Na dzień 30 czerwca 2018 roku Grupa Cyfrowy Polsat (Polkomtel/Plus) świadczyła ponad 9,644 mln usług telefonii komórkowej i 1,967 kart SIM z dostępem do Internetu, w modelu kontraktowym (7.098.239) + 4,2% r/r i przedpłaconym (2.545.749) + 2,7% r/r. Liczba usług świadczonych przez grupę Cyfrowego Polsatu wzrosła w drugim kwartale o 119,3 tys., najmocniej od trzeciego kwartału 2017 roku – czytamy w raporcie grupy za 1H 2018.
Wzrost o 133,7 tys. usług miał miejsce w przypadku modelu abonamentowego, a liczba usług przedpłaconych (prepaid) spadła o 14,4 tys.
Podsumowanie wyników za 2Q 2018 r.
Zysk operacyjny Grupy Polsat (EBIT) na bazie dotychczasowych standardów rachunkowości i bez uwzględnienia Grupy Netia wyniósł 488 mln PLN i spadł r/r o 5,5%. EBIT uwzględniający wpływ MSSF 15 i wyniki Grupy Netia wyniósł 476 mln PLN.
Łączna liczba klientów kontraktowych wyniosła 5,724 mln na koniec 2Q’18 (-1,6% r/r), przede wszystkim na skutek konsolidacji kontraktów pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącym wskaźniku nasycenia RGU na jednego klienta (wzrost o 5,2% r/r).
Liczba RGU telefonii komórkowej wzrosła r/r o 287K (+4,2%), osiągając poziom 7,098 mln na koniec 2Q’18, przede wszystkim w efekcie skutecznej realizacji strategii dosprzedaży usług do pojedynczego klienta oraz wprowadzenia do sprzedaży w lutym 2018 r. nowych, atrakcyjnych taryf adresowanych do klientów kontraktowych, jak również wysokiego popytu wśród klientów biznesowych (usługi m2m).
Liczba RGU dostępu do szerokopasmowego Internetu mobilnego na koniec 2Q’18 wyniosła 1,804 mln i była wyższa r/r o 31K, czyli o 1,8%. Przy zastosowaniu aktualnie obowiązujących standardów raportowania (MSSF 15) ARPU na klienta kontraktowego wzrosło o 2,1% do poziomu 82,9 zł w 2Q’18 z poziomu 81,2 zł odnotowanego w 2Q’17. Cyfrowy Polsat od początku 2018 roku publikuje wyniki w nowym standardzie rachunkowości, tzw. MSSF 15.
Wskaźnik odpływu klientów (churn) spadł o 0,3 p.p. do poziomu 8,3% w 12-miesięcznym okresie zakończonym 30 czerwca 2018 r. w porównaniu do 8,6% w okresie 12 miesięcy zakończonych 30 czerwca 2017 r. Jest to przede wszystkim efekt wysokiej lojalności klientów usług łączonych, co jest efektem skutecznej realizacji strategii multiplay – podkreślono.
Liczba świadczonych aktywnych usług przedpłaconych spadła r/r o 85K, czyli o 3,0% do 2,769 mln na koniec 2Q’18. Wprowadzona w 2016 r. przez ustawodawcę regulacja narzuciła na klienta obowiązek rejestracji nowo zakupionych kart przedpłaconych, co spowodowało obserwowany na całym rynku znaczący spadek nowych aktywacji. Równocześnie dzięki postępującemu ujednoliceniu cen pomiędzy taryfami dla usług kontraktowych i przedpłaconych, istotna część klientów decyduje się skorzystać z oferty usług kontraktowych – czytamy w raporcie.
W 2Q’18 ARPU na RGU prepaid wyniosło 20,4 zł w porównaniu do 20,5 zł w analogicznym okresie 2017 r. Obserwowana stabilizacja ARPU w segmencie usług przedpłaconych jest zgodna z naszymi oczekiwaniami – dodano.
Cyfrowy Polsat wydał na inwestycje w okresie kwiecień-czerwiec 176,2 mln zł (o 16 proc. mniej niż przed rokiem).
Poniżej tabela (za PAP Biznes) z liczbą usług świadczonych przez Cyfrowy Polsat na koniec drugiego kwartału 2018 roku w porównaniu z poprzednimi okresami:
2017 | 2018 | |||||
II kw. | III kw. | IV kw. | I kw. | II kw. | ||
Łączna liczba usług (na koniec okresu) | 16 273 840 | 16 410 325 | 16 522 597 | 16 579 337 | 16 698 622 | |
zmiana | 57 712 | 136 485 | 112 272 | 56 740 | 119 285 | |
USŁUGI KONTRAKTOWE | ||||||
liczba usług (na koniec okresu) | 13 419 539 | 13 530 164 | 13 685 044 | 13 796 153 | 13 929 804 | |
-zmiana | 82 501 | 110 625 | 154 880 | 111 109 | 133 651 | |
w tym: | ||||||
Płatna telewizja | 4 835 534 | 4 882 505 | 4 942 640 | 4 984 391 | 5 027 520 | |
-zmiana | 49 587 | 46 971 | 60 135 | 41 751 | 43 129 | |
Telefonia komórkowa | 6 810 999 | 6 864 787 | 6 932 676 | 6 997 850 | 7 098 239 | |
-zmiana | 25 997 | 53 788 | 67 889 | 65 174 | 100 389 | |
Internet | 1 773 006 | 1 782 872 | 1 809 728 | 1 813 912 | 1 804 045 | |
-zmiana | 6 917 | 9 866 | 26 856 | 4 184 | -9 867 | |
Liczba klientów na koniec okresu | 5 819 386 | 5 791 841 | 5 776 598 | 5 743 832 | 5 724 492 | |
-zmiana | -28 015 | -27 545 | -15 243 | -32 766 | -19 340 | |
ARPU na klienta (PLN) | 89,6 | 88,4 | 89 | 88,7 | 89,6 | |
-zmiana | 0,5 | -1,2 | 0,6 | -0,3 | 0,9 | |
USŁUGI PRZEDPŁACONYCH | ||||||
Łączna liczba usług (na koniec okresu) | 2 854 301 | 2 880 161 | 2 837 553 | 2 783 184 | 2 768 818 | |
-zmiana | -24 789 | 25 860 | -42 608 | -54 369 | -14 366 | |
w tym: | ||||||
Płatna telewizja | 57 183 | 63 627 | 79 561 | 75 159 | 59 722 | |
-zmiana | 8 959 | 6 444 | 15 934 | -4 402 | -15 437 | |
Telefonia komórkowa | 2 616 592 | 2 623 950 | 2 579 613 | 2 539 402 | 2 545 749 | |
-zmiana | -29 885 | 7 358 | -44 337 | -40 211 | 6 347 | |
Internet | 180 526 | 192 584 | 178 379 | 168 623 | 163 347 | |
-zmiana | -3 863 | 12 058 | -14 205 | -9 756 | -5 276 | |
ARPU na usługę (PLN) | 20,5 | 20,2 | 20,1 | 20,1 | 20,4 | |
-zmiana | 1,8 | -0,3 | -0,1 | – | 0,3 | |
NADAWANIE I PRODUKCJA TELEWIZYJNA | ||||||
Udział w oglądalności (proc.) | 24,9 | 24,4 | 24,4 | 23,9 | 24,2 | |
Udział w rynku reklamy (proc.) | 27,6 | 28,6 | 27 | 26,9 | 26,7 |
źródlo: Grupa Cyfrowy Polsat
Zostaw komentarz