Czy QR rynek reklamy? W czerwcu 2012 roku badacze z MEC Analytics and Insight sprawdzili co Polacy wiedzą na ten temat i jak często korzystają z tej aplikacji.
Okazało się, że tylko 15 proc. osób zeskanowało QR kod korzystając z aplikacji dostępnej w smartfonie. W czerwcu 2012 roku grupa 3365 internautów wzięła udział w badaniu przeprowadzonym przez MEC Analytics and Insight, dział badawczy MEC. Okazało się, że 86 proc. posiadaczy smartfonów widziało wcześniej QR kod, a 65 proc. właściwie wskazało, że jest to zaszyfrowana wiadomość tekstowa.
W porównaniu do roku 2011, nastąpił zdecydowany, bo aż 30 proc. wzrost znajomości QR kodów. W 2011 roku na pytanie czy widziałeś wcześniej ten znak – twierdząco odpowiedziało 56 proc. respondentów, w tym roku, podczas II fali badania „Internet w telefonie” – już 86 proc. Analogicznie, coraz więcej Polaków wie czym jest QR kod. Rok temu prawidłową odpowiedź podało 42 proc. respondentów, w tym roku już 65 proc.
Tylko co piąty Polak jest pewien, że jego aparat telefoniczny umożliwia skanowanie informacji zakodowanych w QR kodach. W praktyce 15 proc. posiadaczy smartfonów zeskanowało QR kod na swój aparat. W świetle wyników widać, że QR kody mają coraz większy, ale ciągle niezrealizowany, potencjał reklamowy. Póki co, pamiętając o tym, że posiadaczami smartfonów są osoby młode – w wieku 20-29 lat, uczące się lub pracujące na stałych posadach, z wykształceniem co najmniej średnim – ogranicza to zasięg kampanii reklamowych, do tej grupy odbiorców. Jednak dla tych reklamodawców, dla których grupą docelową są młode osoby pracujące – komunikacja z wykorzystaniem QR kodów może stanowić ważny kanał przekazu, szczególnie przy organizacji promocji i konkursów.
QR kod to skrót od Quick Response – jest to alfanumeryczny kod kreskowy wynaleziony w 1994 roku przez japońską firmę Denso Wave. Odczytanie zakodowanej informacji możliwe jest za pomocą skanera, najczęściej specjalnego bezpłatnego oprogramowania dostępnego w urządzeniach przenośnych.
źródło: MEC
Kan
Pierwsze moje 'komórki’, które skanowały/czytały te kody, dostałem jesienią 2007. Nokia N95 i E90 komunikator za zeta na kolejne przedłużenie umowy. Ich obiektywy kierowałem niekiedy na te kody, ale na wyświetlaczu pojawiał się jedynie rząd nic mi nie mówiących cyferek, zamiast słownej informacji o towarze czy usłudze, więc dałem sobie spokój i nie korzystałem z tej funkcji prawie wcale, za wyjątkiem incydentalnych testów gdzieś w sklepach oraz na stronach telix.pl
@Lesh, teraz to działa znacznie lepiej. Telefony mają wysoką rozdzielczość matrycy i sprawnie działający autofocus. Korzystałem kilka razy. Problem jedynie w tym, że aplikacji jest od groma i nie wiadomo, czego używać. Sam mam chyba z 5 i zanim zastanowię się, czego użyć, szybciej przepiszę adres ręcznie.
Nie jest zle chociaż czasami gdy jest półmrok taki kod trzeba cztery pięć razy skanować zanim zaskoczy,ale to jednak zawsze szybciej niż przepisywanie.
[img]http://img560.imageshack.us/img560/66/defaultv.png [/img]
Nigdy jakoś żadnego kodu nie użyłem:-)
a czy ktos wie jaki program obsluguje te kody i skad go mozna pobrać?
Ja to tam mam samsung wave 533 i nawet nie wiem czy on potrafi takie kody skanować. Zresztą nie chciałoby mi się tego robić, bo te kody dotyczą takich pierdół – typu rozkład jazdy autobusu, albo jakichś reklam na słupach telegraficznych
dokładnie . ja tam tego nie instaluje 🙂 bo to nic innego jak otworzenie strony internetowej. A wystarczy ją po prostu przepisać. 🙂