Na podstawie ustawy z 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia wdrażanych jest konsekwentnie wiele nowatorskich rozwiązań informatycznych. Z uwagi na rozmiar realizowanych zadań można je określić jako „e-rewolucję”.

Zenon Wasilewski, ekspert ds. prawa medycznego
Zenon Wasilewski, ekspert ds. prawa medycznego

Jest to jedno z najważniejszych zadań Ministerstwa Zdrowia realizowane przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Kluczowy projekt to Platforma P1 (Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych) oraz Platforma P2 (m.in. Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą), Projekt P3 i P4 (Dziedzinowe Systemy Teleinformatyczne Systemu Informacji w Ochronie Zdrowia, w tym obejmujący m.in. System Monitorowania Zagrożeń, a także Obrotu Produktami Leczniczymi). W ich realizacji planowana jest rozbudowa infrastruktury telemedycznej szpitali oraz narzędzi informatycznych e-Usług.

Informatyzacja w ochronie zdrowia to proces złożony i nie dotyczy tylko technologii informatycznych. Wymaga odpowiednich regulacji prawnych. Procedowany obecnie projekt nowelizacji ustawy z 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia dotyczy: wprowadzenia elektronicznej formy recepty (e-Recepty); zlecenia (e-Zlecenie); skierowania (e-Skierowanie) oraz rejestrów medycznych i dziedzinowych systemów teleinformatycznych, a także przepisów dotyczących telemedycyny oraz informatyzacji publicznej służby krwi i nadzoru nad krwiolecznictwem w ramach projektu e-Krew.

Z punktu widzenia przedsiębiorców:

Realizowane zadania mają wpływ na rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności. Usprawnią szereg procesów biznesowych związanych z zarządzaniem i planowaniem opieki zdrowotnej uwzględniających stan zasobów kadrowych i sprzętowych. W tym roku, w fazę realizacyjną wejdzie m.in. system informatyczny Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi, co umożliwi monitorowanie na poziomie hurtowym oraz detalicznym obrót lekami i uszczelni nadzór nad ich wywozem poza granice Polski. Z kolei System Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia umożliwi usługodawcom zgłoszenie informacji o posiadanych wyrobach medycznych, przede wszystkim sprzęcie medycznym do centralnego rejestru.
Decydujący wpływ na tempo zmian informatyzacji w ochronie zdrowia ma nowoczesna technologia. Wg szacunków do 2017 roku na informatyzację wydanych zostanie łącznie ponad 3 miliardy złotych. Jest to więc perspektywiczny rynek dla firm oferujących rozwiązania IT, w tym dla firm z sektora bezpieczeństwa IT.

Wzrasta zapotrzebowanie na wysokokwalifikowanych pracowników branży technologii informatycznych. Ministerstwo Zdrowia dostrzega problem wynagradzania informatyków zatrudnionych w działach IT ochrony zdrowia, o czym świadczy wniosek MZ dot. rozporządzenia MPiPS w sprawie warunków wynagradzania pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach budżetowych działających w ochronie zdrowia. Ich zarobki są znacznie niższe nie tylko w odniesieniu do ofert firm komercyjnych, ale także innych jednostek IT w administracji (np. Centrum Przetwarzania Danych Ministerstwa Finansów).

Główne korzyści dla pacjentów to: poprawa ich obsługi i lepszy dostęp do informacji o stanie zdrowia i danych medycznych oraz umożliwienie realizacji elektronicznych usług związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych (e-Recepta; e-Zwolnienia; e-Skierowanie; e-Zlecenie. Na Internetowym Koncie Pacjenta będą gromadzone wszystkie informacje dotyczące kontaktów pacjenta ze służbą zdrowia, niezależnie od tego, czy leczy się w placówkach publicznych, czy prywatnych.
Należy przypomnieć skuteczne wdrożenie systemów eWUŚ oraz ZIP. W ramach prac dostosowawczych systemu informatycznego NFZ do potrzeb pakietu onkologicznego została uruchomiona aplikacja wspierająca wydawanie Karty Diagnostyki i Leczenia Onkologicznego (DILO).

Dobrze, że Ministerstwo Zdrowia podejmuje inicjatywę ustawodawczą dotyczącą telemedycyny. Usługi takie powinny być wydzielonym produktem kontraktowym z NFZ.

Wdrożenie kompleksowego projektu informatyzacji w ochronie zdrowia może napotykać na bariery: finansowe, techniczne, organizacyjne, społeczne, psychologiczne, a także natury prawnej. Niezawinione przez MZ czy NFZ. Ważne jest właściwe współdziałanie Ministerstwa Zdrowia z jednostkami samorządu terytorialnego i świadczeniodawcami w zakresie koordynacji procesu informatyzacji jednostek ochrony zdrowia.

Zenon Wasilewski
ekspert ds. prawa medycznego

źródło: BBC