W 2014 r. wartość rynku telekomunikacyjnego spadnie drugi rok z rzędu i osiągnie rekordowo niską wartość: 45,2 mld zł – Choć spełniły się pesymistyczne prognozy, to jednak tym razem spadek nie będzie tak wyraźny jak w roku ubiegłym – zaledwie 0,6%. Według operatorów najgorsza sytuacja była w pierwszym kwartale b.r., ale rynek zaczyna odrabiać straty. Żeby jednak przerodziło się to w trwały trend wzrostowy, potrzebne są całkowicie nowe rozwiązania i usługi. Audytel przewiduje, że w latach 2014-2019 wdrożenie nowych usług oraz zwiększeniu penetracji dostępu szerokopasmowego pozwoli na utrzymanie wzrostu przychodów na poziomie 1,3% każdego roku.

Podczas kolejnego Briefingu Telekomunikacyjnego firma analityczno-doradcza Audytel zaprezentowała swoje najnowsze oceny stanu i perspektyw rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego. Analitycy Audytela prognozują, że łączna wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego w bieżącym roku wyniesie 45,2 mld zł, co oznaczałoby spadek o około 0,6% względem roku 2013.

Właściwie wszystkie segmenty rynku – poza dostępem NGA – wykazują objawy nasycenia. Dla wzrostu przychodów kluczowa staje się sprzedaż dodatkowych usług (np. multiroom, dodatkowe karty SIM dla mobilnej transmisji danych w każdym urządzeniu) albo wymyślenie całkowicie nowych usług. Szczególnie atrakcyjna wydaje się agregacja produktów spoza tradycyjnego obszaru komunikacji elektronicznej: dla biznesu usługi chmurowe , dla użytkowników indywidualnych – rozrywka i atrakcyjne treści multimedialne, zarówno na urządzenia mobilne, jak i stacjonarne. Dla krajowych operatorów i dostawców usług jest to ostatni dzwonek, bo jeśli sami czegoś nie wymyślą, to dostawcy OTT – zwłaszcza wielkie firmy globalne – okopią się na zdobytych do tej pory pozycjach, a potem przejdą do ataku.

W kontekście sprzedaży dodatkowych usług, kluczowym narzędziem operatorów jest pakietyzacja. Mamy przykłady z rynku, iż spadek liczby abonentów nie musi oznaczać spadku przychodów. Zwiększając liczbę RGU (usług) sprzedawanych na jednego klienta i odpowiednio je pakietyzując można dużo ugrać.

Kolejnym ważnym czynnikiem stymulującym rozwój rynku telekomunikacyjnego będzie konsolidacja rynku krajowego szczególnie w kontekście powstawania nowych sieci dostępowych w technologii FTTH – powiedział Emil Konarzewski, Partner Zarządzający w firmie Audytel.

Jeśli spełni się scenariusz budowy dostępowych sieci światłowodowych przez dużych graczy, do przejęcia będzie ponad milion abonentów obecnie korzystających z niskiej jakości usług WiFi lub starych generacji sieci LAN i TV kablowych. W 2016 r. przychody operatorów z dostępu do Internetu przekroczą przychody z usług telefonii stacjonarnej. Udział rynku dostępowego w całości usług telekomunikacyjnych z niecałych 8% w roku 2009 wzrośnie w roku 2019 do ok. 12%.

Całkowita wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce w latach 2011-2019 (w mld zł)


Zdaniem Grzegorza Bernatka, kierującego Działem Analiz Audytela, ostatnie dwa lata przyniosły
Polsce bardzo dynamiczny rozwój sieci dostępowych NGA. W styczniu 2014 r. w ich zasięgu było 45% gospodarstw domowych – o 10% więcej niż przed rokiem. Jednak do średniej europejskiej sporo nam brakuje – średnia dla krajów UE28 wyniosła 61,8% (wzrost o 4% w ciągu roku). Według szacunków Audytela w latach 2014-2020 zostanie w Polsce zainstalowanych ponad 5 mln łączy FTTH/FTTC (Fiber-to-the-Home/Curb), z czego niemal 2 mln będą stanowiły modernizacje istniejących łączy. Aby ta prognoza spełniła się, niezbędne są jednakże olbrzymie inwestycje oraz likwidacja barier, jakie spotykają dziś operatorzy budujący sieci światłowodowe.

Pełny raport Prognozy rozwoju zintegrowanego rynku komunikacji elektronicznej w Polsce Szanse rozwojowe w latach 2015-2019: Tutaj

źródło: Audytel

Kan