Jesteś tutaj:-, Inne, Internet, Newsy, Płatności, Rynek, Top7, Wywiady-Dlaczego tak łatwo dajemy się złowić internetowym złodziejom

Dlaczego tak łatwo dajemy się złowić internetowym złodziejom

Ponad 90% Polaków twierdzi, iż przy korzystaniu z bankowości internetowej czuje się bezpiecznie lub bardzo bezpiecznie. Czy to przeświadczenie jest w pełni uzasadnione? Okazuje się, że ryzykujemy zbyt często i robimy podstawowe błędy.

70% mieszkańców Polski otwarcie deklaruje, iż w żaden sposób nie rozwija swojej wiedzy nt. cyber zagrożeń i nie widzi także takiej potrzeby w najbliższej przyszłości (badanie Kantar TNS na zlecenie ZBP, kwiecień 2018). Tymczasem wg. badań Komisji Europejskiej, ponad 70% Polaków „na własnej skórze” doświadczyło (i rozpoznało) przynajmniej jednej próby wyłudzenia wrażliwych danych autoryzacyjnych do swojej bankowości elektronicznej (hasła, PINy, loginy etc.).

Jednocześnie, jedynie 13% Polaków podjęło konkretne działania, by zwiększyć swój poziom bezpieczeństwa w sieci, jak wynika z raportu „Cyberbezpieczny portfel”. Deklaracje Polaków dotyczące ich poczucia bezpieczeństwa w internecie są jednymi z najśmielszych w Europie.

– Ponad 70 proc. Polaków, korzystających z bankowości internetowej nie zmieniło hasła do bankowości internetowej w ciągu ostatniego roku – mówi w rozmowie z MarketNews24 dr Przemysław Barbrich, dyrektor w Związek Banków Polskich.

W badaniu opinii przeprowadzonym przez Kantar TNS na zlecenie ZBP, Polacy wskazali sektor bankowy jako jeden z najbardziej cyberbezpiecznych sektorów w Polsce. Zaufanie Polaków do sektora bankowego niemal dwukrotnie przekracza poziom zaufania do przedstawicieli wojska i policji oraz prawie pięciokrotnie przewyższa poziom zaufania do sektora telekomunikacyjnego. Jednak bez konsekwentnej edukacji ekonomicznej, oraz utrwalania dobrych nawyków wśród klientów w zakresie korzystania z bankowości elektronicznej, systemy bezpieczeństwa elektronicznego zbudowane przez sektor bankowy mogą okazać się niewystarczające.

Co więc zrobić, by zwiększyć swoje bezpieczeństwo w internecie? Jak skutecznie zabezpieczyć się przed cyberatakami?

Z pomocą przychodzi tu 10 prostych rad zalecanych przez ZBP by ustrzec się przed zagrożeniami w sieci.

  1. Ustaw silne hasło (cyfry, małe i wielki litery, znaki specjalne)
  2. Zmieniaj swoje hasło regularnie (zrób z tego nawyk np. pierwszego dnia miesiąca)
  3. Stosuj różne hasła do różnych serwisów
  4. Nie udostępniaj swojego komputera innym osobom
  5. Wyłącz automatyczne zapamiętywanie haseł
  6. Nie zapisuj nigdzie swoich haseł i PINów
  7. Zainstaluj (i aktualizuj) program antywirusowy na swoim komputerze
  8. Sprawdzaj z jakiego adresu e-mail przyszła wiadomość od Twojego banku
  9. Weryfikuj adres strony swojej bankowości elektronicznej (zwłaszcza domenę tj. końcówkę adresu www)
  10. Nie podawaj żadnych wrażliwych informacji w e-mailowej korespondencji z bankiem

źródło: MarketNews24



Autor |2018-07-12T14:02:45+02:0012 lipca 2018 14:02|Kategorie: Bezpieczeństwo, Inne, Internet, Newsy, Płatności, Rynek, Top7, Wywiady|Tagi: , |1 komentarz

1 komenarz

  1. Tomasz 13 lipca 2018 w 18:10 - Odpowiedz

    @ 8 – adres email można fałszować, Sprawdzać należy źródło wiadomości i serwery nadawcy i pośredniczące ale to nie takie oczywiste dla typowego Nowaka.
    @ 10 – przykładowo mBank aby złożyć reklamację za pośrednictwem emaila wymaga pełnych danych w tym numeru pesel !
    Czemu banki nie używają szyfrowanej korespondencji? Skoro nawet już Facebook umożliwia wysłanie im klucza PGP / GnuPG ? Aby odbierać szyfrowane powiadomienia na email.
    Zaznaczyć klauzulę że klient zgadza się na własne „ryzyko” używać własnoręcznie wygenerowanego klucza PGP, potem przesłany na serwer banku klucz publiczny ( może i prywatny w bankowym repozytorium) i uwierzytelniony przez bank ( potwierdzenie hasłem sms czy telefonicznie) i mamy bezpieczny kontakt z bankiem, szyfrowana lub podpisana korespondencja szyfrowane wyciągi. Nie trzeba rozwiązań za miliony złotych. A jakie otrzymujemy bezpieczeństwo. Ataki phishingowe zredukowane praktycznie do ZERA ! Chyba że ktoś na własne życzenie zignoruje sprawdzenie podpisu elektronicznego.

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.