Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentuje raport o stanie rynku
telekomunikacyjnego w Polsce w 2013 roku, sporządzony na podstawie
danych przekazanych w ramach corocznej sprawozdawczości
przedsiębiorców telekomunikacyjnych za rok 2013, zgodnie z art. 7
ustawy Prawo telekomunikacyjne.

W 2013 r.
łączna wartość rynku telekomunikacyjnego wyniosła 40,15 mld zł .
Był to więc kolejny rok spadku przychodów z działalności
telekomunikacyjnej, który wyniósł 3,7% w stosunku do roku
ubiegłego. Największy spadek (4,8%) odnotowano w przypadku
telefonii stacjonarnej, spadki nie ominęły też usług telefonii
ruchomej. Jedynym segmentem, który zanotował wzrost wartości były
usługi dostępu do Internetu.

W 2013 r.
wartość rynku internetowego wzrosła o ponad 3,7% w porównaniu do
roku ubiegłego. Zwiększyło się także grono klientów korzystających
z usług internetowych.  Nadal zdecydowanie większą
popularnością cieszył się Internet stacjonarny, z usług którego
korzystało blisko dwukrotnie więcej osób niż z dostępu mobilnego.

Największą bazę użytkowników Internetu (łącznie stacjonarnego i
mobilnego) miała Telekomunikacja Polska. Udział tej firmy w
liczbie abonentów wyniósł 19,3% i był niższy w porównaniu do 2012
r. o ponad 0,5 pp. Drugim co do wielkości operatorem pod względem
liczby klientów usług internetowych był PTK Centertel.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku wzrosła (o 12,1 pp.)
liczba łączy o wysokich przepustowościach. W 2013 r. ponad 1/3 z
nich posiadała prędkość od 30 Mb/s do 100 Mb/s. Ponad dwukrotnie
wzrosła także liczba najszybszych łączy (powyżej 100 Mb/s).

Duża popularność mobilnego Internetu sprawiła, że Polska należała
do krajów z jednym z najwyższych wskaźników penetracji tą usługą w
Unii Europejskiej (7 miejsce).

wskazniki_internet_2013

Telefonia ruchoma

W 2013 r. operatorzy w swoich bazach mieli zarejestrowanych łącznie ponad 56 mln kart SIM, co dało penetrację na poziomie 148%. Pomimo względnego nasycenia rynku usługami telefonii mobilnej utrzymał się liniowy trend wzrostu.

Telefonia ruchoma była nadal najistotniejszym segmentem polskiego
rynku telekomunikacyjnego. W 2013 r. przychody telefonii mobilnej
stanowiły prawie 46,3% wartości całego rynku.  Zdecydowanie
największą część przychodów (81%) generowali klienci post-paid.
Nie przełożyło się to jednak na strukturę klientów. W 2013 r.
utrzymała się różnica z poprzedniego roku, czyli przewaga o 8,4
pp. liczby użytkowników usług „na kartę”.

W 2013 r. nastąpił wzrost liczby użytkowników  o 5,3% w porównaniu do roku poprzedniego. Największy wzrost odnosił się do operatorów MNO spoza największej czwórki oraz MVNO. Liczba kart SIM w ich sieciach zwiększyła się o 67,1% w stosunku do roku poprzedniego.

Telefonia mobilna_2013

W 2013 r. ok. 1,55 mln, a więc o 23,9% więcej niż w roku
poprzednim, użytkowników zdecydowało się na przeniesienie swojej
usługi do innego operatora.

Podobnie
jak w latach ubiegłych, w 2013 r. zmalała zarówno wartość rynku
telefonii stacjonarnej jak i liczba jej abonentów. Zwiększyła się
natomiast popularność telefonii VoIP, w przypadku której liczba
użytkowników wzrosła.

Struktura rynku w 2013 r. nie uległa drastycznym zmianom. Pomimo
spadku w udziałach w dalszym ciągu największym operatorem na
rynku, zarówno pod względem abonentów, jak i przychodów, była
Telekomunikacja Polska.

Udziały operat_stac_2013

Pełna
treść Raportu znajduje się w załączonym pliku: Tutaj

źródło: UKE

Kan