UKe przedstawił podsumowanie i efekty dotychczasowej
współpracy Inicjatora – UKE i 39 Sygnatariuszy Memorandum w sprawie
współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług.

 

Podstawowym celem podejmowanych wspólnie działań
jest opracowanie wskaźników jakości usług, które pozwolą aby dostawcy
usług telekomunikacyjnych w sposób przejrzysty informowali klientów o
poziomie jakości świadczonych usług. Wspólne prace mają na celu
określenie wskaźników w sposób jak najbardziej zharmonizowany, w
oparciu o jednolite definicje, metody pomiarów i kalkulacji.

Uczestniczący w pracach Memorandum Sygnatariusze
wykazali duże zaangażowanie w pracę poszczególnych zespołów.
Wykorzystują doświadczenie i wiedzę dotyczącą stosowanych rozwiązań w
dziedzinie badania jakości usług pochodząca z wielu krajów. Należy
podkreślić, że rozwiązania, które zostaną wspólnie wypracowane będą
dobrze służyły zarówno operatorom, jak i Regulatorowi a przede
wszystkim konsumentom. To właśnie konsumenci usług telekomunikacyjnych
będą głównymi beneficjentami wypracowanych rozwiązań.

W ramach Memorandum powołano do życia Grupy
Robocze, w których aktywnie współpracują przedstawiciele Sygnatariuszy
i UKE. Należy podkreślić, że dzięki zaangażowaniu operatorów, Grupy
Robocze mają możliwość zaproponować konstruktywne rozwiązań rozwiązania
oparte na doświadczeniach dostawców usług.

Z dużą satysfakcją przedstawiamy  status  prac w
poszczególnych Grupach Roboczych.

Grupa Robocza ds. wskaźników
Administracyjnych (GRA)

Ustalono i opracowano dwa wskaźniki
administracyjne tj.:

  • wskaźnik reklamacji poprawności faktur 
  • średni czas oczekiwania na połączenie z personelem

Wskaźniki te będą przedstawione na posiedzeniu
Zespołu Roboczego do ostatecznej akceptacji, zgodnie z zasadami
Memorandum.

Grupa Robocza ds. wskaźników Technicznych
(GRT)

Wyselekcjonowano spośród kilkudziesięciu 7
następujących wskaźników:

dla wszystkich usług:

  • zasięg 

dla usługi głosowej (praktycznie metodyki są
opracowane – pozostaje kwestia wyboru sposobu pozyskania danych w
sieciach mobilnych):

  • skuteczność połączeń
  • wskaźnik jakości głosu
  • wskaźnik połączeń przerwanych

dla usługi dostępu do Internetu:

  • prędkość transmisji danych (up/down)
  • opóźnienie

dla usługi SMS:

  • procent wiadomości dostarczanych w ciągu 10 s z populacji
    wszystkich wysłanych wiadomości

Aby prace były jak najbardziej efektywne oraz
zgodne z przyjętym planem działań zaplanowano cotygodniowe spotkania
poszczególnych Grup Roboczych. Taki sposób pracy wymaga od wszystkich
uczestników pełnego zaangażowania oraz potwierdza ich wolę
do poszukiwania wspólnych rozwiązań.

Podczas ostatniego spotkania – 24 lipca wspólnie
ustalono, że dane nt. jakości usług realizowanych w sieciach mobilnych
będą pozyskiwane wyłącznie w oparciu o ruchu generowany (testowy).

Otwartą pozostaje kwestia dotycząca sposobu
zbierania danych o jakości usług, która zostanie do rozstrzygnięcia w
ramach spotkaniu Zespołu Roboczego planowanego na 6 sierpnia 2013 r.

Rozważane są 3 warianty:

  • wspólne i jednoczesne testy wszystkich po tych samych
    trasach tzw. drive
    testy,
  • wspólne i jednoczesne testy za pomocą sond stacjonarnych
  • zarówno testy w ruchu jak testy wykonywane przy pomocy sond
    stacjonarnych

Na prośbę Sygnatariuszy do Zespołu Roboczego i Grup
Roboczych Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości
usług włączeni zostali Przedstawiciele UOKiK tak aby potwierdzić czy
planowane rozwiązanie polegające na wspólnych pomiarach jakości usług
przez różnych Dostawców będzie zgodne z zasadami prawa ochrony
konkurencji

UKE przewiduje, że prace w ramach Memorandum
zostaną zakończone na przełomie września i października, zgodnie z
wcześniejszymi założeniami.

Wszystkim Sygnatariuszom Memorandum Prezes UKE
przekazuje podziękowania za zaangażowanie i wkład merytoryczny.

źródło: UKE

Kan