Już 25 grudnia wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta – do jej wymogów będą musieli dostosować się także przedsiębiorcy telekomunikacyjni. Odpowiadając na postulaty branży telekomunikacyjnej, Urząd Komunikacji Elektronicznej i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotowały wspólnie: Stanowisko dotyczące relacji ustaw Prawo telekomunikacyjne i o prawach konsumenta.

Dokument zawiera wskazówki odnoszące się do problemów interpretacyjnych, które przedsiębiorcy zgłaszali w związku z wejściem w życie nowych przepisów chroniących konsumentów. Wśród omówionych zagadnień znalazły się m.in. obowiązki informacyjne operatora i zasady zawierania umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy.

Podstawowym zagadnieniem jest kwestia zakresu podmiotowego obu ustaw. W tym obszarze należy wskazać, że zakres podmiotowy Pt obejmuje dwie grupy podmiotów: konsumentów i abonentów usług telekomunikacyjnych (innymi słowy Pt reguluje problematykę świadczenia usług telekomunikacyjnych abonentom (w tym konsumentom)). Zakres podmiotowy Pk obejmuje wyłącznie konsumentów (innymi słowy Pk reguluje kwestie związane ze sposobem
zawierania umów z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość). Powyższe przesądza, że w przypadku zawierania umów z abonentami niebędącymi konsumentami zastosowanie znajdą wyłącznie przepisy Pt. Natomiast w przypadku zawierania umów przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych z konsumentami, przepisy prawne ustaw Pt i Pk należy stosować w odpowiedni sposób, tak aby nie naruszyć przepisów Pt i Pk.

Zastosowanie Pk do umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych w momencie wejścia w życie Pk. We wskazywanych w toku konsultacji z dostawcami usług telekomunikacyjnych zastrzeżeniach pojawia się problem zastosowania nowych regulacji do obowiązujących w momencie wejścia w życie ustawy umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz uprawnień przysługujących abonentom w przypadku zmian warunków umów dokonanych w związku z wejściem w życie Pk.

Ustosunkowując się do powyższych zagadnień należy zauważyć, iż norma wynikająca z art. 51 Pk w dostatecznie precyzyjny sposób określa czasowy zakres obowiązywania modyfikowanych przepisów. Zgodnie z brzmieniem art. 51 Pk do umów zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. Momentem istotnym z punktu widzenia normy wynikającej z powyższego przepisu jest moment zawarcia umowy, a zatem moment
złożenia zgodnych oświadczeń woli, określony w umowie lub w normach wynikających z przepisów Kodeksu cywilnego (art. 66 i n. kc). Dotychczasowe regulacje będą miały zastosowanie do umów, których moment zawarcia określony jak w zdaniu poprzednim nastąpił przed dniem wejścia w życie Pk.

Interpretowana norma intertemporalna nie różnicuje sytuacji umów, których przedmiotem jest świadczenie ciągłe. Konkludując, możliwa jest sytuacja, gdy do umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych realizowanych przez dostawców usług po 25 grudnia 2014 r. będą miały zastosowanie różne regulacje prawne – w zależności od momentu zawarcia tych umów w stosunku do wejścia w życie Pk.

Odnosząc się do kwestii uprawnień przysługujących abonentom w przypadku dokonania zmian warunków umów należy podkreślić, iż w przypadku zmiany warunków umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych w trakcie jej trwania zastosowanie znajdzie art. 60a Pt, zgodnie z którym na dostawcy usług telekomunikacyjnych zmieniającym warunki świadczenia usług telekomunikacyjnych ciąży obowiązek poinformowania abonentów z wyprzedzeniem co
najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem zmian w życie informacji o wprowadzanych zmianach. Jednocześnie zgodnie z art. 60a ust. 1 oraz ust. 2 Pt abonentowi przysługuje uprawnienie do wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian, przy czym termin na realizację tego prawa nie może być krótszy niż do dnia wejścia tych zmian w życie, ponadto w razie realizacji powyższego uprawnienia dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje zwrot ulgi, o której mowa w art. 57 ust. 6 Pt.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zmiana warunków mająca na celu dostosowanie obowiązujących umów do zasad określonych w Pk nie będzie zmianą wynikającą bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, która to zmiana umożliwia jednostronną zmianę warunków świadczenia usług w myśl art. 60a ust. 3 PT. Powyższe wynika z faktu, iż zgodnie z art. 51 Pk dla umów zawartych przed wejściem w życie nowej ustawy stosuje się dotychczasowe regulacje, a zatem ustawodawca nie wskazuje obowiązku zmiany ww. umów. Ponadto należy zauważyć, iż dostawca może dokonać zmiany warunków umów o świadczenie usług telekomunikacyjnym jedynie w zakresie względnie obowiązujących przepisów. W związku z powyższym, ocena zmian dokonanych przez dostawcę umów odbywa się w oparciu o Pt oraz przepisy prawa konsumenckiego obowiązujące przed rozpoczęciem obowiązywania Pk. W związku z powyższym nie istnieją przesłanki do zastosowania w niniejszym przypadku art. 60a ust. 3 Pt.

Załącznik do niniejszego stanowiska stanowią wyjaśnienia problemów interpretacyjnych zgłoszonych w trakcie konsultacji z dostawcami usług telekomunikacyjnych.

Więcej informacji w załączonym dokumencie: Tutaj

źródło: UOKiK

Kan