Play Communications w drugim kwartale 2017 roku miał 39 mln zł zysku netto wobec 39,2 mln zł zysku przed rokiem. Operator na koniec czerwca miał 14,484 mln kart SIM, z tego 12,195 mln kart generujących przychody – podała spółka w komunikacie.

Baza klientów Play zwiększyła się o 15,5 proc. rdr. Udział w rynku wyniósł 22,3 proc. i w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r. jest to wzrost o 2,5 proc. Widać niższą dynamikę przyłączeń nowych kart SIM – 142 tys. wobec 197 tys. w zeszłym roku. Play zanotował także 17,2-proc. wzrost liczby użytkowników usług abonamentowych do 8,942 mln. Udział klientów kontraktowych w całej bazie operatora wzrósł do 61,7 proc. z 52,2 proc. na koniec czerwca 2016 roku. W samym drugim kwartale baza usług Play wzrosła netto o 142 tys., z czego wzrost w usługach kontraktowych wyniósł 260,1 tys., a spadek w usługach prepaid sięgnął 118 tys.

EBITDA grupy w okresie kwiecień – czerwiec 2017 roku spadła o 23,7 proc., do 340,8 mln zł z 446,7 mln zł rok wcześniej.

Z kolei oczyszczona EBITDA wzrosła o 22 proc., do 598,7 mln zł z 490,6 mln zł.

Przychody grupy w drugim kwartale wzrosły o 9,4 proc., do 1,63 mld zł z 1,49 mld zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Play wydał na inwestycje w drugim kwartale 150 mln zł, o 55,5 proc. więcej niż rok wcześniej, a w całym półroczu nakłady inwestycyjne wyniosły 360 mln zł, 65 proc. więcej rok do roku. Spółka prognozuje, że w całym 2017 roku wyda na inwestycje mniej niż 700 mln zł. Zadłużenie netto spółki na koniec czerwca wyniosło 7,067 mln zł, a wskaźnik długu do dwunastomiesięcznego skorygowanego zysku EBITDA spadł do 3,2 wobec 3,4 na koniec marca.

Wzrost zawdzięczamy w dużej mierze zwiększeniu bazy abonentów kontaktowych, która na koniec drugiego kwartału wyniosła 49,4 proc., czyli wzrosła o 3,8 proc. rdr” – powiedział Jorgen Bang-Jensen, prezes Play.

Pokrycie populacji pod względem LTE wyniosło 76,5 proc., czyli było o 1,5 proc. większe w porównaniu do zeszłego kwartału. Koszt pozyskania klienta abonamentowego (SAC) spadł rok do roku o 10,7 proc. do 338 zł, a koszt utrzymania klienta (SRC) był niższy o 12,2 proc. i wyniósł 324 zł. Play zaraportował 55-proc. wzrost zużycia danych na klienta – wyniosło ono w drugim kwartale 3,91 GB wobec 2,52 GB rok wcześniej.

Pełne wyniki w języku angielskim: Tutaj

Najważniejsze dane finansowe za pierwszą połowę 2017 r.:

Dalszy sukces komercyjny:

  • Udział w rynku zwiększył się do poziomu 28.0%[1] (+2.5 p.p. r/r), co stanowi 14,5 mln abonentów, podczas gdy udział abonentów kontraktowych wzrósł do poziomu 61.7% z poziomu 52.2% na dzień 30 czerwca 2016 r.
  • Baza abonentów kontraktowych zwiększyła się o 576 tys. netto (+ 260 tys. w II kw. 2017 r.)
  • Zagregowane ARPRU[2] wzrosło do poziomu 32,3 zł z 31,0 zł w I kw. 2017 r. oraz z 31,0 zł w II kw. 2016 r.
  • W segmencie kontraktowym wskaźnik odejść klientów pozostał na niskim poziomie 0,7%[3]
  • Dzięki dalszej rozbudowie sieci 4G LTE, na dzień 30 czerwca 2017 r. zasięg zwiększył się do 92,7% pokrycia populacji (+4,8 p.p. r/r), natomiast zasięg sieci 4G LTE ULTRA zwiększył się do 80,3% pokrycia populacji (+11,0 p.p. r/r)

II. Dobre wyniki finansowe

  • Przychody operacyjne zwiększyły się do poziomu 3 210 mln zł (+9,5% w porównaniu z pierwszą połową 2016 r.) w wyniku znacznego wzrostu bazy klientów kontraktowych
  • Skorygowana EBITDA zwiększyła się do poziomu 1 163 mln zł (+21,5% w porównaniu z pierwszą połową 2016 r.) w wyniku dźwigni operacyjnej oraz efektu skali
  • Powyższe przełożyło się na dalszy wzrost skorygowanej marży EBITDA do poziomu 36,2% (+3,6 p.p. w porównaniu z pierwszą połową 2016 r.)
  • Dalszy rozwój sieci na terenie całego kraju – nakłady gotówkowe[4] wyniosły 360 mln zł (150 mln zł w II kw. 2017 r.), zgodnie z wytycznymi
  • Skorygowana EBITDA pomniejszona o nakłady gotówkowe3 zamknęła się kwotą 802 mln zł (+8,5% w porównaniu z pierwszą połową 2016 r.)
  • Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego (FCFE, z uwzględnieniem płatności leasingowych)[5] zwiększyły się o 31.3% r/r do poziomu 196 mln zł
  • Zmniejszenie zalewarowania do poziomu 3,2x Skorygowana EBITDA za okres ostatnich dwunastu miesięcy (w porównaniu z 3,4x na dzień 31 marca 2017 r.) dzięki dalszemu wzrostowi wyniku EBITDA oraz wyższemu poziomowi gotówki i ekwiwalentów gotówki
  • Komentarz Prezesa spółki P4 Sp. z o.o. na temat wyników osiągniętych w pierwszej połowie 2017 r.:
    Pod wieloma aspektami pierwsza połowa 2017 r. była okresem silnego wzrostu dla spółki PLAY. Osiągnęliśmy udział w rynku na poziomie 28% pod względem liczby abonentów. Co ważniejsze, przez większość pierwszej połowy 2017 r. wzrost był generowany przez znaczny przyrost bazy klientów kontraktowych. Wysoka sprzedaż przełożyła się na solidne wyniki finansowe w pierwszej połowie 2017 r. – przychody osiągnęły poziom 3 210 mln zł, co stanowi wzrost o 9,5% w porównaniu z pierwszą połową 2016 r., podczas, gdy skorygowana marża EBITA spółki wzrosła do poziomu 36,2%.
    W czerwcu 2017 r. wprowadziliśmy nową ofertę pod nazwą STAN NIELIMITOWANY, która łączy w sobie siedem nielimitowanych usług, tj. rozmowy, SMSy i MMSy, Internet, roaming w UE oraz dostęp do Showmax, Tidal i Play NOW. W segmencie prepaid rozwijaliśmy ofertę NIC NIE PRZEPADA, która cieszy się ogromnym powodzeniem.

    Kontynuujemy naszą strategię rozwoju sieci na terenie całego kraju – na koniec czerwca 2017 r. zwiększyliśmy zasięg sieci 4G LTE do 92,7% pokrycia populacji kraju (co stanowi wzrost o 4,8 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r.) oraz zasięg sieci 4G LTE Ultra do 80,3% pokrycia populacji kraju (co stanowi wzrost o 11,0 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r.). Łącznie z roamingiem krajowym, w zasięgu naszej sieci znajduje się ponad 99% populacji kraju. Ponadto, w sierpniu 2017 r., do naszego silnego portfolio częstotliwości dodaliśmy pasmo z zakresu 3.7GHz.

    Nasze wyniki w pierwszej połowie roku są zgodne z wytycznymi na cały rok 2017, które zostały przedstawione w prospekcie emisyjnym z dnia 30 czerwca 2017 r., który został zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Sektora Finansowego Luksemburga (Commission de Surveillance du Secteur Financier).” – powiedział Jorgen Bang-Jensen, prezes Play.


    1 dane średniomiesięczne przedstawione dla abonentów raportowanych; szczegółowa definicja znajduje się w Raporcie;
    2 dane średniomiesięczne przedstawione dla aktywnych abonentów w okresie II kw. 2017 r.; szczegółowa definicja znajduje się w Raporcie;
    3 zawierają nakłady jednorazowe w związku z pierwszą ofertą publiczną (IPO) oraz transakcją refinansującą;
    4 Podane miary nie są porównywalne z podobnie nazwanymi miarami stosowanymi przez inne spółki. Zachęcamy do przejrzenia naszych informacji finansowych w całości i odradzamy opieranie się na pojedynczych miarach finansowych. Wyjaśnienie pewnych ograniczeń w zakresie stosowania tych miar znajduje się w raporcie zatytułowanym „Prezentacja informacji finansowych – miary‑nie występujące w MSSF”;
    5 z wyłączeniem wypływów środków pieniężnych w związku z nabyciem rezerwacji na częstotliwości.

    Wyniki PLAY za drugi kwartał 2017 r. oraz pierwszą połowę 2017 r.:



    źródło: Play

    Kan