Z nowego badania Roland Berger wynika, że problemy z ruchem w 30 największych miastach świata kosztują ponad 266 miliardów USD rocznie.

  • 180 tys. ludzi każdego dnia wyjeżdża do największych miast świata – to największe wyzwanie dla transportu i mobilności
  • Integracja różnych środków transportu pozwala na optymalizację zarządzania ruchem w sposób, który jest racjonalny zarówno w sensie ekonomicznym jak i środowiskowym
  • Urządzenia mobilne, technologie szybkich transmisji (LTE) i usługi w chmurze ułatwiają sieciową mobilność
  • Zintegrowane oferty mobilności zdominowały interfejs klienta – bitwa o rynek usieciowionej mobilności rozpoczęła się
  • Pięć czynników sukcesu zadecyduje o przełomie w inteligentnej mobilności

Indywidualna mobilność jest kluczem do sukcesu i dobrobytu dla gospodarki każdego kraju. Jednakże zwiększająca się liczba ludności w największych aglomeracjach miejskich i rosnący ruch uliczny, prowadzą do paraliżu. W 30 największych miastach świata sparaliżowany przepływ w ruchu ulicznym generuje koszty w wysokości ponad 266 miliardów USD rocznie. Odpowiedź na pytanie jak poradzić sobie z problemem zwiększającego się transportu pasażerskiego leży w mobilności sieciowej. Poprzez inteligentne łączenie danych o transporcie ze środkami transportu, ludzie mogą w szybki i łatwy sposób korzystać z różnych modeli mobilności aby dotrzeć do miejsca gdzie zmierzają. Zintegrowane oferty i wszechstronna funkcja zarządzania („menadżer mobilności”) będą odgrywały kluczową rolę poprzez łączenie zróżnicowanych opcji i oferowanie usług z jednej platformy. Są to główne wnioski płynące z badania „Connected Mobility 2025”, przeprowadzonego przez Roland Berger Strategy Consultants, zamieszczonego w ostatnim wydaniu think: act. Eksperci z Roland Berger zdefiniowali pięć decydujących czynników, które wprowadzą inteligentną mobilność na drogę do sukcesu.

Pomimo, że żyjemy w świecie zdominowanym przez sieci, indywidualna mobilność pozostaje głównie rozdrobniona: w krytycznym momencie brakuje nam informacji jak najlepiej przedostać się z punktu A do B”, tłumaczy Carsten Rossbach, Partner w Roland Berger Strategy Consultants. „Zintegrowane oferty dla konsumentów sieciowych będą miały znaczący wpływ na nasze nawyki w przemieszczaniu się”.

Spojrzenie 360° na indywidualną mobilność

Poszczególne elementy zintegrowanej mobilności były dostępne w naszym społeczeństwie od dawna: prywatne pojazdy, transport publiczny (krótkiego i dalekiego zasięgu), wypożyczone samochody i co raz częściej spotykane pojazdy elektryczne. Jednakże te elementy są najczęściej obecne na rynku jako zamknięty system transportowy. Bardzo rzadko zdarza się aby te systemy ściśle się przeplatały tak aby użytkownik mógł w szybki i łatwy sposób poruszać się między środkami transportu zgodnie z potrzebami. „Nie istnieje żadna wszechstronna perspektywa mobilności”, mówi Marc Winterhoff, Partner w Roland Berger i współautor badania. „To tutaj nowoczesna technologia informacyjna i komunikacyjna może pomóc w pobudzeniu usieciowionej mobilności.

Rozwój ten jest bardzo potrzebny, szczególnie w największych aglomeracjach miejskich. Na tych obszarach około 180 tys. ludzi przemieszcza się do miast każdego dnia – to poważne wyzwanie dla systemów transportowych takich obszarów metropolitalnych. Lepsza integracja różnych opcji transportu miałaby pozytywne skutki, nie tylko dla środowiska, ale także dla jakości życia w takich dużych miastach. Możliwa byłaby również oszczędność ponad 266 miliardów USD rocznie – to tyle ile kosztuje paraliż w przepływie ruchu tylko w 30 największych megamiastach na świecie.

Podstawowe warunki są już spełnione

Kiedy mówimy o rozprzestrzenianiu się inteligentnej mobilności, ważne jest aby zauważyć, że wiele z wymagań zostało już spełnionych. Pierwsze to powszechna obecność smartfonów. Obecnie na rynkach całego świata jest już ponad miliard smartfonów. Użytkownicy mogą zatem mieć natychmiastowy dostęp do ważnych informacji z dowolnego miejsca na świecie. Eksperci szacują, że liczba smartfonów podwoi się w ciągu najbliższych dwóch lat.

Kolejnym punktem godnym uwagi jest rozprzestrzenianie się kluczowych technologii, które umożliwiają szybkie dzielenie się danymi. „Możliwość przechowywania danych w chmurze oraz wdrażanie Long Term Evolution (LTE) – technologii szybkiego przekazywania informacji za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej już dziś jest rzeczywistością. Tworzą technologiczną podstawę przyszłej mobilności”, mówi strateg Roland Berger – Carsten Rossbach.

Zintegrowane oferty są kluczowe dla inteligentnej mobilności

Nowa mobilność oferuje znaczące możliwości dla wartości dodanej. Firmy, które mogą zaoferować klientom pełną gamę usług mobilnych – od planowania podróży i rezerwacji do rozliczeń w jednym miejscu, najbardziej skorzystają z potencjału inteligentnej mobilność. Okaże się, który sektor podejmie się tej kluczowej funkcji integracyjnej.

Jedną z opcji mogą być producenci samochodów, którzy już teraz stanowią centrum mobilności indywidualnej i posiadają silne marki. Ale stowarzyszenia transportowe, ze swoimi silnymi powiązaniami regionalnymi oraz kolejowe i lotnicze działające w międzynarodowych sieciach, mogą również przyjąć taką integracyjną funkcję. I wreszcie, dostawcy telekomunikacyjni i internetowi są na dobrej pozycji, aby połączyć usługi od różnych dostawców w pojedynczy portal. „Jedno jest pewne”, podsumowuje Rossbach. „Pierwsi inicjatorzy, którzy mogą zapewnić silną pozycję startową jako menedżerowie mobilności będą kontrolować duże kreacje wartości w przyszłości”.

Pięć czynników sukcesu dla powiązanej mobilności

Aby odnieść sukces w świecie usieciowionej mobilności, eksperci z Roland Berger przekonują przedsiębiorstwa żeby rozpoznawały te zmiany we właściwym momencie ale też żeby zwróciły uwagę na pięć krytycznych czynników.

    – Możliwości sieciowe: Mobilność przyszłości będzie wymagała platform internetowych, które powiążą funkcje, produkty, usługi i technologie z różnych systemów transportowych.

    – Dostosowywanie do indywidualnych potrzeb klientów: Rynkowi gracze muszą oferować swoim klientom indywidualnie dobrane rozwiązania, które są zbudowane przy użyciu modułów – znane jako „masowa kastomizacja”. Dotyczy to usług w całym łańcuchu wartości: od planowania podróży do fakturowania.

    – Pozycjonowanie marki: Aby upewnić się, że oferty pozyskały dobry oddźwięk na rynku, firmy muszą jasno zdefiniować swoje marki i wykorzystywać je dla nowych produktów i usług.

    – Ramy prawne: Rządy muszą określić jasne ramy prawne, aby zapewnić ochronę danych i bezpieczeństwo, pozwalając jednocześnie na transparentność pewnych danych. Liberalizacja i harmonizacja ram prawnych jest szczególnie ważna na poziomie międzynarodowym.

    – Inteligentne zarządzanie ruchem: Jeśli przyszłe zarządzanie ruchem ma być oparte na kryteriach ekonomicznych i środowiskowych, takich jak emisja węgla lub drobnych cząstek, powiązana mobilność powinna pomóc zoptymalizować wykorzystanie infrastruktury transportowej.

Badanie jest dostępne na stronie: www.rolandberger.com/pressreleases

źródło:
Roland Berger

Kan