„Light at the Museum”: badanie przeprowadzone przez firmę Philips wykazało, że 7 na 10 osób chce otrzymywać informacje na temat wystaw za pośrednictwem smartfonu. Przełomowy system zintegrowanego oświetlenia wykorzystywanego w aplikacjach mobilnych w holenderskim muzeum może zapewnić nowy model działania dla muzeów, szpitali i supermarketów przyszłości.


Frma Royal Philips ogłosiła nowe wyniki badania przeprowadzonego wspólnie z narodowym muzeum historii nauki i medycyny – Boerhaave Museum w Lejdzie, w Holandii, wśród osób zwiedzających tę placówkę. Badanie to wykazało, że siedem na dziesięć osób chce otrzymywać informacje na urządzenia mobilne na podstawie swojej aktualnej lokalizacji podczas zwiedzania muzeum czy ekspozycji.

Ankietę przeprowadzono w trakcie zwiedzania ekspozycji muzeum, w której zastosowano pilotażowy system firmy Philips wykorzystujący oświetlenie LED wewnątrz pomieszczeń. Osoby zwiedzające muzeum otrzymały tablety z zainstalowaną aplikacją, zawierającą liczne materiały multimedialne na temat ekspozycji muzealnych. Poszczególne oprawy oświetleniowe, działając jak nadajniki lokalizacyjne, przekazują informacje o położeniu danej osoby do aparatu w tablecie, co uruchamia aplikację w konkretnej lokalizacji. Wyniki badania:

  • 67% zwiedzających podobał się fakt, że automatycznie otrzymali oni dodatkowe istotne informacje na swój tablet w różnych punktach informacyjnych.
  • 63% zwiedzających przyznało, że dzięki korzystaniu z tabletu ich wizyta w muzeum była przyjemniejsza i ciekawsza.
  • 50% zwiedzających w wieku poniżej 50. roku życia wyraziło chęć częstszego odwiedzania muzeum, które dysponowałoby tabletami, dostarczającymi im dodatkowych informacji i prowadzącymi ich konkretną trasą zwiedzania.


Teraz wiemy już, że dzięki zapewnieniu zwiedzającym interaktywnych narzędzi umożliwiających rozpoznanie ich położenia będą oni chętniej i częściej odwiedzać muzeum”, powiedział Dirk van Delft, dyrektor Boerhaave Museum. „Cieszy nas szczególnie fakt, że wykorzystujemy do tego innowacyjną technologię, korzystając z energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, co stanowi dla nas dodatkową korzyść”.

Zwiedzający w wieku poniżej 50. roku życia lub przedstawiciele „pokolenia smartfonów” również wyrazili chęć wypróbowania mobilnych aplikacji związanych ze zintegrowanym systemem oświetleniowym w różnych zastosowaniach. Niemal 50% respondentów przyznało, że chcieliby otrzymywać informacje na podstawie swojej lokalizacji oraz wykorzystywać aplikacje do znalezienia usług w szpitalach, centrach handlowych i supermarketach.


Wyniki tego badania pokazują, że musimy inaczej spojrzeć na kwestię oświetlenia. Dziś oświetlenie to znacznie więcej niż tylko urządzenia oświetlające. Teraz możemy dostarczać oświetlenie LED najwyższej jakości, gwarantujące znaczną oszczędność energii, które tworzy siatkę pozycjonującą zapewniającą profilowanie dostarczanych informacji. Dzięki temu możemy wzbogacić doświadczenia osób znajdujących się w takich miejscach jak muzea, supermarkety, lotniska lub inne duże przestrzenie publiczne,” powiedziała Jella Segers z Philips Lighting.

Zintegrowany system Philips do oświetlenia wewnątrz pomieszczeń. Mechanizm działania systemu wykorzystuje gęsto rozmieszczone oprawy oświetleniowe, które nie tylko emitują wysokiej jakości światło, ale również pełnią funkcję siatki pozycjonującej. Każda oprawa jest identyfikowalna i może przekazać informacje o swojej pozycji do aplikacji zainstalowanej na urządzeniu mobilnym. Przesyłanie danych odbywa się wyłącznie w jednym kierunku, a dane osobowe nie są w żaden sposób wykorzystywane. Komunikacja ze smartfonem lub tabletem odbywa się w oparciu o technologię Visual Light Communications. Philips testuje wykorzystanie tej technologii w europejskich supermarketach.

Informacje na temat badania przeprowadzonego w Boerhaave Museum, Lejda, Holandia

Badanie przeprowadzono w formie ankiety, którą uzupełniały osoby zwiedzające wystawę „100 lat badań firmy Philips” w Boerhaave Museum w czerwcu 2014 r. Część pytań była podzielona na kategorie, część zaś stanowiła pytania zamknięte. W żaden sposób nie sugerowano respondentom udzielania konkretnych odpowiedzi. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa przedstawicieli wszystkich grup wiekowych – liczba osób zwiedzających uwzględnionych w ankiecie wynosiła 150.

źródło: Royal Philips

Kan