Poznaliśmy już laureatów konkursu Design 32 na najlepszy dyplom projektowy 2021 roku. Wśród nagrodzonych prac znalazł się m.in. projekt Galeria Martwego Świata, który został uhonorowany przez markę OPPO jako mecenasa wydarzenia. Projekt, przy użyciu najnowszych technologii, koncentruje się na ekologii oraz zrównoważonym rozwoju, czyli tematach bliskich OPPO. Wszystkie prace biorące udział w konkursie można oglądać do 15 czerwca w Galerii ASP w Katowicach Rondo Sztuki.

Celem konkursu jest promocja młodych talentów i ich wsparcie w samodzielnym zaistnieniu na profesjonalnym rynku projektowym. Jednak nagrody w konkursie Design 32 to nie tylko prestiż i szansa na rozpędzenie kariery, to także konkretne wsparcie. Pula nagród wynosi 43.500, a dzięki mecenatowi marki OPPO są jeszcze dodatkowe nagrody rzeczowe.

Organizatorem jest ASP w Katowicach. Poza absolwentami z tej uczelni, w konkursie biorą udział wychowankowie siedmiu publicznych uczelni artystycznych. Są to: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Akademia Sztuki w Szczecinie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Każda z nich nominuje po cztery prace dyplomowe.

Jury przyznało trzy nagrody: Nagrodę Rektorów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Katowice. W jego skład weszli: Krystyna Łuczak-Surówka, Karolina Sulej, Marcin Wicha, Mikołaj Wierszyłłowski, Marcin Wolny. Marka OPPO przyznała nagrodę specjalną – mecenasa konkursu.

 

Nagroda OPPO

Wyróżnienie OPPO otrzymał projekt Mileny Szwemmer z Akademii Sztuki w Szczecinie Galeria Martwego Świata. Praca wykorzystuje wirtualną rzeczywistość i gogle VR by zwrócić uwagę odbiorców na bardzo ważną kwestię – przyszłość naszego ekosystemu.

 

image processing20220516 726456 rcq2yr

Praca „Galeria Martwego Świata” Mileny Szwemmer przedstawiająca kosmos.

 

image processing20220516 726456 15cy4cb

Praca „Galeria Martwego Świata” Mileny Szwemmer przedstawiająca lodowce.

 

image processing20220516 726456 128p75v

Praca „Galeria Martwego Świata” Mileny Szwemmer przedstawiająca suszę.

 

image processing20220516 726456 83a58k

Praca „Galeria Martwego Świata” Mileny Szwemmer przedstawiająca wycinkę drzew

 

image processing20220516 726456 1hauj41

Praca „Galeria Martwego Świata” Mileny Szwemmer przedstawiająca wysypisko.

 

image processing20220516 726457 1brnvee

Praca „Galeria Martwego Świata” Mileny Szwemmer przedstawiająca zakwaszenie środowiska.

 

Marka OPPO zdaje sobie sprawę z wyzwań stojących przed nami wszystkimi i to już w niedalekiej przyszłości. Firma tworzy innowacje z myślą o użytkownikach w myśl wizji marki „Inspiration Ahead”, która ma stawić czoła codziennym wyzwaniom i uczynić świat lepszym miejscem m.in. dzięki nowym technologiom. W tym celu marka OPPO aktywnie działa też na rzecz zrównoważonego rozwoju i ekologii.

Praca Mileny Szwemmer jest bardzo bliska tej definicji i pozwala lepiej zrozumieć́ przedstawiony problem, również na poziomie emocjonalnym. OPPO doceniło projekt Galeria Martwego Świata, który przy zastosowaniu najnowszych technologii motywuje odbiorców do działania na rzecz lepszego jutra.

 

Laureaci Design 32

Decyzją jury Nagrodę Rektorów Akademii Sztuk Pięknych o wartości 20 000 zł otrzymała Izabela Kędzior z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi za projekt Luksus jutra, który jest przewrotnym głosem w sprawie katastrofy klimatycznej. Na Luksus składają się sztućce, biżuteria, ampułka z wodą. Wyglądają one jakby przybyły z dalekiej przyszłości, kiedy drewno i metal staną się materiałami luksusowymi. Autorka kieruje nas ku przyszłości, odwołując się jednocześnie do artefaktów i historii.

Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego jurorzy przyznali Weronice Wojnarowicz z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi za pracę Korek jako materiał dla projektanta wzornictwa przemysłowego. To przykład projektu, który jest skoncentrowany przede wszystkim na procesie, a nie efekcie. Pokazuje dialog w jaki projektowanie wchodzi z nauką. Stanowi doskonały przykład poszukiwania nowego materiału. Autorka pokazuje drogę opartą na próbach, nieustannym zadawaniu pytań i dążeniu do osiągnięcia wyznaczonego celu, nie boi się błędów, wyciąga z nich wnioski, eksperymentuje, starając się osiągnąć optymalnie najlepszy rezultat.

Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice otrzymała Patrycja Mola z Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach za pracę zatytułowaną: Projekt variable fontu Monsun z interfejsem dla projektów dynamicznych. Jury doceniło to, że projekt jest czymś więcej niż variable font, bo płynnie zmienia się nie tylko grubość i szerokość, ale również konstrukcja. Pochylenie, proporcje i rysunek liter. Otrzymujemy zestaw znaków o praktycznie nieskończonej ilości permutacji – a prócz projektu kroju pisma – rozbudowane i przemyślane narzędzie do jego obsługi. To prawdziwy font-eksperyment, w dodatku udany.

 

Decyzją jury przyznano także cztery wyróżnienia honorowe dla:

  • Soni Nowok z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie za projekt: Wspomaganie leczenia młodzieńczej skoliozy idiopatycznej poprzez kształtowanie ortez w technologii druku 3D;
  • Zofii Kłoś z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie za projekt Between Two Worlds;
  • Marianny Pawłusiów z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku za projekt Słyszę ciszę;
  • Meg Krajewska z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie za projekt Nikt nie rodzi się hetero: o tożsamości płciowej i seksualnej człowieka.

 

Zwycięskie prace jak i pozostałe projekty biorące udział w konkursie Design 32 projekty można oglądać do 15 czerwca w Galerii ASP w Katowicach Rondo Sztuki.

 

Design 32 – o konkursie

Konkurs Design 32 – Najlepsze Dyplomy Projektowe publicznych uczelni artystycznych w Polsce organizowany jest przez Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach. W konkursie biorą udział zaproponowane przez macierzyste uczelnie prace magisterskie, których obrony miały miejsce w ubiegłym roku. Miejscem wystawy jest Galeria ASP w Katowicach Rondo Sztuki (do 15 czerwca). Patronat honorowy nad wydarzeniem: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydent Miasta Katowice. Mecenasi konkursu: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i firma OPPO.