66% polskich firm z sektora MŚP przyznaje, że IT odgrywa kluczową rolę w sukcesie ich organizacji. Spośród tych, które wdrożyły już usługi w chmurze, aż 77% uważa, że wykorzystywane przez nich rozwiązania wspierają ich efektywność. „Wzrost naszej wydajności jest dla nas priorytetem, a usprawnienie komunikacji i współpracy dzięki usługom Office 365 jest ważnym elementem realizacji tej strategii” – podkreśla Wojciech Skoczyński, Prezes Grecos Holiday.

Rola nowych technologii sukcesywnie wzrasta w naszym świecie zarówno z perspektywy konsumentów, jak i przedsiębiorców. Tak jak większość z nas nie wyobraża sobie już dzisiaj wyjścia z domu bez telefonu komórkowego czy smartfonu i życia bez stałego dostępu do sieci Internet, tak przedsiębiorcy nie mają już wątpliwości, że sprawne funkcjonowanie ich organizacji jest w dużym stopniu uzależnione od narzędzi i rozwiązań informatycznych. Opinię tę potwierdzają uczestnicy badania Ipsos MORI przeprowadzonego na zlecenie Microsoft.

Wyniki przytoczonych badań pozwalają też wysunąć tezę, że rolę rozwiązań IT w firmie tym bardziej doceniają te firmy, które już korzystają z usług w chmurze. 77% badanych firm, które zadeklarowały, że używają przynajmniej jednej usługi w chmurze w swoich firmach, podkreśla znaczenie rozwiązań informatycznych dla ich sprawności organizacyjnej i efektywności działania.

Usługi w chmurze pozwalają na większą mobilność pracowników i ułatwiają dostęp do wszelkich danych w bezpieczny i bezproblemowy sposób, z każdego miejsca i urządzenia. Umożliwiają zupełnie nowe podejście do informatyki – bez wysokich nakładów inwestycyjnych, szybsze i bardziej elastyczne. Wreszcie, chmura tworzy możliwości zupełnie nowego stylu pracy, właśnie pracy zdalnej. Te aspekty wydają się być wysoko oceniane przez firmy MŚP, w szczególności te, które już miały możliwość przekonać się w praktyce o korzyściach płynących z zastosowania usług w chmurze” – mówi Wojciech Życzyński, dyrektor odpowiedzialny za sektor SMB w polskim oddziale Microsoft.

Badania Microsoft pokazują też, że po rozwiązania cloud computing w Polsce równie chętnie sięgają młode firmy (55%) jak i te, które funkcjonują w biznesie 6 lat lub dłużej (52%). Jednocześnie warto odnotować, że te pierwsze lepiej oceniają swoją przyszłość (42% względem 21% wśród firm działających już na rynku przynajmniej 6 lat). Młode, rozwijające się przedsiębiorstwa skłonne są również więcej inwestować w rozwój chmury, co może im przynieść wymierne korzyści i istotną przewagę konkurencyjną.

Inwestowanie w nowe technologie i docenianie ich znaczenia dla procesów biznesowych w firmie to bardzo dojrzały i nowoczesny sposób myślenia. Pokazuje on jak przedsiębiorcy w Polsce zmieniają postrzeganie roli IT. Potwierdza to stanowisko Wojciecha Skoczyńskiego, Prezesa Grecos Holiday: „Mówmy otwarcie – cierpieliśmy z powodu niewystarczającej produktywności. Tylko w Polsce współpracujemy z kilkuset agentami, którzy są nastawieni na elastyczność i profesjonalną oraz kompleksową obsługę. Branża turystyczna jest w Polsce bardzo zróżnicowana, a konkurencja w naszym segmencie rynku jest wyjątkowo silna. Wzrost naszej wydajności jest dla nas priorytetem, a usprawnienie komunikacji i współpracy dzięki usługom Office 365 jest ważnym elementem realizacji tej strategii.”

Wtóruje mu Andrzej Bednarek, Prezes firmy inżynieryjnej AK NOVA, zajmującej się m.in. doradztwem w obszarze ochrony środowiska, w której również wdrożono Office 365: „Jesteśmy przekonani, że zapewniając pracownikom odpowiednie narzędzia informatyczne, możemy zwiększyć wydajność ich pracy i zapewnić firmie stały rozwój”.

Na tle Europy Polska wyraźnie wyróżnia się pod względem zainteresowania i poziomu zadowolenia z nowych rozwiązań opartych na chmurze obliczeniowej. Aż 67% z organizacji, które wdrożyły w Polsce cloud computing, ocenia, że inne firmy z tego samego segmentu będą musiały wdrożyć tę technologię, aby się rozwijać (49% ogółem w Polsce), tymczasem ogólne dane europejskie pokazują, że odsetek takich deklaracji wyniósł jedynie 41%.

O badaniu

Badanie SMB Cloud Survey 2013 zostało przeprowadzone na zlecenie Microsoft przez agencję badawczą Ipsos MORI między 6 lutego a 3 marca 2013 r. w 23 krajach. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariuszy online (6600 respondentów) oraz wywiadów telefonicznych/metodą CATI (200 respondentów). Odpowiedzi udzielali pracownicy etatowi w przedsiębiorstwach zatrudniających do 25 osób. Respondenci otrzymali kwestionariusze w języku właściwym dla danego kraju.

źródło: Microsoft

Kan