Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentuje raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2014 roku, sporządzony na podstawie danych przekazanych w ramach corocznej sprawozdawczości przedsiębiorców telekomunikacyjnych, zgodnie z art. 7 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

W 2014 r. łączna wartość rynku telekomunikacyjnego wyniosła 39,21 mld zł. Był to więc kolejny rok spadku przychodów z działalności telekomunikacyjnej, który wyniósł 2,6% w stosunku do roku ubiegłego. Największy spadek (12,7%) odnotowano w przypadku telefonii stacjonarnej, spadki nie ominęły też usług telefonii ruchomej. Jedynym segmentem, który zanotował wzrost wartości były usługi dostępu do Internetu.

Dostęp do sieci Internet

W 2014 r. wartość rynku internetowego wzrosła o ponad 11,5% w porównaniu do roku ubiegłego. Zwiększyło się także grono klientów korzystających z usług internetowych. Zmniejsza się różnica pomiędzy liczbą osób korzystających z łącza stacjonarnego (7,2 mln abonentów) a dostępu mobilnego (blisko 6 mln).


Największą bazę użytkowników Internetu (łącznie stacjonarnego i mobilnego) miał Orange Polska. Udział tej firmy w liczbie abonentów wyniósł 29,1% i był niższy w porównaniu do 2013 r. o niecałe 3 pp. Drugim co do wielkości operatorem pod względem liczby klientów usług internetowych był Polkomtel.


Największą popularnością cieszył się dostęp do Internetu o przepływności od 2 Mb/s do 10 Mb/s, z którego korzystało ponad 45% abonentów. W związku z szybkim rozwojem usług wymagających łączy o dużej przepływności klienci coraz częściej decydują się na zdecydowanie szybszy dostęp do sieci. W 2014 r. 21,5% posiadało łącze pozwalające łączyć się z Internetem z prędkością od 30 Mb/s do 100 Mb/.s.


Duża popularność mobilnego Internetu sprawiła, że Polska należała do krajów z jednym z najwyższych wskaźników penetracji tą usługą w Unii Europejskiej (5 miejsce). Ponad 80% mieszkańców naszego kraju posiadało ruchomy dostęp do sieci. Wynik ten jest o prawie 14 pp. wyższy niż średnia europejska, która kształtowała się na poziomie 66,7%.


Telefonia ruchoma

W 2014 r. operatorzy w swoich bazach mieli zarejestrowanych łącznie 57,8 mln kart SIM, co dało penetrację na poziomie 150,2%. Pomimo względnego nasycenia rynku usługami telefonii mobilnej utrzymał się liniowy trend wzrostu.


Telefonia ruchoma była nadal najistotniejszym segmentem polskiego rynku telekomunikacyjnego. W 2014 r. przychody telefonii mobilnej stanowiły prawie 45% wartości całego rynku. Zdecydowanie największą część przychodów (81%) generowali klienci post-paid. Nie przełożyło się to jednak na strukturę klientów. W 2014 r. różnica pomiędzy liczbą użytkowników korzystających z usług abonamentowych (46%), a liczbą użytkowników usług „na kartę” (54%) wyniosła około 8 pkt. procentowych.


W 2014 r. nastąpił wzrost liczby użytkowników o 1,4% w porównaniu do roku poprzedniego. Największy spadek odnosił się do operatorów MNO spoza największej czwórki oraz MVNO. Liczba kart SIM w ich sieciach zmalała o 22,1% w stosunku do roku poprzedniego.


W 2013 r. ok. 1,81 mln, a więc o 16,8% więcej niż w roku poprzednim, użytkowników zdecydowało się na przeniesienie swojej usługi do innego operatora.


Największy udział w rynku pod względem liczby użytkowników utrzymał T-Mobile Polska – 26,8%, który jednocześnie stracił wobec 2013 r. 0,2 pp. Swoją bazę abonencką najszybciej powiększał natomiast P4 (Play), którego liczba użytkowników zwiększyła się o 14,1% w porównaniu do 2013 r. Największy spadek odnosił się do kategorii „pozostali”, czyli pozostałych operatorów MNO oraz MVNO. Liczba kart SIM w ich sieciach zmniejszyła się o 22,1%
w stosunku do roku poprzedniego.


W 2014 r. nastąpiła zmiana udziałów poszczególnych operatorów pod względem przychodów. Liderem został Polkomtel, którego udział zmniejszył się względem roku poprzedniego o 0,2 pp. do poziomu 29,3%, tym samym żaden z operatorów nie przekroczył 30% udziałów.

Telefonia stacjonarna

Podobnie jak w latach ubiegłych, w 2014 r. zmalała zarówno wartość rynku telefonii stacjonarnej jak i liczba jej abonentów. Zwiększyła się natomiast popularność telefonii VoIP, w przypadku której liczba użytkowników wzrosła.

Struktura rynku w 2014 r. nie uległa drastycznym zmianom. Pomimo spadku w udziałach w dalszym ciągu największym operatorem na rynku, zarówno pod względem abonentów, jak i przychodów, był Orange Polska.

Usługi wiązane

W 2014 r. usługi wiązane wygenerowały ponad 2 mld zł przychodów. W sumie w Polsce korzystało z nich około 4,2 mln osób.

Najpopularniejszym pakietem w 2014 r. był zestaw: Internet stacjonarny + Telewizja. 30% użytkowników wybrało właśnie taką usługę. Na drugim miejscu uplasowało się połączenie Telefonia stacjonarna + Internet stacjonarny + Telewizja. Uzyskało ono 18,8% udziału w rynku pod względem liczby abonentów. Trzecim najczęściej wykorzystywanym pakietem był zestaw Telefonia ruchoma z Internetem mobilnym. Ponad 15% użytkowników zakupiło taką usługę.

Pełna treść Raportu: Tutaj

Źródło: UKE

Kan