Według
danych Głównego Urzędu Statystycznego liczba abonentów i
użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej w końcu
marca br. ukształtowała się na poziomie 56,6 mln (w tym ok. 47%
to użytkownicy) i była o 0,6% większa niż w końcu grudnia ub.
roku oraz o 2,6% mniejsza niż przed rokiem. Na 100 mieszkańców
przypadało 147,1 abonentów i użytkowników (wobec 146,3 w końcu
grudnia ub. roku).

Z opublikowanych przez Operatorów raportów
wynika, że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania
kart SIM jest Orange. P4, operator sieci Play, w pierwszym kwartale 2016 r stracił pierwszych klientów pre-paid.

Operator / (mln)

IVkw.2015 / Ikw2016 – post-paid

IVkw.2015 / Ikw.2016- pre-paid

IVkw.2015 / Ikw.2016

Orange Polska

8,361 / 8,575
0,214

7,545 / 7,689
+
0,144

15,906 / 16,264
+ 0,358

Grupa Cyfrowy Polsat – Polkomtel
(Plus)

(8,1) 6,516.643 + 1.594.740 Internet /
6,5 + 1,6

3,591,736 + 0,231,285 Internet / 3,5 +
0,200 Internet

11,934 / 11,9

0,034

T-Mobile

6,569 / 6,518

0,051

5,487 / 5,303

0,184

12,056 / 11,821
0,235

P4 (Play)

7,070 / 7,341
+
0,271

7,08 / 7,079
-0,001

14,15 / 14,420
+ 0,270

MVNO


0,77 /

GUS

w tym ok. 47% to
użytkownicy
56,2
/ 56,6
+0,4

Warto przypomnieć, że liczba kart SIM w Polsce to statystyczna fikcja. Różnica między danymi opublikowanymi przez Operatorów wynika z przyjętej przez firmę metodologii ich liczenia. Operatorzy uznają, że aktywne karty to te, które umożliwiają odbieranie połączeń. O ile nie ma kłopotu z liczeniem kart SIM używanych przez abonentów, to pojawia się on w przypadku kart używanych w usłudze przedpłaconej. Duża liczba nieużywanych
kart SIM to efekt przeróżnych promocji, w których rozdawane są startery sieci komórkowych, promocji związanych z uruchomieniem nowej karty oraz migracji klientów z sieci do sieci. Karta
pre-paid z reguły uznawana jest za aktywną przez 12 miesięcy od końca terminu połączeń wychodzących i dopiero wtedy powinna być wyłączona.

Całkowita liczba klientów mobilnych Orange Polska, wzrosła o 4,8% rok-do-roku oraz o 2,3% względem stanu na koniec ubiegłego roku i wynosi 16,264 mln. W segmencie
abonamentowym utrzymała się znakomita dynamika komercyjna: 214 tys. przyłączeń netto (wobec 48 tys. w 1 kw. 2015 roku). Wzrost ten ponownie rozłożył się pomiędzy poszczególne grupy klientów: biznesowych, indywidualnych i telemetrii (M2M). 1 kwartał był również dobry dla segmentu usług przedpłaconych, gdzie przyłączenia netto wyniosły 144 tys. Liczba klientów post-paid wzrosła o 11,0% r/r do 8,575 mln z 7,727 mln rok wcześniej, a usług pre-paid zmniejszyła się o 1,1% r/r do 7,689 mln z 7,791 mln. Przyrost o +28% rok-do-roku liczby klientów mobilnego Internetu, +113 tys. przyłączeń netto w 3 kw.  Z oferty nju mobile korzysta już 801 tys. użytkowników (w trzy miesiące przybyło 102 tys. użytkowników). Mobilna transmisja danych w przeliczeniu na klienta nadal rośnie dwukrotnie (w ujęciu rocznym). Udział technologii Orange zwiększa zasięg i pojemność sieci LTE w oparciu o nowo nabyte częstotliwości: pokrycie siecią LTE w procentach ludności Polski osiągnęło poziom blisko 90% na zewnątrz i 70% wewnątrz budynków. Pełne wyniki Grupy Orange Polska: Tutaj

T-Mobile Polska po pierwszym kwartale 2016 roku obsługiwała bazę 11,821 miliona kart SIM. Na koniec marca Spółka posiadała w segmencie usług abonamentowych 6,518 miliona kart SIM, a w segmencie usług przedpłaconych 5,303 miliona kart SIM. W stosunku do poprzedniego kwartału baza kart SIM obsługiwanych przez T-Mobile Polska zmniejszyła się o 235 tysięcy. W dużej mierze jest to spowodowane wprowadzeniem przez Spółkę na początku tego roku nowego standardu dotyczącego utrzymywania w systemach numerów prepaid po upływie terminu ich ważności. W pierwszym kwartale 2016 roku T-Mobile Polska zwiększyła średni miesięczny przychód na użytkownika (ARPU) dla całej bazy o 7 złotych w porównaniu do ubiegłego roku. W segmencie abonamentowym w pierwszym kwartale br. wskaźnik ARPU wynosił 46 złotych, a w segmencie usług przedpłaconych 11 złotych. Jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych T-Mobile Polska jest „Najlepsza Sieć” stale rozbudowywana i optymalizowana, aby zapewnić klientom dostęp
do usług o najwyższej jakości. T-Mobile Polska dzięki pozyskaniu nowych zasobów częstotliwości z zakresu 800 MHz oraz 2600 MHz zwiększyła zasięg usług oferowanych w technologii LTE do ponad 90% populacji oraz blisko 60% powierzchni kraju. Dzięki prowadzonym działaniom promocyjnym oraz zwiększeniu zasięgu LTE blisko dwukrotnie wzrosła liczba danych konsumowanych przez klientów T-Mobile Polska w porównaniu do ubiegłego roku. W samej sieci LTE ruch ten był wyższy o 430%. Pełne wyniki finansowe T-Mobile
Polska: Tutaj

W 1 kw. 2016 r. Play w dalszym ciągu zwiększał
swoją bazę abonencką oraz kontynuował wzrost przychodów i wyniku EBITDA w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015. Udział abonentów kontraktowych w całkowitej bazie abonenckiej wzrósł do 50,9% w 1 kw. 2016 r. w porównaniu z 48,3% w 1 kw. 2015 r. W 1 kw.
2016 r. do wzrostu skorygowanego wyniku na poziomie EBITDA przyczynił się dalszy wzrost bazy abonentów kontraktowych, która na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy zakończonych w dniu 31 marca 2016 r. zwiększyła się o 1 209 tys. netto. Skorygowana
EBITDA wyniosła 437 mln zł, co stanowi wzrost o 35,2% w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami 2015 r. Dzięki dalszej rozbudowie sieci 4G LTE, na dzień 31 marca 2016 r. zasięg usługi 4G LTE wzrósł do 81,5% populacji. W zasięgu uruchomionej sieci 4G LTE ULTRA znajdowało się 40,8% populacji. Pełne dane finansowe Play: Tutaj

Na dzień 31 marca 2016 roku Polkomtel, operator sieci Plus świadczył ponad 10,0 mln usług telefonii komórkowej w modelu kontraktowym i przedpłaconym i blisko 1,9 mln usług dostępu do szerokopasmowego Internetu. Na koniec marca 2016 roku zasięgiem naszego Internetu LTE i HSPA/HSPA+ objętych było, odpowiednio, 96,8% i prawie 100% populacji Polski, co według danych publikowanych przez operatorów jest aktualnie najszerszym zasięgiem oferowanym w kraju. Kompleksowe usługi transmisji danych, zarówno dla klientów indywidualnych jak i biznesowych operator świadczył pod dwiema alternatywnymi markami: Cyfrowy Polsat oraz Plus. Grupa Cyfrowy Polsat oferuje również Internet szerokopasmowy w modelu prepaid w ofercie „JA+Internet na Kartę”, oraz jako jeden z elementów oferty przedpłaconej Plush. Dodatkowo spółka Aero2, należąca do Grupy Midas, na bazie warunków koncesyjnych wiążących się z zakupem pasma 2,6 GHz świadczy usługi bezpłatnego dostępu do Internetu o ograniczonych parametrach użytkowych (oferta BDI). Już 18% klientów klientów kontraktowych
korzysta z oferty zintegrowanej – smartDOM. Liczba RGU posiadanych przez tę grupę klientów wynosi 3,22mln. Operator zanotował silny przyrost usług kontraktowych (+349 tys. r/r, +129 tys. q/q). Dalszy wzrost Internetu (+53 tys. q/q), wsparty siecią LTE o najwyższej jakości. Kolejny kwartał pozytywnego wyniku telefonii mobilnej (niski churn i korzystny wpływ strategii multiplay). Prepaid – stabilna baza i rosnące ARPU: Wzrost ARPU prepaid +2,3% r/r – efekt stale rosnącej konsumpcji danych i IC. RGU Internetu rośnie +33% r/r (wyłącznie aktywne karty SIM). Pełne wyniki sieci Plus i Cyfrowego Polsatu: Tutaj

Poza tym na rynku działa około 20 MVNO, jednak ich udział zarówno pod względem przychodów jak i liczby klientów jest relatywnie niski (2% pod względem liczby użytkowników w 2014 roku wg raportu UKE)

W styczniu 2015 r. Netia zawarła nową umowę o współpracy z P4 Sp. z o.o., operatorem sieci Play, dzięki której
może świadczyć swoim klientom szerszy zakres usług mobilnych i pakietów produktowych. Od kwietnia 2015 r. Netia oferuje usługę mobilnego głosu w pakiecie z innymi usługami, w opcji SIM only. Liczba mobilnych usług głosowych na dzień 31 grudnia 2015 r. wyniosła 63,5 tys. (143% rdr, 25% kdk). Wzrost usług w danej kategorii występował w każdym kwartale 2015 roku, a
w całym 2015 roku wyniósł 37,3 tys. Baza klientów mobilnych usług szerokopasmowych wyniosła 17,8 tys. na dzień 31 grudnia 2015 r. (-10% rdr, -6% kdk), co stanowi spadek o 1,1 tys. kdk. Pełne wyniki Grupy Netia: Tutaj

Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin mobile w Polsce ujawniła, że liczba aktywnych kart SIM największego MVNO w kraju przekroczyła na koniec grudnia 300 tys., co oznacza wzrost rok do roku o ponad 100 proc. Ubiegłoroczne przychody operatora były bliskie 40 mln zł. Virgin mobile świadczy w Polsce usługi w modelu
pre-paid, działając w zasięgu sieci Play i T-Mobile. Dostęp do technologii LTE jest możliwy tylko w zasięgu macierzystym P4 (Play).

Polski rynek komórkowy po 2015 r – Orange liderem

W I kwartale 2016 r. przeniesionych zostało łącznie 411 119 numerów. Statystyki przeniesień numerów w sieciach ruchomych i stacjonarnych za pośrednictwem systemu PLI CBD w I kwartale 2016 r. Play jest siecią, która zyskała w ubiegłym kwartale najwięcej nowych abonentów. Największą stratę zanotowało T-Mobile – poinformował UKE.

Statystyki przeniesień numerów w sieciach ruchomych i stacjonarnych za pośrednictwem systemu PLI CBD w I kwartale 2016 r. Od chwili uruchomienia w zarządzanym przez Prezesa UKE systemie Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD) funkcjonalności związanej z wymianą informacji pomiędzy dostawcami usług w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie numeru w sieciach ruchomych, tj. od dnia 26 czerwca 2015 r., za pośrednictwem ww. systemu przeniesionych zostało do 31 marca 2016 r. 1 128 355 numerów.

W zakresie sieci stacjonarnych taka funkcjonalność w systemie została uruchomiona 2 października 2015 r. i do końca I kwartału 2016 roku przeniesione zostały 255 423 numery.

Pełny raport przenośności numerów w artykule: Statystyki przeniesień numerów w I kwartale 2016 r.

źródło: UKE, Dane operatorów

Kan