Eksperci Siemens Eneterprise Communications
przewidują dziesięć głównych zmian w rozwiązaniach komunikacyjnych i
technologicznych, które nastąpią w nowym roku.

Podstawy prognoz rzadko są zjawiskami zupełnie
nowymi, przeważnie swoje korzenie biorą z aktualnych trendów i są ich
następnym etapem rozwoju. Rok 2012 minął pod wpływem wzrostu mobilności
społecznej i stale rosnącej popularności rozwiązań w chmurze. Te trendy
mają wpływ na prognozy dla 2013 r., wraz z tematyką konsumeryzacji w IT
oraz pojawienie się technologii Big Data w komunikacji dla
przedsiębiorstw.

Poniżej 10 trendów komunikacyjnych na 2013 r.
wytypowanych przez ekspertów Siemens Enterprise Communications.

1) Wszystkie przeglądarki internetowe
zainstalowane w 2013 r. będą miały wbudowaną możliwość komunikacji w
czasie rzeczywistym (real-time communications)

WebRTC jest standardem HTML5, służącym do
komunikacji w czasie rzeczywistym poprzez przeglądarkę internetową.
Obecnie wiele się mówi o WebRTC, a posiadanie dźwięku i wideo
wbudowanego do przeglądarki internetowej, wydaje się atrakcyjnym
pomysłem dla wielu innowacyjnych firm. Sam WebRTC staje się coraz
bardziej widoczny zarówno na rynku konsumpcyjnym, jak również
biznesowym. Należy zakładać, że w niedalekiej przyszłości zachęci to
dostawców rozwiązań komunikacyjnych do ogłoszenia intensywnego wsparcia
WebRTC – najprawdopodobniej jako współdziałanie z istniejącą ofertą
korporacyjną.

Należy także spodziewać się zupełnie nowych
rozwiązań, które na pewno zaskoczą s.

2)
Social Media 1.0 – przesilenie i zmęczenie

W 2013 roku, miliony użytkowników sieci
społecznościowych będzie coraz bardziej zmęczona olbrzymią ilością
treści codziennie publikowanych w mediach społecznościowych.
Przesilenie w social mediach objawi się zmianą ich modelu, teraz będą
bardziej zorganizowane, wyselekcjonowane i produktywne. To nowe
podejście, może okazać się bardziej przydatnym i efektywnym
rozwiązaniem dla użytkowników biznesowych.

Nie ilość a jakość

Na pewno jakość działań w sieciach społecznościowych
stanie się ważniejsza i będzie większym atutem niż ilość. To będzie
dotyczyło wszystkich wskaźników medialnych dotyczących social mediów.
Już teraz można zauważyć, że biznes żąda właśnie jakości, gdyż chce
ograniczyć szum komunikacyjny. Ta tendencja będzie dominowała w
podejściu do sieci społecznościowych w przyszłym roku.

3)
Dysk = Chmura

Rozwiązania biznesowe i konsumenckie będą coraz
bardziej mieszać się i przenikać. Dostawcy będą łączyli zabezpieczenia
klasy korporacyjnej z prywatną przestrzenią dyskową w chmurze i
rozwiązania do współdzielenia stanowiska pracy. Pracownicy będą mieli
jeden punkt wejścia zarówno do swoich osobistych, jak i biznesowych
danych. To będzie uzupełnione aplikacją, umożliwiającą rozpoczęcie
działania w miejscu, w którym zostało przerwane, niezależnie od
lokalizacji użytkownika, sieci czy urządzenia.

Prywatne chmury będą wypierać pamięć USB i e-mail
jako preferowane metody przekazywania danych i miejsce ich wygodnego
przechowywania. Ponadto są bardzo dobrym rozwiązaniem do sprawnego
udostępniania treści w ramach zespołów roboczych.

4)
Start komunikacji bliskiego zasięgu (NFC)*

NFC zacznie mieć wpływ na bezkontaktowy handel
mobilny, konsumenci zaczną dokonywać płatności i przeprowadzać
transakcje za pomocą systemu inteligentnego zbliżenia telefonu. Ponadto
będą też dzielić się treściami i wchodzić w interakcje za pomocą
zintegrowanej komunikacji. Przykładem tych działań może być wymiana
danych kontaktowych, zautomatyzowanie ustawień obecności, aktualizacji
w mediach społecznościowych czy przekazywanie danych oraz nowe
aplikacje bezpieczeństwa przez „tagi” NFC.

Co ciekawe, nowe modele smartfonów z klapką w
obudowie aluminiowej będą sprzedawane konsumentom, jako zapobiegające
niepożądanej komunikacji zbliżeniowej.

* Komunikacja bliskiego zasięgu – Near Field
Communication (skrót NFC) to, radiowy standard komunikacji, o krótkim
zasięgu i wysokiej częstotliwości, pozwalający na bezprzewodową wymianę
danych na odległość do 20 centymetrów (źródło: wikipedia.org).

5)
Twój nowy samochód będzie również twoim osobistym asystentem
(oczywiście bezpiecznym)

Standardowe wyposażenie nowych samochodów kupowanych
w drugiej połowie 2013 r. będzie obejmowało nie tylko technologię
Bluetooth, ale też wbudowaną stację dokującą w pulpicie nawigacyjnym
dla tabletów lub smartfonów oraz zdublowanie ich zawartości i dostęp do
niej poprzez wbudowany wyświetlacz LCD w aucie.

Pozytywnym efektem ubocznym będzie wbudowana
automatyczna redukcja funkcji i działań rozpraszających kierowcę
podczas jazdy. Zaawansowane technologie text-to-speech zmniejszą pokusę
przeczytania wiadomości podczas jazdy, a speech-to-text pozwoli
kierowcom odpowiedzieć na SMSy, zachowując obie ręce na kierownicy a
wzrok na drodze.

6)
Globalny wzrost korzystania z e-maili

Ku zaskoczeniu wszystkich, korzystanie z poczty
e-mail rośnie na całym świecie. Mimo prognoz z mediów
społecznościowych, że forma tradycyjnych e-mail zaniknie, jest zupełnie
odwrotnie. W rozpoczętym nowym roku właśnie tradycyjna poczta
elektroniczna będzie głównym narzędziem komunikacji elektronicznej dla
przedsiębiorstw, ze względu na zorganizowany charakter, możliwość
kontroli oraz intuicyjną, powszechnie znaną i przyjazną formę użycia.

W 2013 roku nastąpi gwałtowny wzrost dodatków i
wtyczek w systemach pocztowych, takich jak narzędzia do filtrowania czy
podnoszące wydajność i efektywność korzystania z skrzynki pocztowej.
Jak na ironię, większość użytkowników biznesowych będzie nadal chciała
otrzymywać podsumowania aktywności i newsów z mediów społecznościowych
właśnie na swoje skrzynki poczty elektronicznej.

7)
Archiwizacja zapisu komunikacji stworzy kolejne źródło rozwoju
technologii Big Data

Każdy telefon, telekonferencja, czat tekstowy lub
wideo czy sesja web collaboration jest potencjalnym strumieniem danych
do zachowania i wykorzystania jako wartość biznesowa organizacji.
Nagrywanie, transkrypcja, indeksowanie i tagowanie komunikacji stworzy
nowy bodziec zwiększenia wydajności technologii Big Data.

Raz zorganizowana, przefiltrowana i przystosowana do
przeszukiwania, kontekstowa komunikacja stanie się łatwiejsza. Obecnie
użytkownicy coraz częściej mają problemy z ogarnięciem narastającego
nadmiaru informacji i szumu komunikacyjnego. W przyszłości zaczną
polegać na systemie, aby śledzić, co jest istotne i aktualne, i
wyciągać wcześniej ukryte treści i kontakty w celu poprawy jakości
pracy zespołu i własnej efektywności.

8)
Przekonanie użytkowników do korzystania to jedyne zadanie dla dostawców
rozwiązań wideokonferencji

Technologicznie właściwie wszystko jest już
dostępne. Mamy już oprogramowanie bazujące na serwerach do
wideokonferencji (zwanych MCU – multipoint control unit), wiele
serwisów wideokonferencyjnych w chmurze w tym część za darmo,
wystandaryzowane kamery wbudowane w laptopy, netbooki, tablety i
smartfony. Większość tradycyjnych przeszkód na drodze do
wszechobecności wideokonferencji szybko zniknie. Do końca roku 2013,
nawet duże ekrany telewizyjne będą wyposażone w możliwości
przeprowadzenia wideokonferencji.

Ostatnim wyzwaniem, które pozostanie, będzie
zachęcenie użytkowników, aby usiedli przed kamerą!

9)
BYOD stanie się BYO”X”

Ostatnio rozpowszechnione i znane zjawisko BYOD (
Bring Your Own Device – wykorzystanie prywatnych urządzeń mobilnych w
środowisku pracy) będzie rozszerzać się na inne kategorie poza
urządzeniami – własny system operacyjny, aplikacje, pamięć masową, czy
chmurę (Bring Your Own: Operating System, Apps, Storage, Cloud). Połowa
decyzji dotyczących rozwiązań IT w firmie będzie podejmowana przez
użytkowników i działy biznesowe, czyli poza tradycyjnym technicznym
działem IT obecnym w każdej korporacji.

Logiczną konsekwencją tego trendu dla zarządzania IT
w firmach jest to, że już nie będzie centralnego źródła rozporządzeń,
konfiguracji i zabezpieczeń. Zamiast skupiać się na scentralizowanej
polityce administratorzy będą musieli stworzyć normy bezpieczeństwa i
kontroli wykorzystania infrastruktury ponad różnorodnością BYO”X”.

10)
Firmy odkryją niewykorzystaną przewagę konkurencyjną, którą jest
potencjał drzemiący w pracy wirtualnych zespołów.

Po latach restrukturyzacji, redukcji, cięcia
kosztów, offshoringu i outsourcingu, w 2013 roku organizacje odkryją
niewykorzystany potencjał zdecydowanego zwiększenia wydajności swoich
zespołów roboczych poprzez efektywne wykorzystanie technologii i
narzędzi kolaboracji. Usprawnienie zdalnej współpracy będzie miało
olbrzymi wpływ na obecny styl pracy – gdzie odległe i rozproszone
wirtualne zespoły staną się normą dla realizacji praktycznie wszystkich
projektów i zadań roboczych, w tym strategicznych czy krytycznych dla
organizacji. Zaś członkowie tych rozproszonych zespołów będą fizycznie
pracować w różnych miejscach: w domu, biurze, czy hotelu oraz w różnych
regionach świata.

źródło: Siemens

Kan