Według
danych Głównego Urzędu Statystycznego liczba abonentów i
użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej w końcu
marca br. ukształtowała się na poziomie 56,6 mln (w tym ok. 47%
to użytkownicy) i była o 0,6% większa niż w końcu grudnia ub.
roku oraz o 2,6% mniejsza niż przed rokiem. Na 100 mieszkańców
przypadało 147,1 abonentów i użytkowników (wobec 146,3 w końcu
grudnia ub. roku).
Z opublikowanych przez Operatorów raportów
wynika, że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania
kart SIM jest Orange. P4, operator sieci Play, w pierwszym kwartale 2016 r stracił pierwszych klientów pre-paid.
Operator / (mln) |
IVkw.2015 / Ikw2016 – post-paid |
IVkw.2015 / Ikw.2016- pre-paid |
IVkw.2015 / Ikw.2016 |
Orange Polska |
8,361 / 8,575 |
7,545 / 7,689 |
15,906 / 16,264 |
Grupa Cyfrowy Polsat – Polkomtel |
(8,1) 6,516.643 + 1.594.740 Internet / |
3,591,736 + 0,231,285 Internet / 3,5 + |
11,934 / 11,9 |
T-Mobile |
6,569 / 6,518 |
5,487 / 5,303 |
12,056 / 11,821 |
P4 (Play) |
7,070 / 7,341 |
7,08 / 7,079 |
14,15 / 14,420 |
MVNO |
|
0,77 / |
|
GUS |
w tym ok. 47% to użytkownicy |
56,2 / 56,6 +0,4 |
Warto przypomnieć, że liczba kart SIM w Polsce to statystyczna fikcja. Różnica między danymi opublikowanymi przez Operatorów wynika z przyjętej przez firmę metodologii ich liczenia. Operatorzy uznają, że aktywne karty to te, które umożliwiają odbieranie połączeń. O ile nie ma kłopotu z liczeniem kart SIM używanych przez abonentów, to pojawia się on w przypadku kart używanych w usłudze przedpłaconej. Duża liczba nieużywanych
kart SIM to efekt przeróżnych promocji, w których rozdawane są startery sieci komórkowych, promocji związanych z uruchomieniem nowej karty oraz migracji klientów z sieci do sieci. Karta
pre-paid z reguły uznawana jest za aktywną przez 12 miesięcy od końca terminu połączeń wychodzących i dopiero wtedy powinna być wyłączona.
Całkowita liczba klientów mobilnych Orange Polska, wzrosła o 4,8% rok-do-roku oraz o 2,3% względem stanu na koniec ubiegłego roku i wynosi 16,264 mln. W segmencie
abonamentowym utrzymała się znakomita dynamika komercyjna: 214 tys. przyłączeń netto (wobec 48 tys. w 1 kw. 2015 roku). Wzrost ten ponownie rozłożył się pomiędzy poszczególne grupy klientów: biznesowych, indywidualnych i telemetrii (M2M). 1 kwartał był również dobry dla segmentu usług przedpłaconych, gdzie przyłączenia netto wyniosły 144 tys. Liczba klientów post-paid wzrosła o 11,0% r/r do 8,575 mln z 7,727 mln rok wcześniej, a usług pre-paid zmniejszyła się o 1,1% r/r do 7,689 mln z 7,791 mln. Przyrost o +28% rok-do-roku liczby klientów mobilnego Internetu, +113 tys. przyłączeń netto w 3 kw. Z oferty nju mobile korzysta już 801 tys. użytkowników (w trzy miesiące przybyło 102 tys. użytkowników). Mobilna transmisja danych w przeliczeniu na klienta nadal rośnie dwukrotnie (w ujęciu rocznym). Udział technologii Orange zwiększa zasięg i pojemność sieci LTE w oparciu o nowo nabyte częstotliwości: pokrycie siecią LTE w procentach ludności Polski osiągnęło poziom blisko 90% na zewnątrz i 70% wewnątrz budynków. Pełne wyniki Grupy Orange Polska: Tutaj
T-Mobile Polska po pierwszym kwartale 2016 roku obsługiwała bazę 11,821 miliona kart SIM. Na koniec marca Spółka posiadała w segmencie usług abonamentowych 6,518 miliona kart SIM, a w segmencie usług przedpłaconych 5,303 miliona kart SIM. W stosunku do poprzedniego kwartału baza kart SIM obsługiwanych przez T-Mobile Polska zmniejszyła się o 235 tysięcy. W dużej mierze jest to spowodowane wprowadzeniem przez Spółkę na początku tego roku nowego standardu dotyczącego utrzymywania w systemach numerów prepaid po upływie terminu ich ważności. W pierwszym kwartale 2016 roku T-Mobile Polska zwiększyła średni miesięczny przychód na użytkownika (ARPU) dla całej bazy o 7 złotych w porównaniu do ubiegłego roku. W segmencie abonamentowym w pierwszym kwartale br. wskaźnik ARPU wynosił 46 złotych, a w segmencie usług przedpłaconych 11 złotych. Jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych T-Mobile Polska jest „Najlepsza Sieć” stale rozbudowywana i optymalizowana, aby zapewnić klientom dostęp
do usług o najwyższej jakości. T-Mobile Polska dzięki pozyskaniu nowych zasobów częstotliwości z zakresu 800 MHz oraz 2600 MHz zwiększyła zasięg usług oferowanych w technologii LTE do ponad 90% populacji oraz blisko 60% powierzchni kraju. Dzięki prowadzonym działaniom promocyjnym oraz zwiększeniu zasięgu LTE blisko dwukrotnie wzrosła liczba danych konsumowanych przez klientów T-Mobile Polska w porównaniu do ubiegłego roku. W samej sieci LTE ruch ten był wyższy o 430%. Pełne wyniki finansowe T-Mobile
Polska: Tutaj
W 1 kw. 2016 r. Play w dalszym ciągu zwiększał
swoją bazę abonencką oraz kontynuował wzrost przychodów i wyniku EBITDA w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015. Udział abonentów kontraktowych w całkowitej bazie abonenckiej wzrósł do 50,9% w 1 kw. 2016 r. w porównaniu z 48,3% w 1 kw. 2015 r. W 1 kw.
2016 r. do wzrostu skorygowanego wyniku na poziomie EBITDA przyczynił się dalszy wzrost bazy abonentów kontraktowych, która na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy zakończonych w dniu 31 marca 2016 r. zwiększyła się o 1 209 tys. netto. Skorygowana
EBITDA wyniosła 437 mln zł, co stanowi wzrost o 35,2% w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami 2015 r. Dzięki dalszej rozbudowie sieci 4G LTE, na dzień 31 marca 2016 r. zasięg usługi 4G LTE wzrósł do 81,5% populacji. W zasięgu uruchomionej sieci 4G LTE ULTRA znajdowało się 40,8% populacji. Pełne dane finansowe Play: Tutaj
Na dzień 31 marca 2016 roku Polkomtel, operator sieci Plus świadczył ponad 10,0 mln usług telefonii komórkowej w modelu kontraktowym i przedpłaconym i blisko 1,9 mln usług dostępu do szerokopasmowego Internetu. Na koniec marca 2016 roku zasięgiem naszego Internetu LTE i HSPA/HSPA+ objętych było, odpowiednio, 96,8% i prawie 100% populacji Polski, co według danych publikowanych przez operatorów jest aktualnie najszerszym zasięgiem oferowanym w kraju. Kompleksowe usługi transmisji danych, zarówno dla klientów indywidualnych jak i biznesowych operator świadczył pod dwiema alternatywnymi markami: Cyfrowy Polsat oraz Plus. Grupa Cyfrowy Polsat oferuje również Internet szerokopasmowy w modelu prepaid w ofercie „JA+Internet na Kartę”, oraz jako jeden z elementów oferty przedpłaconej Plush. Dodatkowo spółka Aero2, należąca do Grupy Midas, na bazie warunków koncesyjnych wiążących się z zakupem pasma 2,6 GHz świadczy usługi bezpłatnego dostępu do Internetu o ograniczonych parametrach użytkowych (oferta BDI). Już 18% klientów klientów kontraktowych
korzysta z oferty zintegrowanej – smartDOM. Liczba RGU posiadanych przez tę grupę klientów wynosi 3,22mln. Operator zanotował silny przyrost usług kontraktowych (+349 tys. r/r, +129 tys. q/q). Dalszy wzrost Internetu (+53 tys. q/q), wsparty siecią LTE o najwyższej jakości. Kolejny kwartał pozytywnego wyniku telefonii mobilnej (niski churn i korzystny wpływ strategii multiplay). Prepaid – stabilna baza i rosnące ARPU: Wzrost ARPU prepaid +2,3% r/r – efekt stale rosnącej konsumpcji danych i IC. RGU Internetu rośnie +33% r/r (wyłącznie aktywne karty SIM). Pełne wyniki sieci Plus i Cyfrowego Polsatu: Tutaj
Poza tym na rynku działa około 20 MVNO, jednak ich udział zarówno pod względem przychodów jak i liczby klientów jest relatywnie niski (2% pod względem liczby użytkowników w 2014 roku wg raportu UKE)
W styczniu 2015 r. Netia zawarła nową umowę o współpracy z P4 Sp. z o.o., operatorem sieci Play, dzięki której
może świadczyć swoim klientom szerszy zakres usług mobilnych i pakietów produktowych. Od kwietnia 2015 r. Netia oferuje usługę mobilnego głosu w pakiecie z innymi usługami, w opcji SIM only. Liczba mobilnych usług głosowych na dzień 31 grudnia 2015 r. wyniosła 63,5 tys. (143% rdr, 25% kdk). Wzrost usług w danej kategorii występował w każdym kwartale 2015 roku, a
w całym 2015 roku wyniósł 37,3 tys. Baza klientów mobilnych usług szerokopasmowych wyniosła 17,8 tys. na dzień 31 grudnia 2015 r. (-10% rdr, -6% kdk), co stanowi spadek o 1,1 tys. kdk. Pełne wyniki Grupy Netia: Tutaj
Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin mobile w Polsce ujawniła, że liczba aktywnych kart SIM największego MVNO w kraju przekroczyła na koniec grudnia 300 tys., co oznacza wzrost rok do roku o ponad 100 proc. Ubiegłoroczne przychody operatora były bliskie 40 mln zł. Virgin mobile świadczy w Polsce usługi w modelu
pre-paid, działając w zasięgu sieci Play i T-Mobile. Dostęp do technologii LTE jest możliwy tylko w zasięgu macierzystym P4 (Play).
Polski rynek komórkowy po 2015 r – Orange liderem
W I kwartale 2016 r. przeniesionych zostało łącznie 411 119 numerów. Statystyki przeniesień numerów w sieciach ruchomych i stacjonarnych za pośrednictwem systemu PLI CBD w I kwartale 2016 r. Play jest siecią, która zyskała w ubiegłym kwartale najwięcej nowych abonentów. Największą stratę zanotowało T-Mobile – poinformował UKE.
Statystyki przeniesień numerów w sieciach ruchomych i stacjonarnych za pośrednictwem systemu PLI CBD w I kwartale 2016 r. Od chwili uruchomienia w zarządzanym przez Prezesa UKE systemie Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD) funkcjonalności związanej z wymianą informacji pomiędzy dostawcami usług w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie numeru w sieciach ruchomych, tj. od dnia 26 czerwca 2015 r., za pośrednictwem ww. systemu przeniesionych zostało do 31 marca 2016 r. 1 128 355 numerów.
W zakresie sieci stacjonarnych taka funkcjonalność w systemie została uruchomiona 2 października 2015 r. i do końca I kwartału 2016 roku przeniesione zostały 255 423 numery.
Pełny raport przenośności numerów w artykule: Statystyki przeniesień numerów w I kwartale 2016 r.
źródło: UKE, Dane operatorów
Kan
Bo to mamy jasność. Play drugi, prawdopodobnie nie zdąży wyprzedzić Orange. Ale pytanie, który z nich ma więcej niezarejestrowanych prepaidów
To już chyba sufit osiągnęły opy. Jak widać mogą tylko tracić lub sobie podbieracza klientów. Zaczyna się rynek klienta i widać to było ostatnio przy kłótni rzeczników o reklamę prepaid
Się niedługo trochę poprostuje z tymi kartami, wejdzie ustawa o konieczności rejestracji kart, to się ich parę mln. wysypie z obiegu podejrzewam… 🙂
Plus liczy karty najbardziej restrykcyjnie, czyli tylko te, które były ostatnio użytkowane, więc jak wejdą nowe przepisy, to się okaże, że to Plus ma najwięcej klientów 🙂
Play spada, dziwne a tyle kart rozdał z RBM a mimo wszystko spada hahaha
Plus długi czas notował spadki, a teraz widać, że się stabilizują, bo nie ubywa im klientów. No ale jak ma się dobry net mobilny, do tego usługi łączy się bardzo dla klienta przystępnie, to jest dobrze. Tym się ludzi przyciąga.
Nie tylko tym, Polacy mają świadomość, że to firma o polskim kapitale. Fakt, że ma takiego właściciela, nie napawa optymizmem.
Areo 2 z tego co wiem dobrze się ma. Tę ofertę internetu na kartę mają niezłą bo nie trzeba się wiązać na stałe i darmowy net też, ale to jako jedyni i są bezkonkurencyjni w tej kwestii.
to Areo ma jedną dobra opcję, mianowicie karty z netem 30 gb bo nie trzeba podpisywac umówił na rok czy dwa i jest się wolnym.
Rejestratory klasy budżetowej zaczynają się od około 400 zł – bez dysku. Dysk, to kolejny wydatek.
Rejestrator ( w oparciu o rejestrator 4 kanałowy)
Najtańsze rejestratory obsłużą 4 kamery 2 mpx ( w sęnsie nagrają), ale pogląd na żywo będzie Pan miał max z 3 – w przypadku kamer 1.3 mpx nagrają i odtworzą jednocześnie 4 kamery.
Trzeba się jeszcze zastanowić jakie funkcje powinien on posiadać. A trochę tego jest.
Kilka interesujących modeli mają tutaj [url]http://nvr.pl/produkty/rejestratory-ip[/url]. Przyjrzyj się jeszcze specyfikacji technicznej.