Notowana na warszawskiej giełdzie grupa MNI rewolucjonizuje rynek tabletów PC w Polsce. Należąca do niej spółka Lark Europe wprowadza do sprzedaży kolejne wersje urządzeń FreeMe, opartych na systemie operacyjnym Android, posiadających m.in. moduł do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T oraz odbiornik GPS.

Lark znany był dotychczas głównie z przenośnych urządzeń do nawigacji GPS. Firma do tej spory sprzedała ponad 800 tys. tych urządzeń i należy do ścisłej czołówki dostawców na polskim rynku – udział Larka w tym segmencie wynosi około 15%, ale w bardziej zaawansowanych urządzeniach GPS o przekątnej ekranu 5 cali przekracza 23%. W tym roku zarząd firmy – w oparciu o dotychczasowe doświadczenia – podjął strategiczną decyzję o wprowadzeniu zupełnie nowej linii produktów – rodziny tabletów PC LARK FreeMe.

W kwietniu na polskim rynku pojawił się pierwszy z nich: tablet FreeMe 70.1. Urządzenie posiada 7-calowy (18cm) dotykowy ekran, czujnik wykrywający zmiany położenia, wydajny procesor 720Mhz, wbudowaną pamięć flash 4GB i pamięć operacyjną RAM 256MB oraz kartę bezprzewodową WiFi 802.11b/g. FreeMe 70.1 umożliwia: dostęp do internetowych stacji telewizyjnych oraz materiałów podcastowych, słuchanie radia internetowego, odtwarzanie plików wideo w rozdzielczościach do 720p (pliki MP4/ASF/WMV/AVI/DIVX), obsługę poczty e-mail, instalowanie aplikacji z plików APK, zapewniających dostęp do serwisów społecznościowych (np. Facebooka i Twittera) oraz innych programów np. Google Maps, YouTube, Skype. Tablet posiada odtwarzacz plików audio (pliki MP3/WMA), przeglądarkę zdjęć (pliki BMP/JPG/GIF/PNG), które poprzez wyjście HDMI można oglądać na ekranie telewizora oraz czytnik książek elektronicznych zapisanych w różnych formatach, np. html, pdf, rtf. Dzięki usłudze Android Market (system Android 2.3 w polskiej wersji językowej), dostępnej bezpośrednio w urządzeniu, użytkownicy mogą wgrywać do tabletu aplikacje, pozwalające maksymalnie wykorzystać potencjał platformy Android.

Lark sprzeda 40 tys. tabletów

Kolejna wersja tabletu Larka – FreeMe 70.2 pojawiła się w sklepach w lipcu. – Wprowadzając tablet LARK FreeMe 70.1 chcieliśmy poznać rzeczywisty popyt na takie urządzenia na polskim rynku. Uważam, że test został zaliczony z wynikiem pozytywnym. Mimo że nie prowadziliśmy aktywnej akcji promocyjnej, sprzedaliśmy już kilka tysięcy tych urządzeń, a zdobyte na bazie uwag naszych partnerów i klientów (a także ich potrzeb) doświadczenia wykorzystaliśmy przy projektowaniu kolejnych wersji FreeMe – mówi Marcin Olbrycht, prezes Lark Europe.

FreeMe 70.2
FreeMe 70.2

Urządzenie FreMe 70.2: Test Lark FreeMe 70.2 ma wyższe parametry techniczne i użytkowe. 7-calowy (18cm) pojemnościowy ekran ma już funkcję multi-touch, dzięki której użytkownik za pomocą delikatnych muśnięć dwóch palców może zmniejszać i powiększać czy obrócić wyświetlany obraz (ekran pojemnościowy jest niezastąpiony przy obsłudze gier). W FreeMe 70.2 zainstalowano mocniejszy o 25% procesor – 1GHz Telechips TCC8803, dwukrotnie bardziej wydajną pamięć operacyjną RAM 512MB DDR3. Urządzenie może odtwarzać pliki wideo (MP4/ASF/WMV/AVI/DIVX) o wyższej rozdzielczości, do 1080p. Oprócz przeglądarki zdjęć, czy czytnika audiobooków posiada też wbudowaną kamerę. – Tablet FreeMe 70.2 jest ważnym krokiem w rozwoju naszej firmy. Urządzenie, biorąc pod uwagę zastosowane rozwiązania i technologie, nie odbiega od produktów oferowanych przez największych graczy na polskim rynku, jakimi są światowe koncerny. Dzięki znakomitej relacji ceny do jakości znajduje on coraz więcej nabywców – mówi Marcin Olbrycht, prezes Lark Europe.

Rynek tabletów w Polsce jest w początkowej fazie rozwoju; popyt na nie dopiero się tworzy. Na razie dominują na nim producenci, których urządzenia są częścią subsydiowanej oferty operatorów telefonii komórkowej. Prognozowaliśmy, że sprzedamy w tym roku 40 tys. urządzeń. Prognozę podtrzymujemy. W najbliższym czasie rozpoczniemy wspólne akcje marketingowe z dużymi ogólnopolskimi sieciami handlowymi, obejmujące łącznie kilka tysięcy urządzeń. Wkrótce podpiszemy dwie inne, jeszcze większe umowy, w tym jedną z operatorem telekomunikacyjnym – wyjaśnia prezes Marcin Olbrycht.

Cyfrowa telewizja na tablecie LARK

Aby zrealizować prognozę, zarząd Lark Europe zdecydował się na wprowadzenie na rynek, przy wsparciu grupy MNI, kolejnych trzech wersji tabletu FreeMe. Urządzenia, zachowując w większości parametry i funkcjonalności poprzednich wersji, umożliwiają dodatkowo:

  • LARK FreeMe 70.5 GPS-DVBT – odbiór sygnału naziemnej telewizji cyfrowej dzięki wbudowanemu dekoderowi DVB-T/MPEG-4 oraz lokalizację dowolnego miejsca w Polsce dzięki wbudowanemu modułowi GPS;
  • LARK FreeMe 70.4 DVBT – odbiór sygnału naziemnej telewizji cyfrowej;
  • LARK FreeMe 70.3 GPS – lokalizację dowolnego miejsca w Polsce, wyznaczenie trasy i korzystanie z tabletu jak z przenośnego urządzenia GPS (w oparciu o dane GIS spółki Navigo, z grupy MIT, należącej do MNI).

Zgodnie z przyjętym harmonogramem przez Urząd Komunikacji Elektronicznej i Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, naziemna telewizja cyfrowa (na trzech multipleksach MUX 1: kanały TVP1, TVP2, TVP Info, Polo TV, Eska TV, ATM Rozrywka TV, U-TV; MUX 2: Polsat, Polsat Sport News, TVN, TVN7, TV4, TV Puls, Puls Kids; MUX 3: TVP1, TVP2, TVP Info, TVP Kultura, TVP Historia) ma całkowicie zastąpić wykorzystywane obecnie nadawanie analogowe od 31 lipca 2013 r. Start multipleksu MUX1 – zaplanowano na 15 grudnia 2011 r., a w wybranych lokalizacja trwają już testy dla MUX2 i MUX3. Odbiór sygnału cyfrowego możliwy jest jedynie za pośrednictwem tunera DVB-T, który jest w stanie odtwarzać obraz zakodowany zgodnie ze standardem MPEG-4 (oraz dźwięk zgodnie ze standardem Dolby Digital Plus). – Zdajemy sobie sprawę, że aby zdobyć polski rynek tabletów, musimy zaoferować coś, czego nie będą w stanie zrobić szybko nasi konkurenci, jak Samsung czy Apple, dysponujący nieograniczonym zapleczem technologicznym i kapitałowym, np. ogromnymi budżetami reklamowymi. Szansą jest dla nas naziemna telewizja cyfrowa, która właśnie rusza w Polsce. Żaden z naszych konkurentów nie ma tabletu z tunerem DVB-T do odbioru sygnału w standardzie MPEG-4, który będzie obowiązywać w Polsce. Na świecie standardem jest bowiem ciągle MPEG-2. Zaprojektowaliśmy więc w Polsce takie urządzenie, które oprócz standardowych funkcjonalności pozwoli użytkownikom tabletów LARK oglądanie za darmo telewizji. Tablet LARK może stać się domowym centrum rozrywki – nasze urządzenie dzięki wbudowanemu wyjściu HDMI można podłączyć np. do telewizora – wyjaśnia Marcin Olbrycht, prezes Lark Europe.

Współpraca Lark Europe i Navigo

Jednym z filarów strategii grupy MNI jest maksymalizacja synergii przychodowych i kosztowych, jakie można uzyskać dzięki współpracy spółek parterowych. W przypadku Lark Europe, jednego z największych producentów i dostawców przenośnych urządzeń do nawigacji GPS, naturalnym obszarem synergii jest współpraca ze Navigo, czołowym dostawcą map cyfrowych Polski. Navigo opracowało program do nawigacji satelitarnej z najlepszą, najbardziej dokładną mapą Polski – obejmuje ona plany 2.466 miast i miejscowości (do końca roku ich liczba zwiększy się o 300), 500 tys. dróg i 2,4 mln punktów adresowych. Z kolei Lark Europe ma ogromne doświadczenie w dostarczaniu masowemu odbiorcy najnowszych technologii w przyjaznej postaci i po niezwykle konkurencyjnych cenach. Robi to za pośrednictwem niemal wszystkich dużych sieci handlowych (Carrefour, Auchan, Tesco, Real, Makro, Selgros), sklepów RTV i AGD (Media Mark, Saturn, RTV Euro AGD, Neonet, Media Expert, Mix Electronics, Komputronik). Współpracę obu spółek ułatwia fuzja personalna – pan Marcin Olbrycht jest od czerwca prezesem zarządu Navigo. – Navigo coraz lepiej radzi sobie w segmencie map preinstalowanych na urządzeniach PND (Portable Navigation Devices, popularne GPS-y). W 2010 roku sprzedaż urządzeń GPS z mapą Navigo stanowiła około 8% całego krajowego rynku GPS i stale rośnie: prognozy zarządu na 2011 r. mówią, że ten udział wzrośnie do 14% – mówi prezes Marcin Olbrycht. – Nawigacja Navigo dostępna jest na stronie portalu. Korzystając z naszych kontaktów chcemy zaoferować klientom np. sieci handlowych możliwość zakupu aplikacji na telefony komórkowe (na karcie microSD), które będą mogli, cztery razy aktualizować za darmo. Powinno to znacząco zwiększyć sprzedaż i pozytywnie wpłynąć na skonsolidowane wyniki MIT. – dodaje prezes Marcin Olbrycht.

MNI: wyniki i akwizycje

Według prognoz zarządu Grupa Kapitałowa wypracowała:

  • skonsolidowane przychody ze sprzedaży netto w wysokości nie mniejszej niż 165 mln zł, wobec 135 mln zł w I półroczu 2010 r., co oznacza wzrost o co najmniej 22,2%, licząc rok do roku
  • EBITDA (zysk przed opodatkowaniem, odsetkami i amortyzacją) w wysokości nie mniejszej niż 55 mln zł (z czego na akcjonariuszy jednostki dominującej przypada nie mniej niż 43 mln zł), wobec 47 mln zł w tym samym okresie 2010 r., co oznacza wzrost o co najmniej 17% r/r.

W I kwartale 2011 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży netto Grupy Kapitałowej MNI wyniosły 81,1 mln zł. EBIDTA wyniosła 26,3 mln zł, a skonsolidowany zysk netto – 15 mln zł. – Skupiamy się na działalności w najbardziej zyskownych segmentach. Konsekwentnie zacieśniamy współpracę operacyjną pomiędzy naszymi spółka parterowymi, maksymalizując synergie kosztowe i przychodowe. Ta strategia przynosi efekty w postaci stałej poprawy wyników finansowych, tak na poziomie przychodów ze sprzedaży, jak zysku – mówi Andrzej Piechocki, prezes MNI. – Rozwijamy się szybciej niż rynek, dzięki przeprowadzanym akwizycjom. Są one znakiem firmowym naszej grupy. W tym roku oprócz Lark Europe Sp. z o.o. przejęliśmy działającą na rynku e-commerce firmę NetShops.pl oraz zostaliśmy największym udziałowcem serwisu społecznościowego Mobilni.pl, co pozwoli grupie na dalszy szybki rozwój w atrakcyjnych segmentach rynku. Uczestniczymy, jako potencjalny kupujący, w procesie sprzedaży akcji dwóch spółek telekomunikacyjnych. Jeśli transakcje pójdą po naszej myśli, skala prowadzonej działalności w segmencie telekomunikacyjnym, jak i całej grupy MNI znacznie się zwiększy – dodaje prezes Andrzej Piechocki.

źródło: MNI

Kan