W ciągu ostatniego kwartału rynek tabletów po raz pierwszy skurczył się, w stosunku rok do roku. Jak wynika z szacunków IDC, największe spadki można dostrzec u Apple oraz Amazonu. Jaka jest tego przyczyna?

Samsung GALAXY Tab S 8,4
Samsung GALAXY Tab S 8,4

W IV kwartale 2014 roku na rynek trafiło 76,1 mln tabletów, a więc o 3,2% mniej niż w analogicznym okresie 2013 roku (78,6 mln). Sprzedaż iPadów spadła o 18%, z 26 mln do 21,4 mln, a Amazon zanotował spadek aż o 70%, z 5,8 mln do 1,7 mln urządzeń. Nienajlepiej działo się także na tabletowym rynku u Asusa (spadek z 4 do 3 mln) oraz Samsunga (z 13,5 mln do 11 mln).

Zyski zanotowało z kolei Lenovo, które sprzedało o 3,7% tabletów więcej niż przed rokiem (obecnie 36,2 mln w 3 miesiące), oraz pozostali producenci kryjący się pod nazwą Inne (m. in. Dell, Microsoft).

Dokładne przyczyny spadku sprzedaży tabletów nie są jasne, i moga być następstwem kilku czynników. Pewien wpływ mają na pewno rozrastające się ekrany naszych smartfonów – gdy ktoś ma dużego smartfona, nie widzi potrzeby zakupu niewiele większego urządzenia, które dubluje funkcje telefonu. Poza tym tablety mają dłuższy cykl wymiany niż telefony i nie starzeją się aż tak szybko.

Źróło: 9toGoogle

Sewix