanie świadczenia usługi,
  • Usługodawcy (np. portalowi społecznościowemu) – usunięcie informacji promocyjnych lub reklamowych usług Premium,
  • Wprowadzenie kar za niewykonanie obowiązku blokowania usług o podwyższonej opłacie niewpisanych do rejestru.
  1. Zmiany w zarządzaniu kryzysowym.

Pozwolą one na wysyłanie abonentom bezpłatnych smsowych komunikatów o zagrożeniach na obszarze ich zamieszkania. Określenie obszaru występowania zagrożenia oraz treści komunikatu sms będzie zapewniane przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.

źródło: Ministerstwo Cyfryzacji