System CEMA został opracowany przez T-Mobile w Czechach we współpracy z VŠB, Politechniką w Ostrawie, na platformie Centrum Rozwoju Systemów Transportu (RODOS, Centrum pro rozvoj dopravních systémů). Deutsche Telekom zaprezentowała to rozwiązanie w dniu wczorajszym, na konferencji odbywającej się w ramach Transport Research Arena — TRA w Warszawie.

  • Central Europe Mobility Atlas — CEMA to system monitoringu mobilności oraz system zarządzania stworzony w ramach współpracy T-Mobile i VŠB (Politechniki w Ostrawie
  • Rozwiązanie — opracowane i przetestowane w Czechach — będzie stopniowo wdrażane w Polsce, Austrii, na Słowacji, Węgrzech, w Chorwacji i Słowenii
  • CEMA wykorzystuje dane przetworzone w celu zachowania anonimowości i pochodzące z sieci mobilnej oraz z połączonych urządzeń pokładowych stosowanych w samochodach

CEMA to jedyny w swoim rodzaju system, który jako pierwszy w historii łączy pochodzące z różnych krajów zanonimizowane dane dotyczące przemieszczania, dzięki czemu uzyskane informacje przedstawiają szeroki obraz sytuacji” — tłumaczy Martin Hájek, główny manager centrum RODOS, i dodaje: „Jedną z przyczyn, dla których opracowano system, był brak kompletnych informacji, które pozwoliłyby przeprowadzić niemal natychmiastową analizę i ocenę dynamiki mobilności (położenie i mobilność osób) w większej liczbie jednostek terytorialnych, w tym na obszarach przygranicznych”.

Rozwiązanie techniczne opiera się na analizach danych pochodzących z różnych źródeł, w tym udostępnionych przez operatora komórkowego zanonimizowanych danych masowych, które pochodzą z sieci mobilnych, z podłączonych do GPS urządzeń pokładowych (OBU) przekazujących dane o swojej pozycji, a także na analizie historycznych sytuacji kryzysowych, m.in. powodzi. Przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym umożliwia bezzwłoczną reakcję systemu, który tym samym może natychmiast poinformować np. jednostki zintegrowanego systemu ratownictwa, pozwalając im z kolei na szybkie przygotowanie się i zareagowanie na czas. W przypadku sytuacji kryzysowej informacje z CEMA umożliwiają skuteczne zarządzanie daną sytuacją i jej rozwiązanie.

Niemniej jednak CEMA znajduje szereg zastosowań także w innych obszarach — informacje online oraz historia informacji z tego systemu mogą mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane w ramach planowania transportu publicznego oraz budowania infrastruktury transportu, a także umożliwiają skuteczniejszy proces decyzyjny w turystyce i innych sektorach zależnych od mobilności ludzi. CEMA stanowi także jeden z kluczowych elementów technologicznych w koncepcji inteligentnych miast.


Zalety rozwiązania CEMA w sytuacjach kryzysowych:

  • Pomaga zorganizować i kontrolować organizację służb kryzysowych, planować i wskazywać drogi ewakuacji, wspierać dowodzenie akcją kryzysową i ekip ratunkowych.
  • W czasie rzeczywistym przekazuje precyzyjne informacje przedstawione w przystępny w odbiorze schemat graficzny.
  • Rozwiązanie to stanowi unikalne źródło informacji dla administracji publicznej w zakresie potencjalnych scenariuszy zarządzania w przypadku klęsk żywiołowych i innych sytuacji kryzysowych. Narzędzie to służy również do celów zapobiegania powstaniu sytuacjom kryzysowym.


źródło: T-Mobile

Kan