Ostatnie lata to dla Netii okres bardzo intensywnego rozwoju, zarówno organicznego, jak i poprzez przejęcia (łącznie ponad 40 większych i mniejszych firm, od tzw. sieci osiedlowych, po operatorów tylko niewiele mniejszych od Netii, jak Dialog). – Na chwilę obecną Grupa Netia (główne spółki: Netia, Internetia, Dialog, Petrotel) dociera z własną siecią do 2,8 mln adresów co daje nam pozycję wicelidera polskiego rynku. Po podłączeniu do naszej sieci infrastruktury kablowej dawnego Astera ta pozycja (ze sporo ponad 3 mln adresów w zasięgu) jeszcze bardziej się umocni – pisze na firmowym blogu Karol Wieczorek z Netii.
Na tę chwilę Grupa Netia dysponuje łącznie ok. 75 tys. węzłów z aktywnymi urządzeniami sieciowymi, do których w przeważającej części docierają łącza optyczne (światłowodowe). W tym jest blisko 80 większych obiektów (hostów i kolokacji), ponad 700 większych węzłów xDSL (RSU na sieci własnej), ponad 1000 mniejszych węzłów xDSL (ONU/FITL również na sieci własnej), ponad 700 węzłów LLU na sieci TP.

Największą pod względem liczebności grupą są natomiast węzły dostępowe ETTH i podłączenia klientów biznesowych, których mamy łącznie ponad 72 tysiące.
– Dodatkowych ponad 400 węzłów (tzw. ON) w technologii HFC (kable koncentryczne) pozyskaliśmy odkupując od UPC Polska znaczną część sieci dawnego Astera. Ta sieć (usługi zaczniemy na jej bazie sprzedawać w przyszłym roku) dociera do blisko 450 tys. lokali w Warszawie (większość mieszkań w mieście) i Krakowie – ujawnia Kierownik ds. komunikacji korporacyjnej w spółce Netia.
Nie uwzględniając sieci po Aster, Netia obecnie dysponuje łącznie ponad 14 tys. km łączy światłowodowych i około 20 tys. km łączy miedzianych. – To tylko niewiele mniej niż wynosi obwód Ziemi… – dodaje Karol Wieczorek.
Ciekawostką może być fakt, że mimo, iż Netia to przede wszystkim operator przewodowy, dysponujemy ponad 10 tys. masztów i konstrukcji antenowych, które wykorzystujemy do świadczenia usług z wykorzystaniem technologii radiowych WiMAX, LMDS oraz dedykowanych radiolinii, co pozwala nam dostarczać usługi również w miejsca pozbawione infrastruktury kablowej.
Wzrost liczby klientów, zwiększanie prędkości łączy (możliwe m.in. w efekcie intensywnej modernizacji sieci do standardu NGA) oraz szybko rosnąca popularność Telewizji Osobistej, sprawia, że w bardzo szybkim tempie (nawet o 50 proc. rocznie!)rośnie ruch w naszej sieci.

–Dbając o to, aby w naszej sieci nie tworzyły się „wąskie gardła” inwestujemy dziesiątki milionów złotych rocznie w nowe rozwiązania, często jako jedni z pierwszych w Polsce i Europie, tak jak było m.in. w przypadku technologii 100G (100 Gb/s w sieci szkieletowej) podkreśla na blogu Netii Karol Wieczorek, Kierownik ds. komunikacji korporacyjnej w spółce Netia.
źródło: Netia
Kan
Zostaw komentarz