Lato znacząco wpływa na aktywność Polaków w internecie. Wraz z cieplejszą aurą spędzają oni w wirtualu niemal o pół godziny dziennie mniej niż w styczniu. Tendencji tej wymykają się jednak serwisy informacyjne, których popularność nie słabnie w wakacje.


W lipcu dniem największej popularności serwisów informacyjnych wśród polskich internautów był wtorek 25 lipca. Tego dnia aplikacje i strony WWW z analizowanej kategorii odwiedziło blisko 8 mln osób. Pod względem liczby wykonanych odsłon rekordowy był poniedziałek 24 lipca (75,5 mln). Wtedy też padły rekordy średniej liczby odsłon na użytkownika (10) oraz czasu spędzonego na stronie (17 min). Najmniejszym zainteresowaniem internautów serwisy informacyjne cieszyły się w sobotę 15 lipca (5,8 mln odwiedzających, 44 mln odsłon).


Analiza oglądalności internetowych serwisów informacyjnych pokazuje, iż mają one stałą widownię, a wpływ pory roku czy pogody jest znikomy. Natomiast bardzo wyraźnie widzimy, jak ważne wydarzenia wpływają na aktywność internautów i czas, który spędzają na czytaniu newsów – komentuje Marta Wiercińska z firmy Gemius. ─ W lipcu bieżącego roku to polityka najbardziej aktywizowała internautów. Obserwujemy wyraźne piki związane z wydarzeniami w Polsce. 10 lipca, gdy miała miejsce tak zwana miesięcznica i związane z nią manifestacje i kontrmanifestacje, znacząco wzrósł czas spędzony w serwisach informacyjnych. W drugiej połowie lipca zwiększona liczba odsłon i czasu poświęcanego newsom wyraźnie odwzorowuje cykl prac nad ustawami o Sądzie Najwyższym i protestów, jakie miały miejsce w związku z tym. Najwięcej czasu w lipcu Polacy spędzili w serwisach newsowych po zawetowaniu przez prezydenta ustaw o Sądzie Najwyższym i Krajowej Radzie Sądownictwa ─ tłumaczy ekspertka.

Mobilne newsy

Polacy coraz chętniej do czytania newsów w internecie wykorzystują urządzenia mobilne. Jak wykazała analiza danych, na przestrzeni ostatnich siedmiu miesięcy ujawnił się trend wzrostowy odsłon wykonywanych za pomocą urządzeń mobilnych oraz spadek odsłon wykonywanych za pomocą komputerów osobistych i laptopów. W lipcu 2017 roku zanotowano 7 dni, podczas których ruch generowany z urządzeń mobilnych był wyższy niż z komputerów czy laptopów (1, 8, 15, 22, 23, 29, 30 lipca).


Męskie sprawy

Dane dotyczące czasu spędzanego przez użytkowników na stronach serwisów informacyjnych w rozbiciu na płeć wskazują, że mężczyźni spędzają na śledzeniu bieżących wydarzeń średnio o 3 min dziennie więcej niż kobiety (średnia w lipcu wyniosła 13 min dla mężczyzn i 10 min dla kobiet).

To bardzo ciekawe zjawisko, iż niezależnie od dnia tygodnia mężczyźni poświęcają więcej czasu na czytanie newsów. Podczas gdy ogólnie w internecie panowie tylko w weekendy i dni świąteczne serfują po sieci dłużej, a w pozostałe, zwykłe dni to kobiety poświęcają na aktywność w internecie więcej czasu ─ dodaje Wiercińska.


Informacje nie tracą na popularności

Wakacyjny spadek aktywności Polaków w internecie nie przekłada się jednak na korzystanie z serwisów informacyjnych. Ta kategoria stron WWW i aplikacji utrzymuje podobne wskaźniki odwiedzalności i czasu trwania wizyty od początku 2017 roku. W lipcu serwisy informacyjne odwiedzało średnio 7,2 mln internautów dziennie, a każdy z nich spędzał tam średnio 12 min. W styczniu wyniki te wyniosły 7,3 mln użytkowników sieci dziennie, ze średnim czasem spędzonym na stronie 13 min.

Urlop od internetu

W lipcu statystyczny polski internauta dziennie spędzał w sieci 2 godz. 25 min. Jest to prawie o pół godziny mniej niż w styczniu (2 godz. 53 min) czy w lutym (2 godz. 50 min). Użytkownicy sieci byli także znacznie mniej aktywni – w lipcu średnio na użytkownika przypadało 16 proc. mniej odsłon stron WWW niż w styczniu (średnio 110 odsłon dziennie na użytkownika w styczniu, w porównaniu z 92 w lipcu) (źródło: Gemius/PBI).

Firma Gemius poddała analizie dane z 2017 roku zebrane wśród polskich internautów w wieku 7–75 lat.

źródło: Gemius Polska

Kan