Firma badawcza IRCenter przedstawiła raport z kolejnej edycji badania mediów społecznościowych w Polsce. W porównaniu z poprzednim rokiem, w 2014 zaobserwowano postępującą zmianę pokoleniową i odwrót młodzieży od wiodących serwisów. Słabnie również tendencja do korzystania z wielu platform społecznościowych (hyper social) – w 2014 roku tylko 8% internautów korzystało z 5 serwisów społecznych miesięcznie, podczas gdy w 2013 roku robiło to 18%.


Najpopularniejszymi serwisami pozostają Facebook i YouTube. To kanały, które stanowią główną przestrzeń dyskusji osób korzystających z mediów społecznościowych. Co 6 internauta korzysta z Facebooka codziennie, serwis YouTube odwiedzamy kilka razy w tygodniu (33%). Użytkownicy pozostałych kanałów korzystają z nich kilka razy w ciągu miesiącu. Pomimo nieustająco wysokiej popularności głównych mediów społecznościowych, internauci coraz częściej podejmują decyzję o rezygnacji z aktywnego korzystania z wielu serwisów równocześnie. Tendencja ta jest szczególnie silna w przypadku blogów i Twittera, z których coraz częściej rezygnują osoby młode.


Stopniowa zmiana pokoleniowa

W tradycyjnych mediach społecznościowych stopniowo zachodzi zmiana pokoleniowa. Miejsce młodych (18-24 lata) mieszkańców największych miast, zajmują „młodzi dorośli” (24-34 lata), mieszkający w miastach do 200 tys. mieszkańców. To grupa osób, dla której kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych mają rekomendacje znajomych. Pozwala to sądzić, że pozycja serwisów, z których korzystają, pozostanie silna. Co ciekawe, w media społecznościowe wkracza też coraz więcej osób starszych (55+). Preferowane przez nich serwisy to Instagram (+5%) i Facebook (+3%).
Młodzi internauci, którzy porzucają tradycyjne platformy społecznościowe, deklarują wzrost częstotliwości korzystania z internetu mobilnego (20%). Jednocześnie na przestrzeni ostatnich 3 lat obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania serwisem Snapchat, a także Whatsapp i Vine.


Spadek popularności blogów wśród kobiet

W porównaniu do ubiegłego roku aż o 11% Internautów mniej deklaruje aktywne czytanie blogów min. raz w miesiącu. Zdecydowaną większość z nich stanowią młode kobiety (18-24 lat), mieszkające w największych ośrodkach miejskich w kraju. Ich miejsce zajmują starsi mężczyźni (+10%). Tendencja ta może świadczyć o braku zmiany pokoleniowej w blogosferze skierowanej do kobiet.

Ciekawy przypadek Instagrama

Pomimo niewielkiego spadku popularności (-1%), serwis Instagram coraz silniej angażuje, co czwartego Internautę w Polsce (+2,5% więcej treści niż w 2013 roku). Osoby, które korzystają z Instagrama przynajmniej raz w miesiącu, można scharakteryzować, jako aktywne i wyjątkowo dobrze zorientowane w mediach społecznościowych. Praktycznie każda z nich korzysta z serwisu YouTube i Facebook, co 8 czyta blogi, co 7 odwiedza serwis Twitter, a co 6 korzysta z LinkedIn. Na tej podstawie można stwierdzić, że użytkownicy Instagrama mogą być kluczowi w rozprzestrzenianiu się informacji pomiędzy sieciami społecznymi. Pomimo przyciągania tak zaangażowanej grupy odbiorców, serwis nie do końca przypadł do gustu młodzieży i studentom (-9%). Ich miejsce zajmuje segment „młodych dorosłych” oraz najstarszych Internautów (55+).

W IRCenter już od kilku lat badamy trendy zachodzące w Polskich mediach społecznościowych, dzięki czemu zyskujemy dostęp do niezwykle ważnych dla naszych klientów danych rynkowych. Pozwala nam to lepiej wspierać ich działania na różnych platformach społecznościowych i dostosowywać komunikację do zmieniającego się zachowania konsumentów” – mówi Marcin Krzosek, Dyrektor Zarządzający IRCenter.

źródło: IRCenter

Kan