Po raz pierwszy zostały opublikowane wskaźniki jakości usług telekomunikacyjnych. Od dziś konsumenci mogą porównać deklarowaną i faktyczną jakość usług u różnych operatorów. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej opublikował wskaźniki jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.
Zbiorcze zestawienie obejmuje dane pozyskane od trzynastu przedsiębiorców za pierwsze półrocze 2014 roku.
Publikacja wskaźników jest wymiernym efektem inicjatywy podjętej w październiku 2012 roku przez Prezesa UKE, skierowanej do podmiotów działających na rynku telekomunikacyjnym: przedsiębiorców telekomunikacyjnych, dostawców usług, izb gospodarczych, stowarzyszeń branżowych, środowisk naukowych, firm pomiarowych oraz zrzeszeń konsumenckich. Inicjatywa ta zaowocowała powstaniem Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości świadczonych dla użytkowników usług na rynku telekomunikacyjnym. Tym samym Prezes UKE oraz Sygnatariusze Memorandum zobowiązali się wspólnie dążyć do przedstawiania konsumentom rzetelnych i porównywalnych informacji o wskaźnikach jakości świadczonych usług.
Wśród piętnastu podmiotów, funkcjonujących na krajowym rynku telekomunikacyjnym, które dotychczas złożyły Deklaracje udziału w Memorandum, jest trzynastu przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy zobowiązali się cyklicznie — co pół roku, publikować porównywalne i zmierzone według wspólnie ustalonych kryteriów dane dla świadczonych usług. Zestawienie zbiorcze dla wszystkich operatorów dostępne będzie od dziś także na stronie internetowej UKE w zakładce Jakość usług. Publikowane będą wartości wszystkich ustalonych w Memorandum wskaźników, oznaczone dodatkowo kolorami, które w przystępny sposób prezentują określone przedziały wartości.
W opublikowanym na stronie UKE zestawieniu zostali uwzględnieni wszyscy przedsiębiorcy świadczący usługi telekomunikacyjne, którzy złożyli deklaracje o stosowaniu postanowień Raportu końcowego z prac realizowanych w ramach Memorandum z dnia 7 lutego 2014 roku. Zgodnie z jego zapisami, za pierwszy okres sprawozdawczy przedsiębiorcy przedstawili tylko wskaźniki administracyjne. Warto jednak zaznaczyć, że dwóch operatorów: Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe oraz Orange Polska, przedstawiło również częściowe dane techniczne, mimo że będą one wymagane od wszystkich sygnatariuszy dopiero od września 2015 r.
Edukacja konsumentów w dziedzinie usług telekomunikacyjnych jest elementem, do którego jako Prezes UKE przywiązuje szczególną wagę. Chciałabym, aby mieli niezbędną wiedzę i dane do świadomego dokonywania wyboru najlepszych dla siebie usług. Cykliczna publikacja porównywalnych wyników wskaźników jakości – teraz administracyjnych, a wkrótce także technicznych, pozwoli konsumentom na porównanie informacji marketingowych i deklarowanych wartości z tymi zmierzonymi, faktycznie oferowanymi przez operatorów. Szczególnie ważny i unikatowy w skali Europy jest fakt, że udało nam się wypracować te działania w ramach Memorandum, wspólnej inicjatywy zarówno regulatora, jak i uczestników rynku – mówi Magdalena Gaj, Prezes UKE.
Publikacja wskaźników technicznych nastąpi we wrześniu 2015 roku, gdy wykonane zostaną – na rzecz operatorów sieci mobilnych – pomiary jakości, tzw. drive testy. Przedsiębiorcy świadczący usługi w sieciach stacjonarnych zobowiązali się do przekazania wyników pomiarów technicznych wskaźników jakości w tym samym terminie.
Prezes UKE przypomina, że każdy operator świadczący usługi telekomunikacyjne może przystąpić w każdym momencie do stosowania zapisów Raportu końcowego Memorandum, składając stosowną deklarację do UKE i tym samym zobowiązując się do stosowania metod pomiaru/obliczania wskaźników jakości podanych w Raporcie oraz publikowania informacji o tych wskaźnikach.
Zestawienie zbiorcze dla wszystkich operatorów dostępne jest na stronie internetowej UKE w zakładce Jakość usług, w artykule Wskaźniki jakości usług telekomunikacyjnych za pierwsze półrocze 2014 r.
źródło: UKE
Kan
Ktoś to weryfikuje, czy wystarczyło żeby UKE takie głupoty napisało?
Tabele są i owszem, ale w tabelach znaki zapytania. Wartość takich biorąc pod uwagę energie poświęconą na ich otwieranie jest ujemna. Informacji prócz żadnych.
ale propagandowe g*no tam niema zadnych danych!
Znaki zapytania i wesołe buźki.
Ja pier*** to jest raport instytucji państwowej czy radosne notatki gimnazjalisty?
UKE głupot nie napisało. Wykazało, że jedynie dane przekazał operator Instytut Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk – Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe.
Pozostali operatorzy woleli nie chwalić się swoimi super lipnymi wskaźnikami. Chodzi o to żeby klienci nie widzieli jaka jest prawda, bo we wszystkich wskaźnikach byłby wyłącznie kolor czerwony. Dopiero pomiary wykonane prze UKE dadzą jakiś wynik, który ma być opublikowany w 2015. I jak zwykle, będą wtedy szumy że metody pomiarów są niewłaściwe, aby zafałszować mierne wyniki.
Nie sposób się nie zgodzić ze stwierdzeniem, ze UKE głupot nie napisało – UKE po prostu nic nie napisało. Jeśli nie maja 90% potrzebnych do raportu danych to takiego raportu się nie robi, jeśli nie mogą zmusić operatorów do przekazania danych to należy się bardzo poważnie zastanowić nad zakresem kompetencji UKE i narzędzi nacisku/regulacji. Jeśli wszystkie dane będą mieli w 2015 to raport się robi w 2015. Tak jednak czy owak, ten tzw. „raport” na dzień jest po prostu kompromitujący dla instytucji sprawczej. Natomiast zastosowanie oceny „buźkowej” jest po prostu obraźliwe dla czytelnika.
No nie wiem… Pamiętam jak w połowie lat 90., kiedy pracowałem w jednym z urzędów administracji rządowej, dostaliśmy sprzęt HP – serwery, komputery, jakieś wielkoformatowe urządzenia prezentacyjne itp. – ludzie dostarczający to i rozkładający (bo nam nie wolno było), kierowali się pismem obrazkowym, w tym właśnie buźkami. Buźka uśmiechnięta – dobrze, buźka smutna – źle. Na części tej obrazkowej instrukcji były starożytne symbole X i „ptaszka” (znaczy obrazek był albo przekreślony albo odptaszkowany. Biorąc pod uwagę, że sprzęt był prosto z Ameryki… Ja bym nie kwestionował czegoś co standardem w krajach cywilizowanych było standardem 20 lat temu, z opóźnieniem, ale jednak wchodzi i u nas 😉
Administracja Telepolis usunęła mi konto Premium wIo i CaIm7, jeśli nie zostaną
przywrócone będzie się toczyć sprawa w drodze postępowania. Założyłem
wszystko zgodnie z regulaminem .pozdrawiam.
I, co Telix.pl ma z tym wspólnego? Prosimy Czytelników o poradę, co mamy z takim komentarzem zrobić. Andrzej
Niech się nim zajmie mgr Jeży Kosz.
…Jeśli takie bzdety (buzki i pytajniki) publikuje Państwowy Urząd i się tym przechwala, to nie dziwota że ten kraj się wali, a kto może to spieprza za granicę!!! Popieram w pełni komentarz „Czytelnika niezarejestrowanego”