Obecne są w naszym życiu już od ponad ćwierć wieku, wykorzystuje się je w komunikacji prywatnej, w biznesie, a nawet w sektorze publicznym. Na czym polega fenomen krótkich wiadomości tekstowych? Najważniejsze kwestie dotyczące ich roli przybliża raport o komunikacji mobilnej w Polsce.

 

Komunikacja SMS

Komunikacja SMS

Platforma SerwerSMS.pl już po raz piąty przeprowadziła ogólnopolskie badanie „Komunikacja SMS w Polsce” dotyczące trendów w komunikacji mobilnej. Wyniki wskazują, że mimo popularności komunikatorów, SMS-y są wciąż na topie. Korzystanie z krótkich wiadomości tekstowych deklaruje 96,5% ankietowanych, z czego większość przyznaje, że wysyła i odbiera je codziennie.

SMS w codziennym życiu Polaków

 Co motywuje Polaków do używania tego kanału komunikacji? – SMS-y doceniamy z uwagi na prostotę korzystania (80,4%) oraz powszechność dostępu (80,1%), ale również szybkość dostarczenia (77,1%) czy ich wszechstronne zastosowanie (71%). To właśnie sprawia, że SMS-ują osoby o różnym wieku, z różnych grup społecznych i w różnych sytuacjach – mówi Daniel Zawiliński, Dyrektor Zarządzający Platformy SerwerSMS.pl.

Wysłanie SMS-a zajmuje niewiele czasu, zatem według badania robimy to w wolnej chwili, w bardzo różnych sytuacjach, np.:

  • podczas podróży (59,7% badanych),
  • leżąc w łóżku (51,6%),
  • w pracy (34,4%),
  • czekając w kolejce (25,4%),
  • podczas spaceru (19,5%),
  • stojąc w korkach (18,6%),
  • w trakcie zakupów (18,1%).

Co setny z ankietowany przyznaje, że zdarza mu się wysłać SMS-y… podczas seksu.

Jakie tematy podejmujemy? Począwszy od spraw bieżących (tak wskazało 64,3% osób), przez organizację spotkań (50,4%), ogólne podtrzymanie kontaktu (45%) czy życzenia okolicznościowe (37,8%), po omawianie spraw rodzinnych (27%), ustalanie kwestii biznesowych (10%) lub powiadamianie o ważnych wydarzeniach z życia (6,7%).

Oferty firm i sklepów wysyłane SMS-em

 SMS stanowi ważny kanał komunikacyjny firm z klientami. 3 na 4 ankietowanych otrzymuje SMS-y promocyjne od firm lub sklepów i zdecydowana większość chce je otrzymywać nadal (69% Polaków), przy czym najchętniej raz w tygodniu – tak deklaruje 40% z nich. Najbardziej interesują nas:

  • informacje o aktualnych promocjach (67,4%),
  • status realizowanego zamówienia (58,7%),
  • przypomnienie o wizycie u mechanika lub kosmetyczki (45,8%).

Top 5 pożądanych kategorii w kontekście otrzymywania SMS-ów promocyjnych to natomiast:

  • odzież/obuwie/akcesoria (61%),
  • RTV/AGD (38,8%),
  • produkty spożywcze (30,6%),
  • rozrywka/kultura (27,9%),
  • turystyka (22,8%).

¾ Polaków potwierdza, że SMS jest dla nich impulsem do bliższego zapozania się z ofertą, a nawet odwiedzenia sklepu, firmy czy punktu usługowego.

SMS od instytucji publicznej? Zdecydowanie tak!

 Z roku na rok gminy czy urzędy stają się są coraz bardziej przyjazne w kontakcie z obywatelami, co doceniają niemal wszyscy badani (aż 97% uznaje SMS-y od instytucji publicznych za bardzo przydatne lub przydatne). Niemal połowa ankietowanych (44,2%) deklaruje, że w ciągu roku otrzymała wiadomość tekstową od instytucji publicznej, przy czym głównie:

  • z urzędu państwowego (49,7%),
  • placówki zdrowia (46,7%),
  • czy edukacyjnej (18,5%).

Wśród najpopularniejszych tematów wiadomości znajdują się przypomnienia o umówionych wizytach (46,9%), statusy spraw urzędowych (43,3%), powiadomienia o receptach do odbioru (31,9%), a nawet wypadkach i korkach (17%). W ubiegłym roku bardzo wiele gmin zintensyfikowało również informowanie o zagrożeniach pogodowych, dzięki czemu praktycznie co czwarty (18%) badany otrzymał na swój telefon stosowne ostrzeżenie. – Dzięki SMS-om może nam się żyć nie tylko łatwiej, ale i bezpieczniej. Praktycznie połowa ankietowanych (48,2%) najbardziej zainteresowana jest otrzymywaniem alertów meteorologicznych – mówi Edyta Godziek, PR & Marketing Manager z Platformy SerwerSMS.pl.

Pomoc niesiona SMS-em

 Polacy polubili SMS-y Premium, czyli wiadomości o podwyższonej opłacie – korzysta z nich ponad 60% Polaków, a 87,4% zdaje sobie sprawę z towarzyszących im kosztów. Wysyłamy je kilka razy do roku (tak odpowiedziało 66,8% osób) i głównie w celach charytatywnych (taki cel wskazało 72,1%), ale także aby uczestniczyć w różnego rodzaju konkursach (46%) czy głosowaniach SMS-owych (29%).

Spectrum wykorzystania SMS jest naprawdę szerokie – zarówno pod kątem zasięgu, jak i przeznaczenia. Mimo iż w ostatnich latach coraz chętniej korzystamy z komunikatorów internetowych, to jednak nie wpływa to na popularność SMS-ów. – Ankietowani w swoich odpowiedziach podkreślają, że krótkie wiadomości tekstowe są bardziej niezawodne od komunikatorów, szybsze, prostsze w obsłudze i bardziej bezpieczne. Nie bez znaczenia pozostaje również zasięg – do wysyłki SMS-a wystarcza bowiem sieć komórkowa, a komunikatory wymagają jednak dostępu do internetu. Te zalety jeszcze długo nie pozwolą SMS-om zniknąć z naszego życia – podsumowuje Daniel Zawiliński.

***

Pełen raport „Komunikacja SMS w Polsce” jest dostępny na stronie www.serwersms.pl/badanie5. Z racji jubileuszowego wydania, oprócz bieżącej analizy, znaleźć w nim można kilka porównań dotyczących wykorzystywania SMS-ów na przestrzeni lat ubiegłych, a także faktów związanych z jego ewolucją. Zaprezentowane zostały tu także zestawienia najważniejszych wydarzeń mobilnych, prognoz na kolejne lata i najpopularniejszych obszarów zastosowań. Wyniki komentują postaci ze świata mediów i komunikacji.

źródło: SerwerSMS.pl