Jak co roku, w okresie przedświątecznym chętnie sięgamy po elektronikę, jako pomysł na prezent. Z danych sklepu internetowego Agito.pl wynika, że wśród produktów tego typu dużą popularnością cieszą się laptopy i czytniki. Sprzedaż tabletów nie robi już takiego wrażenia jak rok, czy dwa lata temu, co może wynikać z rozwoju rynku dużych smartfonów i tzw. phabletów.

Według danych Deloitte, przeciętny Polak wyda w tym roku aż 575 zł na prezenty świąteczne. W zestawieniu najbardziej pożądanych podarunków dobrze trzyma się elektronika, w tym laptopy i smartfony. Statystyki ze sklepu Agito.pl sklepu pokazują, że oczekiwania w dużej części pokrywają się z decyzjami zakupami konsumentów. Na prezent wybieramy także czytniki książek i konsole do grania. Jeśli chodzi o tak popularne dotychczas tablety, ich sprzedaż spada już od kilku miesięcy. rynek powoli się nasyca, a do tego rośnie mu nowy konkurent – smartfony z ekranem o przekątnej 6 cali i większej.


Podobnie jak przed każdymi świętami, obserwujemy lekki wzrost zakupu tabletów, jednak nie jest to tak spektakularny boom, jak jeszcze w 2012 roku. W porównaniu do 2013 roku zauważamy spadek średniej wartości zamówienia. Nasi Klienci sięgają po tańsze modele A-brandowe, czyli Samsung czy Lenovo, jednak najpopularniejsze są tzw. B-brandy – Lark, Vedia, Prestigio itp. Przed rokiem średnia wartość modeli z top 5 wyniosła około 530 zł. – mówi Piotr Michalski Product Manager Agito.pl. W tym roku sięga około 270 zł. – dodaje.

Agito.pl podkreśla, że w ostatnim miesiącu sprzedaż laptopów przerosła sprzedaż tabletów. Nie oznacza to końca ery tabletów. Nie da się ukryć, że istnieje duża rzesza zwolenników tego mobilnego urządzenia. Stało się one podstawowym narzędziem do codziennego korzystania z internetu. Oferują to, co liczy się najbardziej – wygodę użytkowania i funkcjonalność. Dla typowych odbiorców treści (oglądanie filmów, korzystanie z serwisów społecznościowych, zakupy, czytanie książek) to lepsza alternatywa niż laptop lub mały smartfon. Lekki wzrost sprzedaży tabletów przed świętami nie jest więc zaskakujący.

Podobna zmiana w wyborze konkretnych modeli cechuje konsumentów kupujących laptopy. Jak podkreśla Piotr Michalski z Agito.pl, w dużej części to pokłosie strategii sprzedażowej firmy Microsoft, która zdecydowała się wyposażyć niedrogie modele laptopów w system operacyjny. W top 5 najczęściej wybieranych modeli, znalazły się produkty o średniej wartości około 1150 zł (średnia wartość top 5 w 2013 r. wynosiła 1751zł). Mimo spadku wartości, sklep ma w tym roku powody do zadowolenia, ponieważ odnotował ponad 50 procentowy wzrost sprzedaży laptopów we wspomnianym okresie.

Duża zmiana dotknęła też kategorię czytników e-booków. Ich sprzedaż w porównaniu do 2013 roku wzrosła w okresie przedświątecznym już ponad 3-krotnie. Najpopularniejszym modelem jest cały czas czytnik Kindle Paperwhite 2, ale zaraz za nim plasują się produkty firmy Onix, Vedia i Lark. Książki były i będą jednym z najpopularniejszych pomysłów na prezent. Mimo, że zmiany w tej działce zachodzą powoli nie można zaprzeczyć, że e-czytelnictwo się rozwija i coraz więcej osób zaopatruje się w e-czytnik oraz kupuje e-booki. Czytamy w drodze do pracy, w pociągu, samolocie, w domu – właściwie wszędzie. Dlatego wymieniamy ciężkie i pokaźne tomy na rzecz lekkich, kompaktowych czytników i tańszych ebooków.

Około 25% Polaków rozpoczęło zakupy świątecznych prezentów już w listopadzie. Będziemy kupować przez cały grudzień, jednak zależy nam na tym, by wyrobić się z zakupami mniej więcej do połowy miesiąca. Co ciekawe, tylko ok. 27% Polaków decyduje się wyłącznie na zakupy w sklepach stacjonarnych. 41% będzie kupować wyłącznie w internecie, a pozostałe 32% wykorzysta obydwa kanały. Odsetek wybierających sklepy internetowe zwiększa się z roku na rok i nie ma się co dziwić – tłok w galeriach handlowych, kolejki, nerwowa atmosfera nie sprzyja robieniu przemyślanych zakupów. Dodatkowo, e-sklepy kuszą licznymi promocjami i specjalnymi ofertami na święta. Agito.pl każdego dnia organizuje inną promocję na wybrany produkt. Do tej pory można było już kupić kilka tabletów i laptopów w bardzo okazyjnej cenie, ale też zabawki, perfumy i kosmetyki. Sklepy przyciągają także darmową dostawą, 30-dniowym terminem na zwrot produktów, ratami 0%, przecenami i wyprzedażami.

źródło: Agito.pl