Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przedstawia stanowisko w sprawie uwag i opinii nadesłanych w ramach konsultacji projektu dokumentacji przetargowej na pięć rezerwacji częstotliwości dla mobilnych usług telekomunikacyjnych.
31 maja 2012 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zainicjował postępowanie konsultacyjne w sprawie warunków przeprowadzenia przetargu na pięć rezerwacji częstotliwości z pasma 1800 MHz, przeznaczonych do świadczenia na obszarze całego kraju mobilnych usług telekomunikacyjnych.
W toku postępowania konsultacyjnego do Prezesa UKE wpłynęło 21 stanowisk. Zgłaszane opinie dotyczyły głównie: warunków uczestnictwa w przetargu, ilości składanych ofert i procedury ich oceny przez komisję przetargową (szczególnie kryterium zachowania warunków konkurencji, wiarygodności uczestników przetargu i deklarowanych przez nich zobowiązań), jak również sposobu podziału dostępnych częstotliwości oraz wydłużenia okresu rezerwacji.
Mając na uwadze zgłaszane przez operatorów opinie związane z malejącą pojemnością sieci radiowych, Prezes UKE postanowił o jak najszybszym rozdysponowaniu wolnych zasobów częstotliwości z pasma 1800 MHz. Dodatkowo plany UKE przewidują przydzielenie w 2013 roku częstotliwości z pasm 800 MHz i 2600 MHz w ramach aukcji.
Od początku w tym przetargu jako decydujące zostało wybrane kryterium zachowania warunków konkurencji, przy dużym nacisku na zobowiązania inwestycyjne nałożone z urzędu przez Prezesa UKE oraz dobrowolnie podjęte przez uczestników przetargu w ramach składanej oferty. W związku z tym w treści dokumentacji zmianie ulegnie wzór, na podstawie którego przyznawana będzie punktacja z tytułu kryterium zachowania warunków konkurencji.
Zdaniem Prezes UKE połączenie posiadanych zasobów z pasma 900 MHz z będącymi przedmiotem przetargu częstotliwościami z pasma 1800 MHz będzie korzystne dla dalszego rozwoju konkurencji na rynku mobilnych usług telekomunikacyjnych.
– Warunki przetargu będą umożliwiały wykorzystanie udostępnianego zasobu częstotliwości jako impulsu rozwojowego zarówno w zakresie upowszechnienia nowych technologii, jak i organizacji rynku i rozwoju konkurencji – powiedziała Prezes UKE, Magdalena Gaj. – Podmioty, które posiadają już rezerwację częstotliwości przeznaczonych na realizację mobilnych usług telekomunikacyjnych, będą miały szansę rozszerzenia wykorzystywanego zasobu częstotliwości celem wdrożenia nowych technologii. Jednocześnie warunki przetargu będą stwarzały szansę podjęcia działalności dla nowych i wiarygodnych podmiotów planujących w Polsce rozpoczęcie świadczenia mobilnych usług telekomunikacyjnych.
Po przeprowadzeniu przetargu Prezes UKE dokona rezerwacji częstotliwości biorąc pod uwagę ewentualne stanowiska wyłonionych podmiotów zawarte we wnioskach o rezerwację. W szczególności mogą one dotyczyć dokonania przydziału konkretnych zakresów częstotliwości w sposób zapewniający przyległość bloków częstotliwości podmiotu wyłonionego w przetargu.
– Podzielam stanowiska z konsultacji, że w celu poprawy efektywności wykorzystywania zasobów pasma 1800 MHz należałoby przeprowadzić refarming częstotliwości, tak aby zapewnić podmiotom posiadającym rezerwacje w tym paśmie w miarę ciągłe bloki częstotliwości – potwierdziła Prezes UKE, Magdalena Gaj. – Jednakże takie nasze działanie wymagałoby zgodnego wniosku wszystkich operatorów posiadających rezerwacje w paśmie 1800 MHz.
Mając na uwadze zgłaszane w konsultacjach postulaty, Prezes UKE uznał przedstawioną w nich argumentację i postanowił o wydłużeniu okresu na jaki zostanie udzielona rezerwacja z 10 na 15 lat. Również termin na składanie ofert w przetargu zostanie wydłużony i będzie wynosił minimum 60 dni.
Ustalając pułap zaangażowania inwestycyjnego Prezes UKE uwzględnił wyniki analizy danych przedstawianych w sprawozdaniach przedsiębiorców telekomunikacyjnych w latach 2009 – 2011, z których wynika, że nawet kwota 100 mln zł w skali roku nie stanowi bariery dla podmiotów prowadzących inwestycje na rynkach telekomunikacyjnych. Kwota ta zwiększa prawdopodobieństwo, iż rezerwacja częstotliwości po przeprowadzonym przetargu zostanie dokonana na rzecz podmiotu wiarygodnego, o co wielokrotnie postulowali uczestnicy rynku telekomunikacyjnego.
Dodatkowo termin obowiązkowego rozpoczęcia wykorzystywania częstotliwości będących przedmiotem przetargu i rozpoczęcia komercyjnego oferowania usług telekomunikacyjnych z ich wykorzystaniem będzie określony na nie później niż 12 miesięcy od daty otrzymania rezerwacji częstotliwości.
W załączeniu szczegółowe Stanowisko Prezesa UKE odnośnie propozycji zmian w projekcie dokumentacji przetargowej zgłoszonych w ramach konsultacji.
źródło: UKE
Kan
Nie jestem inżynierem, więc może mi ktoś wytłumaczyć jedną rzecz. Czy naprawdę nie mamy wystarczająco pasma częstotliwości 1800MHz żeby wszystkich obdzielić? Czy tego pasma jest zbyt mało,czy Państwo po pwostu nie chce oddać zbyt dużo?
Niestety nie będzie już więcej wolnych częstotliwości z zakresu DCS 1800MHz.
ITU przy podziale „eteru” przyjęło, że pasmo III będzie „rozciągało się” od 1720-1795Mhz dla wysyłania i od 1805 do 1880MHz dla odbioru, czyli tylko 2x 75MHz do podziału dla wszystkich operatorów, gdyż przyjęto dypleks częstotliwościowy (FDD). Do tego co prawda jest dostępne jeszcze pasmo XXXIX , czyli 1880-1920MHz, ale z dupleksem czasowym (TDD) i w zasadzie nie wiem jaka technologia z tego aktualnie korzysta.
I tak te 2×25 MHz to zostało „odzyskane” (przeszło do cywila) dzięki uprzejmości Wojska Polskiego, kosztem jak twierdzą co poniektórzy naszej obronności.
Teraz policzmy. Operatorzy z W3 posiadają po 48 kanałów dupleksowych 2x 9,6MHz w DCS, ale tak na prawdę jest to 2x 10MHz, gdyż każdy taki blok jest „chroniony” przez jeden nieużywany kanał na każdym z jego krańców od czego teraz się odchodzi. 2x 20Mhz wygrały podmioty aktualnie z grupy Solorza: CenterNet i Mobyland, co daje w sumie 2x 50MHz zarezerwowanych częstotliwości. Czyli pozostało już tylko 25MHz do rozdysponowania.
Po co 60dni na składanie ofert? Przecież każdy wie o tym przetargu od ery kamienia łupanego więc każdy miał czas na przygotowanie się.