Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat odnotowała w II kwartale 2012 roku bardzo dobre wyniki finansowe w obu segmentach działalności, pomimo relatywnie trudnych warunków rynkowych. Liczba abonentów usług telewizyjnych grupy wzrosła na koniec II kwartału bieżącego roku o 81 tys. w ujęciu rok do roku. Obecnie Cyfrowy Polsat ma już 3,553 mln abonentów z czego 2,751 mln korzysta z pakietu Familijnego i Premium natomiast 803 tys. z pakietu Mini.

Pozyskania brutto platformy w II kw 2012 wyniosły 63 tys. Liczba użytkowników usługi dostępu do Internetu wzrosła rok do roku o 57 tys. i wynosi obecnie 99 tys. Jeśli chodzi o użytkowników telefonii komórkowej to tutaj operator zanotował wzrost o 11 tys. co w sumie daje mu 141 tys. odbiorców tej usługi. Średni przychód z abonenta (ARPU) wzrósł z 43,2 zł (II kw. 2011) do 45,9 zł (II kw. 2012) dla pakietu Familijnego oraz zanotował minimalny spadek z 13.6 zł (II kw. 2011) do 13,2 zł (II kw. 2012) dla pakietu Mini.

Wskaźnik odpływu klientów (churn) został utrzymany na niskim poziomie wynoszącym 9,2%. Udział kanałów Grupy Telewizji Polsat w oglądalności wyniósł w II kw. br. 20,0% natomiast udział rynku reklamy telewizyjnej w II kw. pozostał na stabilnym poziomie wynoszącym 22,5%.

Drugi kwartał, mimo mało sprzyjającej sytuacji rynkowej, zakończyliśmy bardzo dobrymi wynikami finansowymi całej Grupy. Kolejny raz możemy pochwalić się rekordowo wysokimi przychodami i wynikiem EBITDA „dawnego” Cyfrowego Polsatu. Również wyniki Telewizji Polsat, działającej na trudnym rynku reklamy, utrzymaliśmy na bardzo dobrym poziomie w porównaniu do konkurentów, uzyskując blisko 36% marżę EBITDA. Bardzo nas cieszą osiągnięte z Telewizją Polsat efekty synergii w obszarze marketingu, technologii, dostępu do treści programowych, a także backoffice’u. Ich realizacja nastąpiła dwa razy szybciej niż zapowiadaliśmy w momencie ogłoszenia transakcji i przełożyła się na poprawę marży EBITDA pro forma o 2,2 punktu procentoweg0 – powiedział Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu S.A. – Dominik Libicki.

Kluczowe dane finansowe Grupy Kapitałowej Cyfrowy Polsat

Wzrost przychodów Grupy Cyfrowy Polsat o 14% do 715 mln zł oraz EBITDA o 24% do 270 mln zł wynika głównie z organicznego wzrostu segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym i konsolidacji pełnego kwartału wyników Grupy Telewizji Polsat. Wzrost marży EBITDA o 3,2 p.p. do 37,8% jest odzwierciedleniem konsekwentnej kontroli kosztów oraz rosnących efektów synergii. Zysk netto, mimo obciążenia kosztami związanymi z finansowaniem zakupu Telewizji Polsat, wzrósł o 43% do 100 mln zł.


„Dawny” Cyfrowy Polsat

„Dawny” Cyfrowy Polsat po raz kolejny odnotował rekordowo wysokie przychody od klientów indywidualnych oraz wynik EBITDA, a koszty utrzymał pod kontrolą, pomimo negatywnego wpływu osłabienia złotego na część kosztów operacyjnych. Oprócz wyższego średniego przychodu na abonenta usług płatnej telewizji, pozytywny wpływ na przychody miała rosnąca liczba klientów usługi dostępu do mobilnego Internetu. Zysk netto obciążony jest kosztami obsługi długu oraz niegotówkowym efektem wyceny Obligacji Senior Notes denominowanych w euro.
Wzrostowy trend wskaźnika ARPU został utrzymany dzięki zwiększeniu przychodów z usług dodatkowych (np. VoD) i rosnącej liczbie klientów pakietów premiowych. Stabilny i niski poziom wskaźnika odpływu abonentów – 9,2% w 12-miesięcznym okresie zakończonym 30 czerwca br. – jest efektem skutecznych programów utrzymaniowych i dbałości o zapewnienie wysokiej satysfakcji klientów.


Telewizja Polsat

Na wyniki Telewizji Polsat w drugim kwartale br. istotny wpływ miały transmisje EURO 2012 oraz osłabienie rynku reklamy. Mimo negatywnego efektu tych czynników, marża EBITDA Telewizji Polsat została utrzymana na bardzo wysokim poziomie.
W dwóch pierwszych miesiącach II kwartału br. udział kanałów Grupy Telewizji Polsat w oglądalności wykazywał rok do roku trend wzrostowy. Wzrosty te zostały jednak zniwelowane spadkiem oglądalności w czerwcu, spowodowanym transmisjami rozgrywek EURO 2012 w kanałach telewizji publicznej. Obciążyło to przede wszystkim oglądalność kanału głównego Polsatu, który mimo to uzyskał pozycję lidera w grupie docelowej „wszyscy 16-49, cała doba” z udziałem na poziomie 15,5%. Było to odzwierciedleniem sukcesu wiosennej ramówki stacji. Oglądalność kanałów tematycznych wzrosła rok do roku o 8,7%.
Pomimo spadku przychodów z reklamy telewizyjnej i sponsoringu, udział Telewizji Polsat w rynku reklamy utrzymał się na stabilnym poziomie 22,5%.


Źródło: Polsat

Kamil Kawczyński