Naukowcy z Belgii, Francji i Kanady studiując wewnętrzną strukturę budowy świetlików a konkretnie narządów umieszczonych w ich brzuchach, odpowiadających za emitowanie bioluminescencyjnego światła, wykorzystali swoją wiedzę do zwiększenia ilości światła jakie jest w stanie wydobyć lampa LED. Efekt? Aż o 55% więcej światła przy jednoczesnym zmniejszeniu zużytej energii.

Najważniejszym aspektem tej pracy jest to, że pokazuje, jak wiele możemy się nauczyć, ostrożnie obserwując naturę mówi Annick Bay – doktorant na Uniwersytecie w Namur w Belgii, który studiuje naturalne struktury fotoniczne, w tym łuski chrząszczy i skrzydła motyli.

Świetliki wytwarzają światło w wyniku reakcji chemicznej, która ma miejsce w wyspecjalizowanych komórkach znanych jako fotocyty, umieszczonych na spodzie odwłoka. Udowodniono, że światło wytwarzane przez owada porusza się wolniej po przejściu przez naskórek, niż ma to miejsce na zewnątrz świetlika. Różnica prędkości polega na tym, że część światła jest z powrotem odbijana przez naskórek do wewnątrz odwłoka.

Unikalna geometria powierzchni naskórka niektórych świetlików może pomóc zminimalizować wewnętrzne odbicia, dzięki czemu więcej światła jest w stanie wydostać się na zewnątrz, zwabiając potencjalnych zalotników tego samego gatunku. To właśnie struktura wewnętrznej warstwy naskórka świetlików została wykorzystana przez naukowców do wydajniejszej i bardziej energooszczędnej pracy podświetleń typu LED. Wedle ich zapewnień, nowe rozwiązanie można łatwo wdrożyć, bez ryzyka kosztownych i czasochłonnych modyfikacji obecnego sprzętu.

Być może już niedługo producenci elektroniki użytkowej (od telewizorów, po telefony komórkowe) będą mogli wykorzystać te rozwiązania w swoich produktach. Stosowane w smartfonach lampy doświetlające typu LED będą mieć silniejszą moc błysku przy jednoczesnym, mniejszym poborze energii. Zestawiając to z obecnym trendem zmniejszania pojemności baterii, koszem odchudzania telefonów komórkowych, przez największych wystawców obecnych na CES, dodatkowe oszczędności energii mogą nabrać większego znaczenia.

Źródło: gigaom.com, sciencedaily.com