W Polsce z mediów mobilnych korzysta obecnie 18% Polaków, co oznacza wzrost w porównaniu z 14% w roku ubiegłym – wynika z niezależnych badań Orange Exposure 2011. Ich przedmiotem jest określenie sposobów korzystania z mediów mobilnych przez użytkowników w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i Polsce.

W Polsce z mediów mobilnych korzysta obecnie 18% Polaków, co oznacza wzrost w porównaniu z 14% w roku ubiegłym – wynika z niezależnych badań Orange Exposure 2011. Ich przedmiotem jest określenie sposobów korzystania z mediów mobilnych przez użytkowników w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i Polsce. Wyniki badania realizowanego przez TNS zebrane i przetwarzane w bazie TGI dostarczają firmom i reklamodawcom szczegółowych informacji, które pozwalają na lepsze przygotowanie i ukierunkowanie kampanii marketingowych w mediach mobilnych.

Wyniki tegorocznych badań dowodzą, że użytkownicy urządzeń mobilnych w coraz większym stopniu wykorzystują dostęp do informacji, treści i mobilnego Internetu. Wykorzystanie mediów mobilnych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii znacząco wzrosło. Badania wykazały m.in. że przeglądarki już drugi rok z kolei wyprzedzają aplikacje jako główne narzędzie dostępu do Internetu. Okazało się także iż używanie mediów mobilnych ma pozytywny wpływ na korzystanie z innych formatów mediów.

Więcej informacji o wynikach badania
polskiego rynku mediów mobilnych można znaleźć na stronie www.biuroprasowe.tp.pl w
dodatku do serwisu prasowego – Orange Exposure 2011 –
Najważniejsze informacje – POLSKA
.

Orange Exposure 2011 to już czwarta
edycja corocznych badań użytkowników mediów mobilnych. Ich wyniki są
gromadzone i przetwarzane w bazie TGI, która umożliwia reklamodawcom
sprawdzenie, kiedy, gdzie i dlaczego Europejczycy używają mediów
mobilnych. W rezultacie firmy i reklamodawcy działający w różnych
branżach mogą efektywniej planować i realizować kampanie marketingowe w
mobilnym Internecie oraz łatwiej mierzyć ich rezultaty.

Przeglądarki nadal na pierwszym
miejscu, ale wykorzystanie aplikacji wciąż rośnie

We wszystkich czterech badanych krajach
już przez drugi kolejny rok przeglądarki mobilne utrzymały przewagę nad
aplikacjami, jako najczęstszy sposób uzyskiwania dostępu do informacji
i treści internetowych. Na przykład w Polsce 50% użytkowników mediów
mobilnych używa w tym celu przeglądarek, a 47% – aplikacji. Równolegle
rośnie wskaźnik użytkowników aplikacji: w 2010 r. wynosił on 39%, w
porównaniu z 45% dla przeglądarek.

Tegoroczne badania Orange Exposure
potwierdziły duże możliwości marketingu mobilnego. Przeglądarki nadal
stanowią główny sposób dostępu do informacji, a media mobilne odgrywają
w życiu ludzi coraz ważniejszą rolę
” – powiedział Bruce Hoang,
dyrektor ds. marketingu Orange Advertising Network. „Mimo że
wydatki na reklamę i marketing mobilny ciągle rosną, reklamodawcy nie
mają dostępu do wszystkich informacji, które pozwoliłyby im dokładnie
poznać sposób wykorzystywania urządzeń mobilnych przez klientów.
Badania Orange Exposure 2011 zapewniają im dokładne informacje
umożliwiające planowanie i realizację kampanii oraz – co najważniejsze
– mierzenie zwrotu z inwestycji w sposób znacznie efektywniejszy niż
dotychczas
”.

Jedną z ważnych informacji wynikających
z badania Orange Exposure 2011 jest wyjaśnienie, w jaki sposób zwyczaje
dotyczące używania mediów mobilnych wpływają na korzystanie z innych
formatów mediów. Na przykład w Wielkiej Brytanii, 20% badanych uważa,
że częściej korzysta z Internetu na komputerach PC, a 15% – że czyta
więcej gazet. 19% użytkowników we Francji twierdzi natomiast, iż dzięki
dostępowi do treści internetowych za pomocą urządzeń mobilnych ogląda
częściej telewizję.

Wyniki te potwierdzają, że
urządzenia mobilne mają wyjątkowe właściwości w porównaniu z innymi
formatami reklam
” – kontynuuje Bruce Hoang. „Ponieważ
użytkowników zachęca się do korzystania z treści na różnych
platformach, urządzenie takie może pełnić rolę łącznika między
platformą, konsumentami i marką. To ważna informacja, która pozwoli
reklamodawcom lepiej integrować planowane przez nich kampanie, co
według nas jest podstawą sukcesu w przypadku mediów mobilnych
”.

Badania pokazały również, z jakich
treści korzystają klienci oraz gdzie i kiedy uzyskują do nich dostęp:

  • 80% użytkowników w Wielkiej Brytanii używa mediów mobilnych, gdy
    znajduje się poza domem. To więcej niż we Francji, Hiszpanii lub Polsce
    (odpowiednio 65, 67 i 65%).
  • We Francji odnotowano największy odsetek użytkowników, którzy
    uzyskują dostęp do treści mobilnych w domu – 78%, w porównaniu z 73% w
    Wielkiej Brytanii, 75% w Hiszpanii i i 75% w Polsce.
  • Użytkownicy mediów mobilnych we wszystkich czterech krajach coraz
    częściej korzystają z usług geolokacyjnych. Na przykład 57%
    respondentów we Francji, 53% w Wielkiej Brytanii, 51% w Hiszpanii i 47%
    w Polsce używa systemów GPS.

Bez aktualnych danych i ich analiz
reklamodawcy nie mogą w pełni wykorzystać możliwości reklamy mobilnej

– mówi Jon Mew, dyrektor ds. komunikacji mobilnej i operacji w firmie
Internet Advertising Bureau (IAB). „W miarę rozwoju branży coraz
ważniejsza będzie integracja reklamy mobilnej z innymi formatami. Dane
dotyczące zwyczajów klientów, takie jak wyniki badań Orange Exposure,
są więc cennym źródłem informacji dla reklamodawców
”.

Badania Orange Exposure 2011
potwierdziły nasze doświadczenia, z których wynika, że coraz więcej
klientów kontaktuje się z markami za pośrednictwem urządzeń mobilnych i
tabletów
” – komentuje Sienne Veit, dyrektor ds. rozwoju sieci
społecznościowych i systemów mobilnych w firmie Marks and Spencer. „Jeżeli
firmy nie dostosują się do wymogów urządzeń mobilnych i tabletów, nie
będą uwzględniać lokalnych uwarunkowań i takich istotnych czynników,
jak rozmiar ekranu, to stracą korzyści, które zapewnia komunikacja z
klientami poprzez media mobilne. Badania te znacznie ułatwią firmom
precyzyjne określenie najlepszych sposobów dotarcia do klientów
”.

Więcej informacji na temat badań Orange
Exposure 2011 i Orange Mobile Targeting Monitor:

http://exposure2011.orangeadvertisingnetwork.co.uk/

Informacja o badaniach Orange
Exposure 2011

Badania Orange Exposure 2011 są
realizowane za pomocą Orange Mobile Targeting Monitor (OMTM) –
narzędzia do planowania i realizacji kampanii, które zostało opracowane
dla branży reklamowej w Europie. Wyniki badań, włączane do bazy TGI,
dostarczają szczegółowych informacji o sposobach używania mediów
mobilnych, np. o tym, jak, gdzie i dlaczego klienci uzyskują dostęp do
treści, informacji i rozrywki. Reklamodawcy i firmy mogą wykorzystać te
dane, aby lepiej przeanalizować bazy odbiorców i precyzyjniej
ukierunkować kampanie marketingowe w mediach mobilnych.

Prace w terenie zrealizowała firma TNS
w imieniu Orange. Badania miały miejsce w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii
i Polsce. Faza kalibracji objęła 2000 wywiadów bezpośrednich z
reprezentatywną grupą w każdym kraju. Badania główne przeprowadzono w
trybie online
z udziałem:

  • w Wielkiej Brytanii: 1000 użytkowników mediów mobilnych i 150
    użytkowników tabletów
  • we Francji: 1000 użytkowników mediów mobilnych i 150 użytkowników
    tabletów
  • w Hiszpanii: 1000 użytkowników mediów mobilnych i 150
    użytkowników tabletów
  • w Polsce: 1000 użytkowników smartfonów i 450 użytkowników
    iPhone’ów

źródło: Orange

Kan