Wchodząca w życie 25 grudnia br. nowelizacja ustawy o prawach konsumenta wprowadzi spore zmiany w sprzedaży telefonicznej. Telemarketerzy, z którymi negatywne doświadczenia deklaruje ponad połowa konsumentów, diametralnie zmniejszą swój udział w zawieraniu umów z klientami.
Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta, która wejdzie w życie 25 grudnia 2014, przyniesie pozytywne zmiany przede wszystkim osobom zawierającym umowy przez telefon. Sama rozmowa telefoniczna konsultanta z potencjalnym klientem, będzie jedynie formą kontaktu i sposobem przedstawienia oferty, natomiast zawarcie umowy będzie wymagało potwierdzenia jej treści na trwałym nośniku – np. mailowo lub listem tradycyjnym. Umowa wejdzie w życie dopiero wtedy, gdy klient podpisze i odeśle dokument, który otrzyma od przedsiębiorcy.
Kontakt z telemarketerem – wykres
Koniec z „naciąganiem”
Ku zadowoleniu klientów ustawa ograniczy możliwości sprzedażowe telemarketerów, wśród których sporą część stanowią przedstawiciele firm telekomunikacyjnych. Jak wynika z badania zrealizowanego przez TNS Polska na zlecenie PanWybierak.pl ponad połowa badanych (57%), którzy rozmawiali z przedstawicielami operatora, oceniła takie kontakty negatywnie. Respondenci uznali kontakt z telemarketerami jako uciążliwy, nachalny oraz nie wzbudzający zaufania. Wypowiedzi Internautów powielają coraz częściej spotykane opinie na temat telemarketingu jako „wciskania” i „naciągania”.
– Wejście w życie nowej ustawy może spowodować, że konsumenci całkowicie zrezygnują z usług konsultantów telefonicznych. Obecnie większość klientów zbiera informacje o ofercie telekomunikacyjnej na stronach internetowych operatorów. Alternatywą są również platformy skupiające czołowych operatorów, jak np. PanWybierak.pl – system, który obiektywnie przedstawia wszystkie dostępne oferty operatorów na podstawie parametrów określonych przez konsumentów, co, jak przyznają badani, nie zawsze ma miejsce podczas rozmowy z telemarketerem. Dzięki temu w oczach konsumentów takie serwisy są dużo bardziej wiarygodne. – komentuje Paweł Jamiołkowski, dyrektor zarządzający PanWybierak.pl.
Wchodzące w życie przepisy mają zapobiec pojawianiu się umów z zaskakującymi treściami, które konsumenci dotychczas zawierali przez telefon, a od których nie mogli odstąpić z powodu braku dowodów ich faktycznej treści. Wprowadzenie nowej ustawy, wynikającej m.in. z licznych skarg na konsultantów, ma zapobiec tego typu praktykom telemarketerów.
Ochrona konsumentów
15% badanych przyznało, że nie ufa informacjom przekazywanym przez konsultantów telefonicznych. Dodatkowo, respondenci, którzy mają kontakt z telemarketerami doceniają możliwość przeczytania umowy przed finalną decyzją. Wchodząca w życie ustawa, nakładająca na telemarketerów obowiązek wcześniejszego przesłania umowy do klienta, ma przede wszystkim na celu zwiększyć ochronę konsumencką i niewątpliwie przyczyni się do mniejszej liczby umów finalizowanych tą drogą. Ustawa będzie obowiązywać wszystkich przedsiębiorców, a nie stosowanie się do jej regulacji może nawet skutkować wszczęciem przez UOKiK postępowania w sprawie naruszenia zbiorowego interesu konsumentów, które jest zagrożone karą finansową do 10% przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy.
źródło: Pan Wybierak
Kan
Czy dotyczy to również aneksów?
Masz rację! Te obce warchoły robią co chcą i nikt nie przytnie im jęzora,żeby przestali szczekać jak bardzo są wspaniali i że tylko oni! Oszukują cały naród!
ciekawe co na to ncplus które co roku twierdzi że przedłużenie umowy to nie nowa umowa a aneks czyli kontynuowanie obecnej, czyli nie można od nowej umowy odstąpić w ciągu 10 dni , a poza ncplus to pewnie nasze sprzedajne „warchoły z wiejskiej” sprzedadzą Naród wprowadzając jakieś furtki by pany z zachodu mogły dalej ciemiężyć Polski naród (i opychać w państwie kolonialnym Polsce tylko swoje towary przez swoich dyst.biedronki.lidle,tesco,żabki, etc)
Polaku kupując tylko w markecie niszczysz gospodarkę i ucinasz gałąź na której siedzisz! w pewnym momencie zostaną tylko markety które wtedy podniosą ceny bo my pomożemy im zniszczyć konkurencję i hurtową i detaliczną.
~Nard Frustraci wprowadzają tylko zamęt , przez swój skrajny brak obiektywizmu . Co ma twoje mocno zafałszowane , wręcz chorobliwe postrzeganie rzeczywistości z tematem artykułu ? Na tym portalu na całe szczęście omija się propagandę polityczną – nieważne jaką . I niech tak pozostanie .
i nastanie marazm, brak mozliwosci szybkiego zwiekszenia ilosci klientow.. ale jedyny plus w tej dobroci ronka to fakt ze przedluzanie umow mozebyc przez tel np bez zakupu urzadzenia
[quote]……ncplus co roku twierdzi że przedłużenie umowy to nie nowa umowa a aneks czyli kontynuowanie obecnej, czyli nie można od nowej umowy odstąpić w ciągu 10 dni [/quote]
to prawda, prawo konsumenckie chroni osoby prywane-tylko!!- ktore kupily nowy towar lub usluge i ta uslugA nie byla swiadczona przez 10dni od zakuppu. dlatego tv kablowa i nie tylko tA OPISANA TAK KWESTIONUJE
Wreszcie to uchwalili. Szkoda, że tak późno no ale lepiej późno, niż wcale. Uczciwe firmy powinny być wręcz zadowolone, bo skończą się naciągacze w stylu Telekomunikacji „Dzień Dobry”.
Nie martwcie się kochani i tak do was zadzwonię i tak wam sprzedam. Nic sie nie zmieni.
Przeklęte Orang- utany! Kłamstwa na porządku dziennym! Brak usługi po podpisaniu umowy….i twierdzenie z uporem osła , że wszystko gra.I co teraz? minęło 45 dni i ani usługi ani żegnam, bo niby podpisana umowa.Ale tej umowy nie przeczytałam, bo kurier się spieszył. Wziął tylko podpis elektroniczny i wio! Reklamacje na nic się zdały. Co z tą wredną cholerą robić?