W Polsce dzieje się teraz na rynku w związku z danymi osobowymi – niebawem wejdzie w życie nowa ustawa o ochronie danych osobowych i RODO, co ograniczy możliwości targetowania reklam. Internauci przyzwyczaili się już do tego, że kieruje się do nich reklamy wg płci, wieku i miejsca zamieszkania; dla nich dane wrażliwe to informacje o tym, jakie strony oglądają na smartphone’ach i jaka jest historia chorób ich dzieci. Najbardziej na tym wszystkim zyskają rozwiązania CRM, połączone z całą resztą martechu; wzrośnie liczba dedykowanych społeczności – i dzierżawionych na rynku danych osobowych i ekskluzywnych społeczności z dedykowanym contentem.


Niebawem w Polsce zacznie obowiązywać RODO – nowe regulacje dotyczące ochrony danych osobowych, których podstawową zasadą będzie Prywatność by design i by default. Szczegóły nie są jeszcze znane, ale najmocniejsza interpretacja może spowodować, że reklamy będzie można targetować tylko i wyłącznie do osób, które wypełniły bardzo szczegółowe formularze, zawierające m.in. dane niezbędne do zawierania umów. Czyli nie będzie można tak po prostu targetować reklam po cookiesach, Facebook ID i Google ID.


Dane osobowe zyskają na wartości i zmieni się w związku z tym biznes. Tam, gdzie będzie można łatwo zarobić, znajdą się chętni, którzy za określoną gratyfikację (czytaj: finansową), pozwolą sobie targetować reklamy. Zrobią to bez wątpienia społeczności konkursowiczów, programów lojalnościowych i uczestników paneli badawczych, których w Polskim internecie jest nie mało. Biznes w handlu danymi osobowymi ma przed sobą świetlane lata. Z drugiej strony, jeśli faktycznie wejdzie w życie mocna interpretacja RODO, to biznesy oparte na udostępnianiu publicznych zasobów cookiesów i innych systemów identyfikacyjnych będą musiały znaleźć sobie nowe modele biznesowe.

Kilka ciekawych obserwacji:

  • Internauci obecnie wolą schować przed światem historię oglądania stron WWW na urządzeniach mobilnych, niż historie chorób swoich dzieci.
  • Taniej będzie kupić dane mężczyzn, niż kobiet.
  • Zdecydowanie wzrośnie rola CRMów i Customer Data Platforms.

Zapraszamy do lektury: IRCenter

Kan