Obecne są w naszym życiu już od ponad ćwierć wieku, wykorzystuje się je w komunikacji prywatnej, w biznesie, a nawet w sektorze publicznym. Na czym polega fenomen krótkich wiadomości tekstowych? Najważniejsze kwestie dotyczące ich roli przybliża raport o komunikacji mobilnej w Polsce.
Platforma SerwerSMS.pl już po raz piąty przeprowadziła ogólnopolskie badanie „Komunikacja SMS w Polsce” dotyczące trendów w komunikacji mobilnej. Wyniki wskazują, że mimo popularności komunikatorów, SMS-y są wciąż na topie. Korzystanie z krótkich wiadomości tekstowych deklaruje 96,5% ankietowanych, z czego większość przyznaje, że wysyła i odbiera je codziennie.
SMS w codziennym życiu Polaków
Co motywuje Polaków do używania tego kanału komunikacji? – SMS-y doceniamy z uwagi na prostotę korzystania (80,4%) oraz powszechność dostępu (80,1%), ale również szybkość dostarczenia (77,1%) czy ich wszechstronne zastosowanie (71%). To właśnie sprawia, że SMS-ują osoby o różnym wieku, z różnych grup społecznych i w różnych sytuacjach – mówi Daniel Zawiliński, Dyrektor Zarządzający Platformy SerwerSMS.pl.
Wysłanie SMS-a zajmuje niewiele czasu, zatem według badania robimy to w wolnej chwili, w bardzo różnych sytuacjach, np.:
- podczas podróży (59,7% badanych),
- leżąc w łóżku (51,6%),
- w pracy (34,4%),
- czekając w kolejce (25,4%),
- podczas spaceru (19,5%),
- stojąc w korkach (18,6%),
- w trakcie zakupów (18,1%).
Co setny z ankietowany przyznaje, że zdarza mu się wysłać SMS-y… podczas seksu.
Jakie tematy podejmujemy? Począwszy od spraw bieżących (tak wskazało 64,3% osób), przez organizację spotkań (50,4%), ogólne podtrzymanie kontaktu (45%) czy życzenia okolicznościowe (37,8%), po omawianie spraw rodzinnych (27%), ustalanie kwestii biznesowych (10%) lub powiadamianie o ważnych wydarzeniach z życia (6,7%).
Oferty firm i sklepów wysyłane SMS-em
SMS stanowi ważny kanał komunikacyjny firm z klientami. 3 na 4 ankietowanych otrzymuje SMS-y promocyjne od firm lub sklepów i zdecydowana większość chce je otrzymywać nadal (69% Polaków), przy czym najchętniej raz w tygodniu – tak deklaruje 40% z nich. Najbardziej interesują nas:
- informacje o aktualnych promocjach (67,4%),
- status realizowanego zamówienia (58,7%),
- przypomnienie o wizycie u mechanika lub kosmetyczki (45,8%).
Top 5 pożądanych kategorii w kontekście otrzymywania SMS-ów promocyjnych to natomiast:
- odzież/obuwie/akcesoria (61%),
- RTV/AGD (38,8%),
- produkty spożywcze (30,6%),
- rozrywka/kultura (27,9%),
- turystyka (22,8%).
¾ Polaków potwierdza, że SMS jest dla nich impulsem do bliższego zapozania się z ofertą, a nawet odwiedzenia sklepu, firmy czy punktu usługowego.
SMS od instytucji publicznej? Zdecydowanie tak!
Z roku na rok gminy czy urzędy stają się są coraz bardziej przyjazne w kontakcie z obywatelami, co doceniają niemal wszyscy badani (aż 97% uznaje SMS-y od instytucji publicznych za bardzo przydatne lub przydatne). Niemal połowa ankietowanych (44,2%) deklaruje, że w ciągu roku otrzymała wiadomość tekstową od instytucji publicznej, przy czym głównie:
- z urzędu państwowego (49,7%),
- placówki zdrowia (46,7%),
- czy edukacyjnej (18,5%).
Wśród najpopularniejszych tematów wiadomości znajdują się przypomnienia o umówionych wizytach (46,9%), statusy spraw urzędowych (43,3%), powiadomienia o receptach do odbioru (31,9%), a nawet wypadkach i korkach (17%). W ubiegłym roku bardzo wiele gmin zintensyfikowało również informowanie o zagrożeniach pogodowych, dzięki czemu praktycznie co czwarty (18%) badany otrzymał na swój telefon stosowne ostrzeżenie. – Dzięki SMS-om może nam się żyć nie tylko łatwiej, ale i bezpieczniej. Praktycznie połowa ankietowanych (48,2%) najbardziej zainteresowana jest otrzymywaniem alertów meteorologicznych – mówi Edyta Godziek, PR & Marketing Manager z Platformy SerwerSMS.pl.
Pomoc niesiona SMS-em
Polacy polubili SMS-y Premium, czyli wiadomości o podwyższonej opłacie – korzysta z nich ponad 60% Polaków, a 87,4% zdaje sobie sprawę z towarzyszących im kosztów. Wysyłamy je kilka razy do roku (tak odpowiedziało 66,8% osób) i głównie w celach charytatywnych (taki cel wskazało 72,1%), ale także aby uczestniczyć w różnego rodzaju konkursach (46%) czy głosowaniach SMS-owych (29%).
Spectrum wykorzystania SMS jest naprawdę szerokie – zarówno pod kątem zasięgu, jak i przeznaczenia. Mimo iż w ostatnich latach coraz chętniej korzystamy z komunikatorów internetowych, to jednak nie wpływa to na popularność SMS-ów. – Ankietowani w swoich odpowiedziach podkreślają, że krótkie wiadomości tekstowe są bardziej niezawodne od komunikatorów, szybsze, prostsze w obsłudze i bardziej bezpieczne. Nie bez znaczenia pozostaje również zasięg – do wysyłki SMS-a wystarcza bowiem sieć komórkowa, a komunikatory wymagają jednak dostępu do internetu. Te zalety jeszcze długo nie pozwolą SMS-om zniknąć z naszego życia – podsumowuje Daniel Zawiliński.
***
Pełen raport „Komunikacja SMS w Polsce” jest dostępny na stronie www.serwersms.pl/badanie5. Z racji jubileuszowego wydania, oprócz bieżącej analizy, znaleźć w nim można kilka porównań dotyczących wykorzystywania SMS-ów na przestrzeni lat ubiegłych, a także faktów związanych z jego ewolucją. Zaprezentowane zostały tu także zestawienia najważniejszych wydarzeń mobilnych, prognoz na kolejne lata i najpopularniejszych obszarów zastosowań. Wyniki komentują postaci ze świata mediów i komunikacji.
źródło: SerwerSMS.pl
Poprawcie zdjęcia do artykułu, ani nie można ich powiększyć, ani tez zobaczyć w pełni bo poucinane są brzegi!!!
Wystarczy kliknąć na zdjęcie i otwiera się lista, w pełnej wielkości do przeglądu. Andrzej
Tak już po dodaniu komentarza miałem wszystko dobrze, wcześniej zdjęcia były w artykule pomiędzy akapitami.
Tak, po zredagowaniu zauważyłem, że nie wygląda to ciekawie i zmieniłem wyświetlanie zdjęć. Był to ten sam moment, w którym Pan pisał ten komentarz, stąd zamieszanie, za które przepraszam. Mam nadzieję, że taki sposób prezentacji większej ilości zdjęć przypadnie Państwu do gustu. Ciągle się jeszcze uczę nowego Telixa. Andrzej
Ja smsów dalej wysyłam sporo, dla mnie to wygodna i szybka forma komunikacji i w sumie internetowy pakiet mógłbym mieć mniejszy, ale teraz tak naprawdę operatorzy najczęściej na no limit stawiają, przynajmniej ja tak w Virgin Mobile w swoim pakiecie mam, więc tym bardziej to do wysyłania smsów zachęca
[…] post Komunikacja SMS w Polsce – czy Polacy wciąż kochają SMS-y? appeared first on Portal telekomunikacyjny […]
Uważam, że smsy to bardzo dobry sposób komuniakcji z klientami i trzeba wykorzystywać fakt, że telefon mamy 24/dobę przy sobie. Moja firma zdecydowała się na marketing smsowy kilka miesięcy temu i muszę przyznać, że rezultaty przerosły nasze oczekiwania. Narzędzie jest tanie, korzystamy z platformy playsms.pl, która zajmuje się taką masową wysyłką. Polecam!