Grupa Kapitałowa Telekomunikacji Polskiej , „Orange Polska” pracuje nad koncepcją oddzielenia od spółki części stacjonarnej – zarówno głosowej, jak i internetowej. Pozostawi sobie część mobilną pod szyldem Orange. Według informacji Dziennika Gazety Prawnej na bazie stacjonarnej części powstałby hurtowy operator, w którym udziały mogliby mieć inni operatorzy telekomunikacyjni.

Według „DGP” Francuzi mieliby zachować jedynie część komórkową grupy TP działającą pod marką Orange. Gazeta napisała, że wartość potencjalnej transakcji to 10 miliardów złotych.

Całkiem spora suma. Prawdą jest, że szukamy różnych możliwości zmniejszenia kosztów lub dzielenia się nimi z innymi operatorami, czego najlepszym przykładem jest NetWorks! na rynku mobilnym. Prawdą jest też, że zgodne z naszą strategią, badamy i analizujemy wiele rozwiązań, mogących przynieść firmie korzyści w trudniejszych czasach. Niestety dalej muszę już rozczarować, bo nie szykujemy się do sprzedaży sieci stacjonarnej, ani nie wybieramy doradcy do przeprowadzenia tej transakcji – odpowiada „DGP” Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

Warto przypomnieć, że już w marcu 2012 roku „Parkiet” informował, że
Grupa France Telecom zaczęła sprawdzać, czy znalazłby się chętny odkupienia od niej stacjonarnej części Telekomunikacji Polskiej (TP). Jednak koncern FT oświadczył, że nie zamierza pozbywać się swego biznesu w Polsce.

W 2012 roku przychody segmentu stacjonarnego wyniosły 7 836 mln zł i w ujęciu rocznym były niższe o 255 mln zł (tj.3,2%). Spadek sprzedaży wynikał w dalszym ciągu głównie z procesu wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową, w wyniku czego przychody ze stacjonarnych usług głosowych zmniejszyły się o 16% rok-do-roku. Następuje jednak stopniowa poprawa trendu w zakresie liczby abonentów stacjonarnych usług głosowych: spadek liczby klientów detalicznych usług głosowych został ograniczony do 91 tys. w 4 kw. 2012 (wobec 182 tys. w 4 kw. 2011). Spadek przychodów z usług głosowych został częściowo zrównoważony przez wzrost przychodów z usług teleinformatycznych (o 80,4% rok-do-roku) oraz usług przesyłu danych – dzięki korzystnej ewolucji wskaźników KPI dla segmentu szerokopasmowego; wskaźnik ARPU dla usług szerokopasmowych i obejmujących je pakietów zwiększył się o 5% w ujęciu rocznym, czemu towarzyszyła korzystna tendencja w zakresie liczby klientów usług szerokopasmowych.

źródło: Dziennik Gazeta Prawna, blog.orange.pl

Kan