Obecnie, zgodnie z danymi Urzędu Komunikacji Elektronicznej, mamy około 7 milionów abonentów Internetu mobilnego, a liczba ta cały czas rośnie. Nie powinno zatem dziwić, że na rynku jest wiele firm konkurujących ze sobą. Od jakiegoś czasu do czterech największych graczy posiadających własne nadajniki (Polkomtel, P4, T-Mobile i Orange), którzy łącznie mają około 80% rynku, dołączają dostawcy wirtualni (z ang. mobile Virtual Network Operator), operujący na infrastrukturze dzierżawionej. Początkowo firmy te wchodziły na rynki niszowe, które nie były atrakcyjne dla operatorów tradycyjnych; czasami – gdy miały znaną markę ale z innego obszaru działalności – starały się po prostu rozszerzyć swój biznes. Ostatnio jesteśmy świadkami sytuacji, gdy dostawcy wirtualni podejmują walkę o klienta, który dotychczas korzystał z usług dostawcy tradycyjnego o ugruntowanej pozycji na rynku.
Zdając sobie sprawę z coraz silniejszej konkurencji oraz wobec coraz to bardziej rozbudowanych akcji marketingowych, Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) postanowił sprawdzić, kto rzeczywiście oferuje klientom najlepszą usługę dostępu do Internetu za pomocą technologii LTE. W tym celu zbudowany został model do przeprowadzenia testu oferty i jakości obsługi. Do badań zostało włączonych 14 dostawców oferujących Internet LTE na abonament:
Cyfrowy Polsat
FM Group Mobile
Inea
Lajt Mobile
Multimedia
Netia
NJU Mobile
Orange
Play
Plus
Premium Mobile
T-Mobile
Vectra
Virgin Mobile
Na model oceny dostawcy Internetu LTE składają się cztery grupy kryteriów, którym przyznane są różna wagi (tzn. siła oddziaływania na ostateczny wynik):
1. Taryfa (waga 60%) – wyliczono ceną efektywną, którą płaci klient przez założony okres 24 miesięcy. W cenie tej zawiera się: wysokość abonamentu, cena urządzenia, opłata aktywacyjna, bonus na start dla nowych klientów. Dodatkowo uwzględniono podstawowe warunki zawieranych umów, takie jak: możliwość zawarcia umowy bezterminowej oraz na okres krótszy niż 24 miesiące, brak w ofercie pakietów, które początkowo są bezpłatne, a z których klient musi sam zrezygnować, jeśli nie chce ponosić ich kosztów (tę sprawę podnosił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Test wyceny taryf przeprowadzono czterokrotnie – oddzielnie dla każdej ofert z limitem transferu danych: min. 5 GB, min. 20 GB, min. 50GB oraz bez limitu.
2. Szerokość oferty (waga 10%) – przeanalizowano zakres i różnorodność ofert, które dostarcza każda z firm, biorąc pod uwagę różne oczekiwania klientów: od okazjonalnych użytkowników, poprzez osoby potrzebujące Internet do codziennej pracy i rozrywki aż do klientów, którzy mają wysokie wymagania odnośnie parametrów przesyłu danych, szczególnie w kontekście braku limitów. W ramach tego kryterium badano również dodatkowe pakiety, które można było dokupić do usługi internetowej
3. Przejrzystość i komfort (waga 10%) – w ramach tego kryterium analizowano sposób, w jaki konkretne oferty są przedstawiane klientom a w szczególności to, na ile najważniejsze informacje są dostępne i czytelne dla potencjalnych nabywców. Zwracano również uwagę na funkcjonalność strony internetowej i jej wygodę z punktu widzenia klienta
4. Obsługa klienta (waga 20%) – badano trzy główne obszary w tym zakresie: możliwości kontaktu z dostawcą, to znaczy jak wiele metod komunikacji z klientami zapewnia każda z firm i jak bardzo są one rozbudowane; działanie infolinii – czyli to, jak sprawnie i profesjonalnie byłą ona w stanie zareagować na przedstawione w czasie rozmowy hipotetyczne problemy klientów; kontakt mailowy – w jaki sposób udzielono wsparcia mailowego w zakresie różnych zapytań użytkowników.
Wyniki w poszczególnych kategoriach testu
Najlepsza taryfa dla okazjonalnych użytkowników (Mała taryfa – do 5 GB)
Firma | Wynik | Info | |
---|---|---|---|
1 | Virgin Mobile | 99% | 6 | Celujący |
2 | Play | 93% | 5 | Bardzo dobry |
3 | T-Mobile | 92% | 4,8 | Bardzo dobry |
Najlepsza taryfa dla umiarkowanych użytkowników (Średnia taryfa – do 20 GB)
Firma | Wynik | Info | |
---|---|---|---|
1 | Lajt Mobile | 98% | 6 | Celujący |
2 | Virgin Mobile | 82% | 4 | Dobry |
3 | Premium Mobile | 81% | 4 | Dobry |
Najlepsza taryfa dla regularnych użytkowników (Duża taryfa – do 50 GB)
Firma | Wynik | Info | |
---|---|---|---|
1 | NJU Mobile | 93% | 5 | Bardzo dobry |
2 | Premium Mobile | 64% | 2,8 | Dostateczny |
3 | T-Mobile | 63% | 2,7 | Dostateczny |
Najlepsza taryfa dla wymagających użytkowników (Bez limitu GB)
Firma | Wynik | Info | |
---|---|---|---|
1 | Cyfrowy Polsat | 86% | 4,2 | Dobry + |
2 | Plus | 78% | 3,7 | Dobry |
3 | T-Mobile | 64% | 2,8 | Dostateczny |
Szerokość oferty
Firma | Wynik | Info | |
---|---|---|---|
1 | Orange | 79% | 3,8 | Dobry |
2 | Plus | 76% | 3,6 | Dobry |
3 | T-Mobile | 72% | 3,3 | Dostateczny |
Przejrzystość i komfort
Firma | Wynik | Info | |
---|---|---|---|
1 | Orange | 92% | 4,8 | Bardzo dobry |
2 | T-Mobile | 90% | 4,5 | Bardzo dobry |
3 | NJU Mobile | 85% | 4,2 | Dobry + |
Najlepsza obsługa klienta
Firma | Wynik | Info | |
---|---|---|---|
1 | T-Mobile | 86% | 4,2 | Dobry + |
2 | Virgin Mobile | 82% | 4 | Dobry |
3 | Cyfrowy Polsat | 80% | 3,8 | Dobry |
Pełne podsumowanie wyników testu znajdziecie na stronie Polskiego Instytutu Badań Jakości (PIBJA)
Kan
Jak widać dobrze wychodzą wirtualni, a tak słabo przędą
Orange i przejrzysta oferta ? dobry żart, odnaleźć finalną cenę i wszystkie możliwe pakiety, duety itd. w ich ofercie graniczy z cudem
Najlepsza obsługa klienta = t-mobile? Hahaha. To chyba prima aprilis. Firma, która nie potrafi odpowiedzieć na maila albo dzwoni na okrągło mimo, że wyraźnie zostali poinformowani, że w godzinach w których dzwonią nikt ich telefonów nie odbierze, bo się pracuje. Nie dociera do nich nic. Jak dzwonią od nich jakieś zlecone firmy, to żeby się od tego uwolnić nie wystarczy wycofanie zgód marketingowych – trzeba jeszcze dwonić do BOK i wyprosić o cofnięcie tzw. komunikacji głosowej a i tak nie gwarantuje to, że nie będą dzwonić.
A w czym problem zablokować numer na telu, i nie będa dzwonić. Tak załatwiłem nc+, teraz nikt do mnie od nich nie dzwoni.
Ja mam lte od czasu praktycznie jak się tylko pojawiło w Polsce. Plus je miał początkowo jedynie i do tej pory jestem bardzo zadowolony z teego, jak się u nich ta sieć rozwija. Ofertę tez mają niczego sobie.
Ok ale dlaczego nie ma aero2. Moim zdaniem ich pakiet 30gb to jest jedna z lepszych alternetyw dla internetu stacjonarnego
mobilny ma swoje zalety ale tylko chyba na smartphonach, jako alternatywa dla domowego to nawet 50GB na miesiąć to jest po prostu cieniutko.. już nie wspominam o fluktuujących parametrach itp., [img]http://www.speedtest.net/result/6235587359.png [/img] ten internet polecam tj [url] http://www.airmax.pl[/url%5D do domu lub firmy.
Jesli ktoś szuka netu do domu, bo nie ma innej możliwości niż lte, albo lichy DSL z TP.SA. To niestety zostaje tylko Polsat. Gdyż po przekroczeniu 100GB u pozostałych operatorów prędkość transmisji spada do 1Mb/s.
Nie jestem zwolennikiem internetu mobilnego. Moim zdaniem się on po prostu nie sprawdza. Zamiast tego mam internet od firmy [url=http://www.elbonet.pl/]Elbonet[/url] – lokalnego dostawcy i jestem zadowolony, zero problemów.