Jesteś tutaj:-, Newsy-Dyson inwestuje w ulepszanie baterii li-ion

Dyson inwestuje w ulepszanie baterii li-ion

James Dyson, założyciel i Główny Inżynier mówi:

Baterie Sakti3 charakteryzują się wysoką wydajnością, która jest nieosiągalna dla technologii, wykorzystywanej obecnie. Baterie i silniki stanowią fundament prawidłowej pracy urządzeń. Zespół Sakti3 ma niesamowite ambicje, a ich platforma oferuje potencjał zapewniający wzrost osiągów i wydajności, który całkowicie odmieni obecnie znane oblicze urządzeń Dyson

Ulepszanie baterii

Dostępne obecnie baterie litowo-jonowe po raz pierwszy zostały wykorzystane w celach komercyjnych przez firmę Sony w 1991 roku. Zostały one następnie wykorzystane w prawie każdym urządzeniu elektrycznym od smartfonów po odkurzacze akumulatorowe Dyson. Niestety technologia ta nie jest idealna i posiada swoje ograniczenia w postaci ich wielkości, wagi, czasie ładowania, pojemności i czasie degradacji.

Sakti3 powstał by to zmienić. Już w 2006 roku, Prezes Ann Marie Sastry i jej zespół rozpoczęli prace polegające na matematycznym obliczeniu i oszacowaniu jak stworzyć bardziej wydajne akumulatory samochodowe. W wyniku badań odeszli od płynnych elektrolitów, które można znaleźć w konwencjonalnych akumulatorach litowo-jonowych. Ich dokładna analiza doprowadziła ich do baterii półprzewodnikowych. Od tego czasu, firma zbudowała linię pilotażową do produkcji tej technologii, wydając ponad 50 milionów dolarów w ramach wspólnych inwestycji kapitałowych pomiędzy Khosla Ventures, Beringea, Itochu, General Motors i Dyson.

Spółka mająca swoje korzenie na Uniwersytecie Michigan, opublikowała już ponad 80 opracowań na temat technologii baterii, metodologicznie przeliczonych prognoz liczbowych, procesów naukowych, wyników pracy na skalowalnym sprzęcie, aż po prototypy ogniw półprzewodnikowych o najwyższej znanej gęstości energii – ponad 1100 Wh / l. Opracowania te prognozują podwojenie gęstości dzisiejszych, najbardziej zaawansowanych akumulatorów litowo-jonowych bazujących na cieczy. Zakładają również zachowanie ich kluczowych właściwości, tak aby były one tańsze w produkcji, mniejsze, bezpieczniejsze, bardziej niezawodne oraz trwalsze.

Ann Marie Sastry, założycielka i Prezes, Sakti3, komentuje: „To dla nas wielki zaszczyt, że możemy współpracować z firmą Dyson. Zbliżył nas wspólny cel i to nad czym obecnie pracujemy, czyli doskonalsze baterie. Po obu stronach jest bardzo dużo umiejętności i pasji, a zespół inżynierów Dysona ma doświadczenie oraz wiedzę, w jaki sposób promować nowe rozwiązania tak, aby przekształcić je w projekty komercyjne. Dzięki temu będziemy mogli wspólnie działać w zakresie udoskonalania produktów.”

Obecna technologia Sakti3 to dopiero początek. Nowa platforma ma potencjał, aby wpłynąć na rozwój gęstości energii, co będzie miało swoje zastosowanie w wielu dziedzinach takich jak: pojazdy elektryczne, magazynowanie energii odnawialnej czy miniaturyzacja technologii. Te rozwiązania technologiczne pojawią się na rynku w pierwszej kolejności wrazz urządzeniami Dysona.

Technologia baterii półprzewodnikowych

Technologia baterii półprzewodnikowych zastosowana w pamięciach USB i mikroprocesorach, już zrewolucjonizowała sposób przechowywania danych, poprawiła niezawodność, bezpieczeństwo i pojemność. Tak jak w przypadku konwencjonalnych baterii, baterie półprzewodnikowych są nadal oparte na technologii litowo-jonowej, lecz zamiast zawierać ciekły elektrolit, składają się z elektrolitu w stanie stałym. Elektrody stałe pozwalają utrzymać znacznie więcej energii w komorze baterii. Technologia Sakti3 wyróżnia się na tle innych, ponieważ baterie w tej technologii potrafią uzyskać najwyższą znaną dotychczas pojemność energii. Zaletą jest również prosty oraz tani proces produkcji, który jest bardziej przyjazny dla środowiska, a jego platforma bazowa łatwiej nadaje się do dalszej poprawy pojemności energii.

Krótka historia baterii

,ul>

Rok 1799: włoski fizyk Alessandro Volta stworzył pierwszą baterię układając na przemian warstwy cynku i miedzi zanurzone w wodnym roztworze kwasu siarkowego. Układ ten, zwany stosem fotowoltaicznym, nie był pierwszym urządzeniem do wytwarzania energii elektrycznej, ale był pierwszym trwałym wynalazkiem emitującym prąd stały.

Rok 1836: angielski chemik John Frederick Daniell, wynalazł ogniwo nazwane od jego nazwiska ogniwem Daniella. W tej wczesnej baterii elektroda miedziana została umieszczona w naczyniu szklanym z roztworem siarczanu miedzi. Następnie umieszczono elektrodę cynkową zanurzoną w naczyniu wypełnionym roztworem siarczanu cynku. Obie elektrody połączono kluczem elektrolitycznym, który umożliwiał przepływ jonów i mieszanie się roztworów, co zwiększyło żywotność ogniwa.

Rok 1859: Gaston Plante, francuski fizyk, jako pierwszy wynalazł akumulator. Jego system, oparty na kwasie ołowiu, jest podstawą dzisiejszych akumulatorów.

Rok 1899: chemik Junger opracował pierwszą baterię alkaliczną. Do jej produkcji użył niklu na elektrodzie dodatniej i kadmu na elektrodzie ujemnej. Roztwór wodorotlenku potasu posłużył jako elektrolit. Alkaliczny charakter tego elektrolitu jest inspiracją dla nazwy tego akumulatora.

1946: Neumann opracował pierwszy uszczelniony akumulator niklowo-kadmowy. Do początku lat dziewięćdziesiątych, baterie niklowo-kadmowe były najczęściej używane do produktów konsumenckich.

Dzisiaj: baterie litowo-jonowe są najlepszymi akumulatorami do przenośnej elektroniki, w tym także do odkurzaczy akumulatorowych Dysona. Firma Sony jako pierwsza użyła komercyjnie baterii litowo-jonowych w 1991 roku Akumulatory posiadające najlżejsze metalowe element, które wykorzystują lit mają wyższą pojemność oraz niższy poziom wewnętrznych strat energii w porównaniu do akumulatorów niklowo-kadmowych. Przyszłość technologii akumulatorów wciąż leży w technologii litowo-jonowej, a następny wielki skok uczyni je bardziej efektywnymi.

źródło: Newseria

Kan



Autor |2015-04-27T07:09:13+02:0027 kwietnia 2015 07:09|Kategorie: Inne, Newsy|Tagi: , |0 komentarzy

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.