Zarejestrowanie firmy w CEIDG to obowiązek, który dotyczy wszystkich osób planujących otwarcie własnej działalności gospodarczej. Jak przebiega ta procedura? Co powinien zawierać wniosek o założenie działalności gospodarczej? Gdzie należy go dostarczyć? Oto najważniejsze informacje.

Założenie firmy wiąże się z koniecznością dopełnienia wymaganych przez prawo formalności. Jedną z nich jest zarejestrowanie firmy w CEIDG. Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) to rejestr, w którym zgromadzone są informacje o osobach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Co zawiera wniosek o założenie firmy?

Wniosek składany do CEIDG powinien zawierać informacje, które pozwolą zidentyfikować osobę, która zakłada firmę:

  • imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia
  • adres zamieszkania
  • imiona rodziców,
  • rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości (dowodu osobistego, paszportu)
  • numer PESEL
  • informację o obywatelstwie
  • dane urzędu skarbowego (właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania)
  • informację o ubezpieczeniu ZUS / KRUS.

We wniosku powinny zaleźć się także informacje dotyczące samej działalności:

  • numer NIP i REGON (jeżeli numery nie zostały jeszcze nadane, wniosek o założenie firmy będzie jednocześnie wnioskiem o ich nadanie)
  • pełna nazwa zakładanej firmy
  • liczba pracowników
  • data rozpoczęcia działalności.

Założenie firmy – co jeszcze warto wiedzieć?

We wniosku składanym do CEIDG powinieneś również określić profil działalności. Opisuje się go za pomocą kodów PKD (Polska Klasyfikacja Działalności). Konkretny kod przypisany jest do określonej usługi (np. PKD 49.41.Z – transport drogowy towarów, PKD 62.01.Z – działalność związana z oprogramowaniem).

Podczas rejestrowania działalności możesz także wskazać pełnomocnika, który będzie upoważniony do działania w Twoim imieniu. We wniosku możesz także wskazać formę opodatkowania, z której chcesz korzystać – możesz zdecydować się na podatek liniowy, rozliczenie na zasadach ogólnych lub ryczałt dochodów ewidencjonowanych. Za pomocą formularza dołączonego do wniosku możesz także zgłosić się do ZUS-u jako osoba ubezpieczona.

Gdzie złożyć wniosek o założenie firmy?

Wniosek należy złożyć do CEIDG przed rozpoczęciem działalności. Możesz to zrobić osobiście w urzędzie miasta lub w urzędzie gminy. Możesz także skorzystać z portalu biznes gov.pl. Firmę możesz zarejestrować, korzystając z bankowości internetowej. Taką możliwość oferuje PKO BP: https://www.pkobp.pl/firmy/jak-otworzyc-firme-konto-firmowe-ceidg-online/. Wniosek do CEIDG możesz złożyć podczas otwierania rachunku firmowego.