Jesteś tutaj:-, Internet mobilny, Internet stacjonarny, Newsy, Raporty i prezentacje, Reklama, Rynek-Masowo używamy adblocka do blokowania reklam

Masowo używamy adblocka do blokowania reklam

Opublikowany właśnie raport z badania zrealizowanego przez IAB Polska w kwietniu 2016 roku wykazuje, że obecnie ok. 36% (7,6 mln) użytkowników Internetu w Polsce blokuje reklamy online. W roku 2015 było to 29% (5,9 mln użytkowników), a w 2014 roku 25% (4,9 mln użytkowników). Co ciekawe, aż 78% użytkowników adblocków nie blokuje całkowicie komunikatów działań reklamowych i marketingowych. Użytkownicy stosują tzw. białe listy oraz dopuszczają nienatrętne formaty reklamowe (27%), instalują dodatkowe przeglądarki bez włączonych adblocków (33%) lub wyłączają adblocki po komunikacie z prośbą o to (38%).

Adblocki są konsekwencją rozwoju reklamy online i nieodzownym jej elementem. Aktywnie wpływają na kształt rynku reklamowego, dostarczając bodźców do wypracowywania coraz lepszych rozwiązań marketingowych, bardziej dopasowanych do potrzeb użytkowników.

Najczęstszymi przyczynami, skłaniającymi Polaków do korzystania z adblocków, są agresywne kampanie reklamowe – 78%, problemy techniczne (wydłużenie czasu ładowania strony – 45% oraz potrzeba ochrony prywatności i wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa – 42%.

Problem blokowania reklam dotyka nie tylko wydawców, agencje czy reklamodawców, ale przede wszystkim stanowi zagrożenie dla całego cyfrowego ekosystemu. Najnowsze badanie IAB Polska oraz doświadczenia wydawców z rynków światowych pokazują jednak, że nie musi tak być– powiedział Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. – Analiza wyników badania nie tylko wskazała główne powody blokowania reklam, ale przede wszystkim pozwoliła na nakreślenie inicjatyw i działań, w efekcie których trend rosnącej popularności tego zjawiska może się w niedalekiej przyszłości odwrócić.

Nawet 73% użytkowników adblocków w Polsce nie wyklucza możliwości ich wyłączenia w przypadku spełnienia oczekiwań w zakresie ograniczenia lub eliminacji tzw. intruzywnych formatów reklamowych, agresywnych strategii reklamowych, formatów reklamowych wydłużających czas ładowania strony lub utrudniających korzystanie ze strony (szczególnie w przypadku użytkowników mobilnych) oraz poprawy bezpieczeństwa i wzmocnienia ochrony prywatności.

Wyniki naszego badania wykazały lukę w logice, którą kieruje się część użytkowników internetu w Polsce. Zdaniem 44% osób blokujących reklamy i 43% nie korzystających z adblocków, ograniczenie liczby reklam poprawi dostęp do interesujących treści. Jest to rozumowanie z gruntu błędne, ponieważ to głównie z wpływów reklamowych wydawcy finansują kreację nowych, wartościowych treści informacyjnych, edukacyjnych i rozrywkowych – dodaje Robert Wielgo, Członek Zarządu Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. –Jest to dla nas czytelny sygnał, że podejmowane przez IAB Polska inicjatywy informacyjne i edukacyjne powinny być kierowane nie tylko do branży i reklamodawców, ale także do ogółu użytkowników internetu.

Dialog z użytkownikami Internetu oraz identyfikowanie ich potrzeb jest istotnym punktem działalności IAB Polska. Opublikowanemu raportowi towarzyszą m.in. podążające z duchem czasu nowe standardy reklamy online oraz promocja dobrych praktyk. Są to swoiste drogowskazy dla wszystkich uczestników cyfrowego rynku reklamowego, nakierowane na wyeliminowanie podstawowych przyczyn narastania zjawiska blokowania reklam.

Wśród przykładów podjętych konkretnych działań, ukierunkowanych na stworzenie przyjaznego środowiska cyfrowego, wymienić można m.in. ujednolicenie formatów reklamy i wprowadzenie licznych ograniczeń – m.in. limity rozmiarów plików z kreacjami w celu przyspieszenia ładowania stron, zakaz emisji reklam z domyślnie włączonym dźwiękiem czy obowiązek umieszczania przycisku do zamykania reklam warstwowych.

Na podstawie przygotowanych materiałów informacyjnych i edukacyjnych, specjaliści IAB Polska sukcesywnie przeprowadzać będą szkolenia z nowych standardów reklamy oraz będą promować dobre praktyki, których celem jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom rynku konsumenckiego oraz niwelacja skutków zjawiska blokowania reklam. Do programu szkoleniowego zgłaszać mogą się zarówno wszystkie podmioty zrzeszone w IAB Polska, działające na polskim rynku reklamy cyfrowej, jak i sami reklamodawcy.

Inicjatywy IAB Polska wpisują się także w schematy działań globalnych, podejmowanych przez IAB. Dwie najważniejsze z nich to LEAN oraz DEAL.

Program LEAN opiera się m.in. na ograniczaniu rozmiarów plików emitowanych reklamy w trosce o szybkość ładowania strony i transfer danych, zapewnienie bezpieczeństwa poprzez emisję reklam zgodnych ze standardami HTTPS/SSL, wzmocnieniu ochrony prywatności użytkowników, budowie pozytywnych doświadczeń użytkowników poprzez eliminację tzw. reklamy intruzywnej.

Z kolei program DEAL umożliwia wydawcom podejmowanie aktywnego dialogu z użytkownikami systemów blokujących reklamy, m.in. poprzez detekcję użytkowników adblocków, jasne zakomunikowanie użytkownikom roli reklamy w finansowaniu bezpłatnych treści, zachęcenie użytkowników do wyłączenia adblocka oraz zniesienia ograniczenia dostępu użytkownika do treści w przypadku faktycznego wyłączenia adblocka lub podjęcia dalszego dialogu w przypadku braku reakcji (na przykład propozycja zapłaty za dostęp do treści).

źródło: IAB Polska

Kan



Autor |2016-09-02T11:11:36+02:002 września 2016 11:11|Kategorie: Internet, Internet mobilny, Internet stacjonarny, Newsy, Raporty i prezentacje, Reklama, Rynek|Tagi: , , , , |3 komentarze

3 komentarze

  1. Jo 2 września 2016 w 17:00 - Odpowiedz

    Tydzień bez artykułu jacy to internauci są źli i w ogóle „be”, bo nie chcą oglądać wszędzie wyskakujących reklam w internecie TO TYDZIEŃ STRACONY 🙂 Co tam firmy za mało płacą za klikanie w reklamy ? że taki płacz od kilku miesięcy ?

    • Lucek 2 września 2016 w 19:24 - Odpowiedz

      Też to zauważyłem i to nie tylko tutaj

  2. Fej 3 września 2016 w 03:33 - Odpowiedz

    Ja tu widzę tylko informacje, a nie narzekanie telixa. Tym bardziej że to raport, który nam mówi o zachowaniu internautów.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.