Grupa Cyfrowy Polsat zamknęła III kwartał br. bardzo dobrymi wynikami operacyjnymi w obydwu segmentach, co oznacza, że skutecznie radziła sobie zarówno na rynkach telekomunikacyjnym i płatnej telewizji, jak i nadawców TV. Grupa odnotowała solidne wyniki finansowe, mimo niekorzystnego wpływu regulacji „Roam Like at Home”, oraz wciąż generuje bardzo wysokie wolne przepływy pieniężne. Realizacja konsekwentnej polityki finansowej przyczyniła się do podwyższenia przez agencję Moody’s Investors Service perspektywy ratingu korporacyjnego dla Grupy do pozytywnej.
Najważniejsze dane operacyjne i finansowe za III kwartał 2017 r.
- Regularny wzrost nasycenia bazy usługami zintegrowanymi:
- już 25% klientów kontraktowych Grupy korzysta z oferty multiplay,
- blisko 1,45 mln klientów usług zintegrowanych – wzrost o 210 tys., czyli 17% rok do roku,
- do 4,31 mln wzrosła liczba usług posiadanych przez tę grupę klientów.
- Stabilna baza 5,8 mln klientów kontraktowych:
- każdy z nich posiada średnio 2,34 usługi z portfolio Grupy,
- średni przychód od tego klienta (ARPU) wyniósł 88,4 zł, a jego dynamika przejściowo pozostawała pod niekorzystnym wpływem regulacji „Roam Like at Home”,
- niski wskaźnik churn, będący efektem strategii multiplay, na poziomie 8,8%.
- Duży przyrost liczby usług kontraktowych – o 512 tys. rok do roku – do ponad 13,5 mln:
- W segmencie telefonii komórkowej liczba usług kontraktowych wzrosła rok do roku o 248 tys., do poziomu 6,9 mln. Wzrost ten jest efektem korzystnego wpływu strategii multiplay oraz przejściowo zintensyfikowanej migracji klientów z segmentu prepaid.
- Dzięki dobrej sprzedaży usług Multiroom i płatnych OTT (m.in. subskrypcje pakietów serwisu IPLA) liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wzrosła o 203 tys. do 4,9 mln.
- Baza usług Internetu mobilnego zwiększyła się rok do roku o 61 tys. do poziomu 1,8 mln. W pierwszych trzech kwartałach br. klienci detaliczni Cyfrowego Polsatu i sieci Plus przetransferowali 525 PB danych, czyli o 49% więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.
- Baza usług prepaid, odzwierciedlająca rzeczywistą liczbę aktywnych użytkowników, pozostawała na stabilnym poziomie 2,9 mln, a ARPU tego segmentu dynamicznie wzrosło, o 8% rok do roku, do 20,2 zł, m.in. w wyniku oczyszczenia bazy o użytkowników jednorazowych oraz wygaśnięcia promocji rejestracyjnych.
- W III kwartale zarówno Grupa Telewizji Polsat, jak i kanał główny były liderami oglądalności w grupie komercyjnej z łącznym wynikiem na poziomie 24,4%, na co złożyło się 12% kanału głównego oraz 12,5% kanałów tematycznych. W pierwszych 9 miesiącach roku wyniki oglądalności stacji Telewizji Polsat pozostawały zgodne z długoterminową strategią – 24,5% dla całej Grupy, z czego 12,4% kanału Polsat i 12% kanałów tematycznych.
- Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat na stabilnym rynku wzrosły rok do roku o 4% do poziomu 231 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy telewizyjnej wzrósł do 28,6%. W okresie 9 miesięcy przychody Grupy Telewizji Polsat wzrosły o 2% rok do roku do 772 mln, a udział w rynku reklamy TV – do 27,2%.
- Średnia miesięczna liczba użytkowników największej polskiej telewizji internetowej IPLA wynosiła 3 mln.
- Bardzo dobre i stabilne wyniki finansowe Grupy:
– Trzeci kwartał oceniamy jako bardzo dobry dla całej naszej Grupy, głównie dzięki konsekwentnej realizacji strategii multiplay w segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym oraz wysokiej oglądalności kanałów Grupy Polsat. Pozytywne efekty naszych działań widać w rosnących wynikach operacyjnych obu segmentów oraz stabilnych wynikach finansowych całej Grupy – mówi Tobias Solorz, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.
Segment usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych – Po raz kolejny istotnie, bo o ponad pół miliona, wzrosła liczba świadczonych przez nas usług kontraktowych, które są fundamentem naszej działalności i strategii multiplay. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami miało to pozytywny wpływ na średni przychód od klienta kontraktowego – choć w tym kwartale przejściowo pozostawał on także pod niekorzystnym wpływem regulacji „Roam Like at Home” – i utrzymanie niskiego wskaźnika rezygnacji z naszych usług – podsumowuje Tobias Solorz.
– Niesłabnącym zainteresowaniem cieszy się nasza oferta usług łączonych – w samym trzecim kwartale przybyło niemal 70 tys. klientów naszych usług zintegrowanych, przez co aktualnie już co czwarty klient kontraktowy korzysta z pakietów multiplay.
– Pomimo niekorzystnego wpływu regulacji „Roam Like at Home”, całkowite przychody tego segmentu stale rosną, m.in. dzięki wyższym przychodom ze sprzedaży sprzętu i rosnącym przychodom hurtowym. Natomiast wzrost ruchu w roamingu międzynarodowym przekłada się na wyższe koszty zakupu ruchu od operatorów zagranicznych. Jednocześnie segment wypracował wysoką na tle rynku marżę EBITDA – komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel (Plus) Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o.
Segment nadawania i produkcji telewizyjnej
– To kolejny bardzo udany kwartał dla naszego segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej, zarówno pod względem oglądalności, jak i przychodów reklamowych. Z wynikami 24,4% i 12% byliśmy liderem oglądalności w grupie komercyjnej zarówno jako cała Grupa, jak i kanał główny Polsat. Ponownie byliśmy bardzo skuteczni w sprzedaży czasu reklamowego – nasze przychody rosły z 4-procentową dynamiką na płaskim rynku reklamy TV i sponsoringu – mówi Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o.
W trzecim kwartale w ofercie kanału Polsat dużym zainteresowaniem w grupie komercyjnej cieszyły się zarówno stałe pozycje – np. serial „Pierwsza miłość”, poniedziałkowe pasmo filmowe „Mega Hit” czy emitowany od poniedziałku do soboty serial „Świat według Kiepskich” – jak i programy z jesiennej ramówki – np. nowy serial obyczajowy „W rytmie serca”, nowe show „Supermodelka Plus Size”, show „Twoja twarz brzmi znajomo” i „The Brain. Genialny umysł”, program „Nasz nowy dom”, a także emitowany w niedzielne wieczory cykl programów rozrywkowych „Kabaret na żywo”. Wysoki poziom oglądalności utrzymały „Wydarzenia” z godziny 18.50. Warto też wspomnieć o emitowanym w godzinach porannych od poniedziałku do piątku bloku programów informacyjnych „Nowy Dzień z Polsat News”.
– Analizując wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej w trzecim kwartale, należy pamiętać o wysokim zeszłorocznym punkcie odniesienia – w czerwcu i lipcu 2016 r. nasze kanały transmitowały rozgrywki UEFA EURO 2016, które korzystnie wpłynęły na oglądalność, poziom przychodów reklamowych oraz poziom przychodów całkowitych i wynik EBITDA całego segmentu. W tym roku nie mieliśmy w okresie letnim na naszych antenach wydarzenia sportowego o takiej skali oddziaływania – mówi Katarzyna Ostap-Tomann. – Bardziej miarodajne jest zatem porównywanie tegorocznych wyników z danymi za analogiczny kwartał 2015 roku. Zaobserwujemy wówczas zakładany stabilny rozwój tego segmentu oraz wierność kluczowym zasadom – zrównoważonej polityki programowej oraz dyscypliny w obszarze kosztów.
– To kolejny bardzo dobry kwartał pod względem wyników finansowych całej Grupy, które są odzwierciedleniem konsekwentnie realizowanej strategii, bardzo dobrych wyników operacyjnych obydwu segmentów oraz efektywnego zarządzania bazą kosztową. Uwagę po raz kolejny zwracają stabilne, wysokie wolne przepływy pieniężne, osiągnięte przy jednoczesnym wyraźnym zwiększeniu inwestycji strategicznych Grupy. Nie mam wątpliwości, że miało to wpływ na podwyższenie perspektywy naszego ratingu korporacyjnego przez agencję Moody’s, która doceniła konsekwentną realizację strategii operacyjnej przy zachowaniu zdrowych wyników finansowych pozwalających na szybkie oddłużanie naszej Grupy – podsumowuje Katarzyna Ostap-Tomann.
Skonsolidowany raport za 3Q 2017: Tutaj
Prezentacja – wyniki 3Q 2017: Tutaj
Podsumowanie wyników: Tutaj
źródło: Cyfrowy Polsat
Kan
A rozbudowa sieci idzie im jak krew z nosa…
Czego przykładem jest np. Białystok, gdzie parę tygodni temu odpalili lte advanced z prędkością do 500 Mb/s 🙂
„Cyfrowy Polsat 3Q2017 – solidne wyniki finansowe” – a sieć to skansen, kosmetyczne ruchy w inwestycjach, praktyczny brak LTE2600 którego kupili 20MHz (i marnotrawią).
Mizerna siatka stacji, nawet w miastach po 1,5-2km do stacji, słabe parametry transferu i wysokie pingi, ich agregacja L1800+L800 (razem 25MHz) daje wolniejszy przesył niż współdzielone 15MHz L1800 w ramach Networks.
Plus to stagnacja, nie wiem kto to jeszcze wybiera…
(W ostatnich badaniach jakości sieci przez UKE też nie wypadli rewelacyjnie, m.in. gorsza jakość rozmów i ich większy procent przerwań)
ty zobacz na stronie btsearch a dalej wchodząc w zakładka mapa BTS (są tam dwa źródła danych BTsearch i od UKE) ile realnie Plus ma nadajników LTE większość to są nadajniki Aero2 przeciążone, na na stronie od UKE linie możesz sprawdzić ich przepustowość przeważnie na poziomie 180 mega gdzie inne sieci maja po 1000 lub więcej mega, wszystko można sprawdzić jak Plus w twojej miejscowości wygląda. Jedynie ze znanych mi to dobry jest w Białymstoku, wszędzie powinien mieć tyle nadajników własnych i od Sferi i Aero2 to by dopiero działał i przepustowość tych nadajników jest na ładnym poziomie a do tego rożne częstotliwości, ale jak to Plus i Solorz chcą przyoszczędzić i spłacać dług, w tej sieci zrobi sie dobrze dopiero po 2020 kiedy Solorz dług spłaci za plusa
Tylko po co rozbudowywać sieć, jak lte cp ma praktycznie 100% populacji kraju? Bardziej sie tego nie da rozbudować. A mimo to działają, czego przykład ostatnio Białystok – lte z prędkością 500 Mb/s!