Do Urzędu od początku roku wpływają liczne skargi abonentów w sprawie zmiany przez Telekomunikację Polską i Polską Telefonię Komórkową Centertel(Orange) sposobu przesyłania faktur z wersji papierowej na wersję elektroniczną (tj. przesyłania e-faktury albo ekofaktury – elektronicznego obrazu faktury).

Ze skarg wynika, że faktury w formie elektronicznej dostarczane są abonentom pomimo braku ich zgody na przejście z papierowej na elektroniczną wersję faktury. Abonenci poruszają także kwestię bezpodstawnego – ich zdaniem – naliczania przez TP i Orange odsetek za nieterminowe uiszczanie opłat spowodowane brakiem dostarczenia abonentowi papierowej wersji faktury. Skarżący się abonenci wyrażają stanowczy sprzeciw przeciwko takim działaniom Spółek i oceniają je jako narzucenie wygodnego dla nich sposobu przesyłania faktur. Ponadto Prezes UKE ma wątpliwości, czy taki sposób jest zgodny z przepisami prawa podatkowe, w szczególności z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, który stanowi, że faktury mogą być przesyłane (w tym udostępniane) w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym jedynie pod warunkiem uprzedniej, pisemnej lub elektronicznej, akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę tych dokumentów.

Przyłączając się do opinii użytkowników, Prezes UKE podjął interwencję w tej sprawie i kilkakrotnie zwracał się do TP o dostarczanie przesyłką pocztową (tj. w formie pisemnej) faktur VAT abonentom, którzy nie wyrazili ani pisemnie ani elektronicznie zgody na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej.

W przekazanych Prezesowi UKE wyjaśnieniach TP odniosła się wyłącznie do ekofaktur przesyłanych abonentom indywidualnym (konsumentom) i w tym zakresie przedstawiła następujące argumenty:

    1.zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa operator telekomunikacyjny nie jest zobowiązany do wysyłania do swoich abonentów będących konsumentami faktur VAT w formie papierowej,

    2.do ekofaktury nie stosuje się przepisów Rozporządzenia, bo ekofaktura jest tylko obrazem faktury – nie jest fakturą elektroniczną w rozumieniu prawa, ekofaktura nie zastępuje faktury, dlatego faktury papierowe TP przesyłać będzie zbiorczo na koniec roku, co pozwala się rozliczyć z podatku (ulga internetowa),

    3.jeżeli ktoś chce pozostać przy fakturze w formie papierowej może zgłosić rezygnację z otrzymywania faktur drogą elektroniczną,

    4.Regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych, w tym usługi powszechnej przez Telekomunikację Polską SA, zwany dalej „Regulaminem”, pozwala na doręczanie abonentowi faktur VAT przesyłką pocztową (w granicach RP) lub w inny sposób uzgodniony przez strony,

    5.zdaniem TP przesyłanie ekofaktury jest zgodne z przepisami Regulaminu i Rozporządzenia (niespójność argumentacji – raz TP twierdzi, że do ekofaktury nie stosuje się przepisów Rozporządzenia, innym razem stwierdza, że ich przesyłanie i pozyskiwanie zgody na ich wysyłanie jest zgodne z Rozporządzeniem),

    6.ekofaktura jest wygodnym i akceptowanym przez kilkusettysięczną grupę klientów sposobem rozliczeń.

Odnosząc się do wyjaśnień TP Prezes UKE stwierdza, że ze skarg abonentów wynika, że problem dotyczy nie tylko, jak twierdzi TP, ekofaktury i klientów indywidualnych, ale również e-faktury i klientów instytucjonalnych.

Prezes UKE nie podziela również argumentów TP przedstawionych w wyjaśnieniach. Zdaniem Prezesa UKE, bez względu na to, czy konieczność wystawienia faktury wynika:

  • wprost z obowiązku określonego w przepisach prawa,
  • z indywidualnego żądania usługobiorcy,
  • czy warunków umownych,

mają zastosowanie przepisy prawa dotyczące faktur, w tym przepisy Rozporządzenia.

W Regulaminie TP zobowiązała się do wystawia i doręczania wszystkim abonentom faktur VAT za zrealizowane usługi, czyli za usługi zrealizowane w okresie rozliczeniowym. Skoro TP twierdzi, że ekofaktura nie jest fakturą w rozumieniu przepisów prawa i dlatego nie odnoszą się do niej przepisy Rozporządzenia, to należy stwierdzić, że ekofaktura nie stanowi wypełnienia zobowiązania – określonego w Regulaminie – do wystawiania i doręczania przez TP wszystkim abonentom faktur VAT za zrealizowane usługi w okresie rozliczeniowym i niezależnie od przesyłania elektronicznego obrazu ekofaktury (ekofaktury), TP powinna dodatkowo doręczać faktury zgodnie z przepisami prawa, w tym Rozporządzenia.

Jeżeli abonent nie wyraził w ogóle zgody na zmianę sposobu doręczania faktur, możliwość pozostania przy fakturze w formie papierowej poprzez rezygnację z otrzymywania faktur drogą elektroniczną jest niezrozumiała i zdaniem Prezesa UKE niezgodna z ww. przepisami, tym bardziej, że abonenci informują, że taką informację otrzymali późno lub już po fakcie. Taką informacje trudno uznać za formę akceptacji lub uzgodnienia przez strony. W odczuciu skarżących abonentów jest to wymuszenie.

Liczne skargi dowodzą, że dla części abonentów ekofaktura nie jest wygodnym i akceptowanym sposobem rozliczeń. W ocenie Prezesa UKE, przechodzenie z obiegu dokumentów w formie papierowej na elektroniczną musi odbywać się za wyraźną zgodą użytkowników. Przyjęty przez TP sposób zmiany obiegu stanowi narzucenie wygodnego dla niej sposobu przesyłania faktur poprzez „wymuszenie” zgody na abonentach.

Z uwagi na fakt, że TP nie podjęła wnioskowanych przez Prezesa UKE działań, Prezes UKE wystąpił do Ministerstwa Finansów o zbadanie, czy wprowadzona przez TP i Orange zmiana sposobu przesyłania faktur jest zgodna z przepisami prawa podatkowego oraz ewentualne podjęcie stosownych działań.

Prezes UKE podkreśla, że w pełni popiera proces przechodzenia z obiegu dokumentów w formie papierowej na elektroniczną, jednak jego zdaniem zmiana taka musi odbywać się za wyraźną zgodą użytkowników.

źródło: UKE

potter28