Diagnoza Społeczna 2013 w pigułce brzmi: istnieje tendencja wzrostu liczby Polaków korzystających z internetu. Obecnie użytkownikami sieci jest 63,2% Polaków. 14,9% badanych ma w domu dostęp do internetu, jednak z niego nie korzysta. Dowiedz się, dlaczego tak jest.

Znamy wyniki badania społecznego dotyczącego stanu internetu w naszym kraju i opinii Polaków na temat przestrzeni publicznej w globalnej sieci. Statystyki zostały uwzględnione w Raporcie Diagnoza Społeczna 2013. Został on opracowany pod kierownictwem prof. Janusza Czapińskiego przy współpracy z UPC Polska. Odpowiedzi zbierane były w marcu i kwietniu bieżącego roku. W sondażu wzięło udział 12 tysięcy gospodarstw domowych, co przełożyło się na 26,3 tysiące respondentów. Z kolei badanie dotyczące przestrzeni publicznej zostało przeprowadzone przez IAB Polska, wzięło w nich udział 4,5 tysiąca Polaków.

Ja i moja (?) przestrzeń

Znaczna część Polaków uważa, że Internet stanowi przestrzeń publiczną. Ze stwierdzeniem, że jest to przestrzeń zdecydowanie publiczna, zgodziło się 37,6% ankietowanych, zarówno publiczną jak i prywatną – 43,4%. Tylko 2% z nas sądzi, że sieć jest przestrzenią prywatną. Z badania wynika, iż 79% Polaków stara się chronić swoją prywatność, dlatego wykazuje się dużą ostrożnością przy udostępnianiu swoich danych. 60% użytkowników sieci jest świadomych tego, że wiele stron www zbiera o nich dane, co wiąże się z ich wykorzystaniem do celów komercyjnych.
67% polskich gospodarstw domowych ma dostęp do internetu. Dzięki temu 75,7% Polaków ma możliwość bycia online. Okazuje się, że spośród wszystkich osób posiadających dostęp do Internetu, 14,9% wcale z niego nie korzysta, ponieważ nie czuje potrzeby surfowania w internecie albo nie posiada umiejętności obsługi sprzętu komputerowego. Z drugiej strony, dla 30% respondentów korzystanie z zasobów sieci jest jedynym zastosowaniem posiadanego komputera.

Młodzi, wykształceni i online

Nie dziwi nas wniosek, że najczęstszymi użytkownikami internetu są osoby młode, wykształcone i bogatsze. Wśród nich znajdują się głównie uczniowie, studenci i mieszkańcy dużych miast. Z badania wynika, że coraz większą popularnością cieszą się zakupy przez internet. Z przeprowadzonego sondażu wynika, że ponad połowa sześciolatków korzysta z internetu, choć najczęściej z pomocą dorosłych. Połowa dziewięciolatków korzysta z niego samodzielnie.
Z badania można dowiedzieć się także, że 70% Polaków wie o istnieniu ciasteczek, ale tylko 8% potrafi wyjaśnić, czym one są. Wymóg informowania o tym, że strony z nich korzystają, dla większości jest irytujący.

Autorzy badania społecznego pytali również o wyposażenie w urządzenia umożliwiające korzystanie z nowych technologii. Ustalili, że 3,8% Polaków ma czytniki książek elektronicznych, 9,3% Polaków ma tablety, a nieco więcej niż jedna czwarta smartfony.

Czy dominuje generacja Y?

Można dostrzec mnóstwo zalet generacji Y, która jest za pan brat z nowymi mediami.
– Generacja Y, czyli „pokolenie klapek i iPodów” zna nowinki technologiczne i aktywnie korzysta z mediów cyfrowych oraz z technologii cyfrowych. Żyje w globalnej wiosce, gdyż dzięki dostępowi do internetu ma kontakt z ludźmi z całego świata – mówi Michał Trziszka, CEO firmy Cal.pl. Młode pokolenie Polaków jest tolerancyjne, dobrze wykształcone otwarte na dalszy rozwój. Ci ludzie sporą uwagę przywiązują do życia prywatnego, oczekując dużej swobody i elastycznego czasu pracy. Dzięki znajomości globalnej sieci i swobodzie poruszania się w niej, są świetnie przygotowani do pracy w dobie wolnego rynku i globalizacji.

źródło: Cal.pl

Kan