Ceny połączeń komórkowych w ciągu ostatnich 6 lat spadły o 70 proc. Urząd Komunikacji Elektronicznej wydał 14 grudnia decyzję o obniżeniu stawek rozliczeń międzyoperatorskich. Obniżenie stawek dotyczy (MTR – opłaty hurtowej za zakończenie połączenia telefonicznego w sieci mobilnej. Najprościej mówiąc operator „dzwoniący” płaci operatorowi, do którego jest połączenie, za zakończenie tego połączenia.

Już od 1 stycznia 2013 r. przejściowo operatorzy mają stosować symetryczną stawkę w wysokości 8,26 groszy za minutę. W lipcu 2013 roku szykuje się kolejna obniżka, do 4,29 gr. za 1 minutę. W zależności od operatora, docelowa obniżka wyniesie od 65% do nawet 85%. W grudniu 2012 najniższa cena detaliczna połączenia za minutę wynosiła 29 gr.

W porównaniu z opłatami w latach 2011-2012, obniżka w niektórych przypadkach to ponad 100%. Za minutę połączenia klienci indywidualni mają płacić nawet o kilkanaście groszy mniej. Jednak sieci komórkowe z pewnością odbiją sobie narzucone obniżki na cenach detalicznych, które nie spadną aż tak mocno – prawdopodobnie o około 5 gr. za minutę.Największa zmiana wśród wiodących operatorów mobilnych dotyczy P4 (Play), który jeszcze w I połowie 2012 roku miał stawkę MTR na poziomie 24,78 gr, opłata w przypadku Play zmniejszy się więc drastycznie! Koszty dla operatorów ulegną zmniejszeniu, czy konsekwencją będzie również zmniejszenie stawek? Nie do końca tak jest – operatorzy będę mniej płacić za MTR, ale też mniej będą otrzymywać MTR od innych operatorów. Można więc powiedzieć, że bilansując opłaty wchodzące do operatora i od niego wychodzące, sytuacja stawek za połączenia nie ulegnie dużym zmianom.

Poza jednym wyjątkiem – opłaty MTR będą płaskie – jednakowe dla wszystkich. Wcześniej były zróżnicowane, zależnie od sieci, a ponieważ dla np. Polsatu Cyfrowego czy Play stawki były wysokie, przykładało się to na stawki połączeń z nimi wykonywanych przez użytkowników pozostałych sieci. Teraz mamy pewność, że te różnice w cenach połączeń zależne od sieci, znikną od 01 lipca 2013.

Wątpliwe jednak, aby operatorzy obniżali masowo ceny za połączenia, szczególnie jeżeli mają podpisane z klientami długoterminowe umowy abonenckie. Znacznie łatwiej obniżyć będzie stawki operatorom alternatywnym którzy koncentrują się na pozyskiwaniu nowych klientów.

Niektórzy operatorzy alternatywni już od 01 stycznia zdecydowali się na obniżenie stawek. Jakie argumenty stoją za taką decyzją? „Obniżenie stawek wiąże się pośrednio z decyzją UKE o obniżeniu MTR, jest też jednocześnie konsekwentną częścią długoterminowej polityki proklienckiej LoVo. Z analiz wynika, że możemy od 01 stycznia obniżyć stawki, średnio o 25%, ponieważ po decyzji UKE nasze koszty jednak spadną” – mówi Marcin Krasnodębski Dyrektor ds. Sprzedaży LoVo.

źródło: www.callcenternews.pl

Kan