Media publiczne wołają o pomoc. Spada ściągalność abonamentu RTV. Nie pomogła kampania przeprowadzona na przełomie 2011 i 2012 r. Zdaniem Juliusza Brauna, prezesa TVP skutecznym pomysłem na finansowanie mediów publicznych byłaby opłata audiowizualna ok. 10 zł od każdego gospodarstwa domowego.

To byłby nowy abonament przy zachowaniu reklam – powiedział „Gazecie Wyborczej” prezes TVP.

W 2011 roku budżet TVP wynosił ok. 1,5 mld zł i już było trudno – oświadczył Braun. Według niego, media publiczne potrzebują ok. 3 mld zł rocznie.

Opłaty abonamentowe pobierane są za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych, także każdy, kto posiada radio czy telewizor, zobowiązany jest do regularnego opłacania abonamentu. Taki obowiązek wynika z ustawy. W tym roku jeszcze nie będą płacić użytkownicy komputerów.

Jak czytamy w „Sprawozdaniu z wykorzystania przez Telewizję Polską wpływów z opłat abonamentowych, przeznaczonych na realizację misji publicznej”, liczba odbiorców, którzy przestrzegają obowiązku płacenia abonamentu, od kilku lat systematycznie spada. Wpływy z tytułu opłat abonamentowych w 2011 r. były najniższe w historii Telewizji Polskiej. Wyniosły 205,4 mln zł i stanowiły jedynie 12,6 proc. kosztów, jakie telewizja publiczna poniosła w tym roku na realizację swojej misji.

Osoby fizyczne uiszczają miesięcznie jedną opłatę (radiową lub radiowo-telewizyjną) niezależnie od liczby używanych odbiorników w gospodarstwie domowym lub w samochodzie. Firmy i instytucje wnoszą opłatę abonamentową za każdy używany odbiornik radiowy i telewizyjny.

źródło: PAP

Kan