Internauci coraz częściej decydują się na obejrzenie filmiku na Youtube i przeglądanie newsfeeda na Facebooku niż na obejrzenie czegoś na – Polsacie i TVN. Jak wynika z najnowszego badania syndykatowego dot. konsumpcji mediów zrealizowanego przez IRCenter, wśród aktywnych internautów najczęściej używanymi mediami są Youtube (92%) i Facebook (85%), a dopiero w dalszej kolejności dwie największe komercyjne stacje (oba po 66%). Badanie wykazało także, że postawa wobec korzystania z telewizora ma wpływ na sposób korzystania z internetu.
Źródło: IRCenter. Badanie współkonsumpcji mediów wśród internautów, październik – listopad 2014, reprezentatywna próba n=801 aktywnych internautów.
Mimo iż dla coraz większej liczby osób Internet staje się podstawowym medium, telewizja i content video wciąż mają silną pozycję. Dla aktywnych internautów najważniejszymi dodatkowymi mediami są płatna telewizja kablowa i satelitarna (76%) oraz telewizja publiczna (72%). Poprzez internet osoby te korzystają z darmowego VoD (92%), radia internetowego (66%) i płatnego VoD (15%).
Poznaj telewizyjne zwyczaje internautów
„Pozyskane dane posłużyły nam do stworzenia sieci współkorzystania z mediów. Dzięki temu mogliśmy wyodrębnić kilka charakterystycznych grup odbiorców, które różnią się w zakresie współkonsumpcji mediów. To cenne dane z punktu widzenia potencjalnych reklamodawców” – mówi dr Albert Hupa, prezes IRCenter, socjolog i badacz sieci społecznych.
Internauci, którzy świadomie rezygnują z tradycyjnej telewizji, mimo wszystko oglądają content video na serwisach VoD (głównie na Youtube, Ipla.tv i na Zalukaj.tv). Grupa ta bardzo chętnie korzysta z internetu mobilnego i Facebooka. To nieco częściej kobiety, głównie po 25 roku życia, z których wiele posiada dzieci.
Całkowitym przeciwieństwem osób nie oglądających tradycyjnej telewizji są Ci, którzy oglądają content video korzystając ze wszystkich możliwych przekaźników (telewizora, komputera i urządzeń mobilnych), chętnie również płacący za te możliwości. Są to osoby, które często oglądają wszystkie 4 największe publiczne kanały telewizyjne, jak i korzystają z Cyfrowego Polsatu i Ipli (oczywiście oprócz Youtube’a). Nie stronią również od contentu TVP udostępnianego na serwisach VoD tego nadawcy.
Z punktu widzenia digital marketingu najbardziej atrakcyjną grupą są jednak użytkownicy płatnego VoD w internecie (najczęściej w wieku 25-34 lata). To właśnie te osoby najszerzej korzystają z różnych mediów społecznościowych, łączą się z internetem za pomocą największej liczby urządzeń i wykorzystują najwięcej możliwości internetu mobilnego.
Na przeciwnym biegunie znajdują się najmniej atrakcyjni dla komercyjnych dostawców telewizji użytkownicy darmowego contentu video w internecie – najczęściej mężczyźni z większych miast, którzy chętnie oglądają TVP Info, Eskę TV, Zalukaj.tv i Iplex. Jeśli już, do tych osób najlepiej dotrzeć z zasięgowymi reklamami telewizyjnymi; nie będą oni chętnie korzystać z marketingowych rozwiązań internetowych.
Oczywiście, są też osoby, dla których Internet to tylko dodatkowe medium do telewizji (jest ich 22% wśród aktywnych internautów). To grupa, która content video odbiera przede wszystkim w tradycyjny sposób poprzez telewizor, a internet wykorzystuje w ograniczonym stopniu.
„Telewizja i internet coraz bardziej się zazębiają. Rośnie liczba nadajników, którymi udostępniane są treści telewizyjne. W Polsce wzrasta także popularność smart TV, pojawia się telewizja hybrydowa; Apple, Google i Netlifix prześcigają się w udostępnianiu własnych treści za pomocą wszystkich możliwych urządzeń podłączonych do telewizora. Powstają coraz to nowsze formy reklamy w jednym i drugim medium, a spajać je będą jedynie odbiorcy. Warto myśleć o nich już teraz” – dodaje dr Albert Hupa.
*Dane pochodzą z syndykatowego badania dot. konsumpcji mediów zrealizowanego przez IRCenter w październiku i listopadzie 2014. Celem badania było wsparcie telewizyjnych działań reklamowych prowadzonych w internecie.
źródło: IRCenter
Kan
No tak jesli ceny TV np NC+ w pakiecie nadal beda utrzymywac sie na poziomie 150zl .msc…. to raczej ma sie to ku wielkiemu upadkowi… Bo albo wtedy pozostali abonenci beda musieli placic jeszcze wiecej albo bedzie co raz mniej uslug, nowosci itd…
Mysle ze przyszlosc ma tylko VOD ogladamy kiedy chcemy i za to co sie obejrzalo powinno sie placic… A nie ze jak na Canal+ powtarza sie jeden film 150x.
przychodze do domu włączam TV i oglądam to co chce, co mnie interesuje. Nie jest mi potrzebne 200 programów. Wystarczy jeden informacyjny i filmy VOD.
Jest bardzo dobrze działająca witryna videostar.pl polecam!, ale ma mało kanałów. Jest jeszcze najbardziej popularna stronka z tv online, nielegalna 😉 weeb.tv . Niby nielegalna, a google pokazuje na pierwszym miejscu w wyszukiwarce i bez problemów mozna placic karta za ogladanie ;))
Jakoś zupełnie nie zaskoczyły mnie te wyniki. Choć moze trochę zaciekawiło to, ze Polsat jest zaraz po takich gigantach jak Facebook i youtube. Ale trzeba przyznac, ze są bezkonkurencyjni w stosunku do innych mediów, pod wieloma względami.