Przychody wyniosły 1.169.484 zł w okresie 9 miesięcy 2015 r. (-8% rdr) oraz 400.426 zł za III kw. 2015 r. (5% kdk). Wzrost przychodów w stosunku do poprzedniego kwartału wyniósł 20.086 zł i był przede wszystkim związany z nabyciem spółki TK Telekom Sp. z o.o. W związku z objęciem konsolidacją TK Telekom przychody w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Grupy Kapitałowej Netia S.A. wzrosły o 28.724 zł zarówno w ujęciu kwartalnym jak i rocznym.

Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 346.303 zł za pierwsze 9 miesięcy 2015 r. (-9% rdr) oraz 123.191 zł w III kw. 2015 r. (12% kdk). Marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 29,6% za 9 miesięcy 2015 r. oraz 30,8% w III kw. 2015 r. W pierwszych 9 miesiącach 2015 r. pozycje jednorazowe miały ujemny wpływ na wartość skorygowanego zysku EBITDA w kwocie 753 zł natomiast w III kw. 2015 r. pozycje te miały dodatni wpływ w kwocie 246 zł (zob. uzgodnienie wartości skorygowanego zysku EBITDA do zysku operacyjnego na str. 50).

Zysk EBITDA wyniósł 347.056 zł za pierwsze 9 miesięcy 2015 r. (-2% r-d-r) oraz 122.945 zł w III kw. 2015 r. (9% kdk). Marża zysku EBITDA wyniosła 29,7% za 9 miesięcy 2015 r. oraz 30,7% w III kw. 2015 r.

Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 36.442 zł za 9 miesięcy 2015 r. (-4% rdr) oraz 20.159 zł za III kw. 2015 r. (+97% kdk).

Zysk netto wyniósł 16.107 zł za 9 miesięcy 2015 r. (9% rdr) oraz 8.282 zł za III kw. 2015 r. (+26% kdk).

Spółka osiągnęła dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF) w pierwszych 3 kwartałach 2015 r. OpFCF zdefiniowany jako skorygowany zysk EBITDA pomniejszony o wartość inwestycji kapitałowych wyłączając nakłady inwestycyjne na integrację, projekt ‘Netia Lajt’ oraz kapitalizowane odsetki od kredytu wyniósł 182.783 zł w pierwszych 9 miesiącah 2015 r. (-19% rdr) oraz 62.347 zł w III kw. 2015 r. (19% kdk).

Środki pieniężne i depozyty krótkoterminowe na dzień 30 września 2015 r. wyniosły 82.255 zł, natomiast całkowite zadłużenie brutto wyniosło 401.904 zł. Dług netto wyniósł zatem na dzień 30 września 2015 r. 319.649 zł (wzrost o 35.518 zł rdr oraz wzrost o 131.800 zł kdk) i stanowił 0,65x skorygowanego zysku EBITDA za 2014 r. w kwocie 493.151 zł.

Usługi telewizyjne, szerokopasmowe oraz mobilne

Usługi telewizyjne oraz oferta treści multimedialnych

Na dzień 30 września 2015 r. liczba aktywnych klientów usług telewizyjnych w Netii wzrosła do 161,0 tys. (20% rdr, 6% kdk), co stanowi wzrost o 8,9 tys. usług kdk.

Netia oferuje swoim klientom usługę telewizyjną pod marką ‘Telewizja Osobista’. W ramach tego produktu klient otrzymuje dekoder ‘Netia Player’, który umożliwia dostęp do płatnej telewizji cyfrowej na bazie protokołu IP, szybki i łatwy dostęp do popularnych serwisów internetowych lub własnych zasobów multimedialnych za pośrednictwem ekranu telewizora, jak również dostęp do serwisów VOD takich jak Ipla, Kinoplex, TVN Player czy HBO GO. Penetracja usługami telewizyjnymi jest obecnie na poziomie 38% bazy usług szerokopasmowych we własnej sieci, a kluczowym zadaniem obecnie jest wzrost sprzedaży usług telewizyjnych do całkowicie nowych klientów, tak na bazie zmodernizowanych sieci NGA jak i na bazie sieci dawnej telewizji kablowej Aster.

Usługi szerokopasmowe

Liczba usług szerokopasmowych wyniosła 768,6 tys. na dzień 30 września 2015 r. (-5% rdr, 0% kdk), co stanowi spadek o 2,0 tys. usług kdk. Mając na celu obronę marży brutto Netia koncentruje się bardziej na usługach oferowanych we własnej sieci i na usługach pakietowych niż na usługach oferowanych w oparciu o dostęp regulowany lub na liczbie usług ogółem. W 9 miesiącach 2015 r. odnotowano wzrost liczby usług szerokopasmowych we własnej sieci przy równoczesnym spadku netto dla tych usług oferowanych na dostępie regulowanym (BSA, LLU). Na dzień 30 września 2015 r. usługi szerokopasmowe dla 55% klientów świadczone były poprzez własną sieć dostępową Netii w porównaniu do 50% na dzień 30 września 2014 r.

Liczba mobilnych usług głosowych na dzień 30 września 2015 r. wyniosła 50,7 tys. (83% rdr, 33% kdk). Wzrost usług o 12,6 tys. kdk był związany z akcją sprzedażową SIM only do bazy klientów B2C. Baza klientów mobilnych usług szerokopasmowych wyniosła 18,9 tys. na dzień 30 września 2015 r. (-10% rdr, 7% kdk), co stanowi wzrost o 1,2 tys. kdk.

W styczniu 2015 r. Netia zawarła nową umowę o współpracy z P4 Sp. z o.o., operatorem sieci Play, dzięki której może świadczyć swoim klientom szerszy zakres usług mobilnych i pakietów produktowych. Od kwietnia 2015 r. Netia ofertuje usługę mobilnego głosu w pakiecie z innymi
usługami, w opcji SIM only.

Usługi głosowe – własna sieć, WLR i LLU

Liczba linii głosowych wyniosła 1.283,5 tys. na dzień 30 września 2015 r. (-6% rdr, 1% kdk), co stanowiło wzrost o 8,8 tys. usług kdk. Ze względu na zaostrzoną konkurencję na rynku telekomunikacyjnym oraz koncentrację Spółki na usługach wysokomarżowych na sieciach
własnych, Netia obecnie przenosi nacisk z liczby klientów usług głosowych na utrzymanie poziomu przychodów i marży z tytułu tych usług w ramach działań retencyjnych. Ponadto Netia sukcesywnie zwiększa liczbę klientów, którym świadczy usługi głosowe w oparciu o nisko
kosztową technologię VOIP (są to głównie klienci biznesowi). W III kw. 2015 r. baza klientów VoIP obsługiwanych we własnej sieci wzrosła o 4,9 tys. usług. Na dzień 30 września 2015 r. usługi dla 51% klientów usług głosowych świadczone były poprzez własną sieć dostępową Netii w porównaniu do 47% na dzień 30 września 2014 r.

Netia dane finansowe i operacyjne za III kwartał 2015: Tutaj

źródło: Netia

Kan