Orange Polska informuje o bardzo dobrych wynikach w 4 kw. 2017, wynikających ze strategii nastawionej na wartość, oraz o osiągnięciu celów rocznych w 2017 roku. Pomarańczowy operator zyskał 66 tys. klientów usług komórkowych netto w IV kw. ’17. To pierwszy wzrost liczby kart SIM w sieci Orange Polska od drugiego kwartału 2016 roku.

Mobilne ramię Orange Polska zakończyło rok z 14,42 mln kart SIM, tracąc w rok 1,37 mln, przy czym ubytek ten miał miejsce tylko w segmencie pre-paid. W porównaniu z końcem września statystyki SIM-ów Orange zmieniły się nieznacznie na plus: urosły o 66 tys. kart (64 tys. kart abonamentowych – w dużej mierze M2M, 2 tys. kart pre-paid). Ostatecznie telekom zakończył rok z 9,726 mln kart abonamentowych oraz 4,698 mln kart przedpłaconych.

Poniżej prezentujemy dane operacyjne Orange Polska w czwartym kwartale 2017 r.:

Wybrane dane 2017 oraz prognoza Grupy Kapitałowej Orange Polska:

2016 2017
IV kw. I kw. II kw. III kw. IV kw.
LICZBA KLIENTÓW (tys.)
-TELEFONIA KOMÓRKOWA (karty SIM) 15799 15272 14 555 14 358 14 424
zmiana -467 -527 -717 -197 66
–POST PAID 9262 9452 9573 9 662 9 726
zmiana 305 190 121 89 64
–PRE PAID 6537 5820 4983 4 696 4 698
zmiana -772 -717 -837 -287 2
–INTERNET MOBILNY 1377 1364 1334 1 287 1 231
zmiana 22 -13 -30 -47 -56
-STACJONARNE USŁUGI GŁOSOWE 3932 3859 3809 3 744 3 684
zmiana -56 -73 -50 -65 -60
-DOSTĘPY SZEROKOPASMOWE 2206 2269 2323 2 377 2 438
zmiana 53 63 54 54 61
–ADSL 1503 1451 1407 1 367 1 324
zmiana -59 -52 -44 -40 -43
–ŚWIATŁOWÓD 88 117 145 176 214
zmiana 31 29 28 31 38
–STACJONARNY DOSTĘP BEZPRZEWODOWY 191 260 328 377 433
zmiana 63 69 68 49 56
-TV 766 775 792 814 848
zmiana 5 9 17 22 34
-KLIENCI USŁUG PAKIETOWYCH 835 938 1084 1 195 1 306
zmiana 97 103 146 111 111
MIESIĘCZNE PRZYCHODY NA KLIENTA (PLN)
-TELEFONIA KOMÓRKOWA 28,3 28,1 30,1 30,5 30,3
zmiana 0,4 -0,2 2 0,4 -0,2
–POST PAID 41,8 39,6 39,6 37,7 37,5
zmiana -1,8 -2,2 0 -1,9 -0,2
–PRE PAID 12,6 12,6 15,2 17,6 17,4
zmiana 0,6 0 2,6 2,4 -0,2
-TELEFONIA STACJONARNA 37,9 37,3 37 37,1 37,2
zmiana -0,5 -0,6 -0,3 0,1 0,1
-DOSTĘP SZEROKOPASMOWY 59,2 58,2 57,1 58,1 57,7
TELEWIZJA I VOIP
zmiana -0,7 -1 -1,1 1 -0,4

Podsumowanie:

  • Osiągnięty cel skorygowanej EBITDA na 2017 rok; przewidywana stabilizacja skorygowanej EBITDA w 2018 roku
  • Wyniki komercyjne odzwierciedlają strategię zorientowaną na konwergencję i wartość:

– przyrost o +56% rok-do-roku liczby klientów konwergentnych, dzięki sukcesowi oferty Orange Love

– przyrost o +11% rok-do-roku liczby klientów stacjonarnego Internetu (+61 tys. przyłączeń netto w 4 kw.), napędzany przez stacjonarny dostęp bezprzewodowy i usługi światłowodowe

–  przyrost o +5% rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług abonamentowych (+64 tys. przyłączeń netto w 4 kw.), odzwierciedlający większy nacisk na tworzenie wartości

  • Bardzo dobre wyniki finansowe za 4 kw. i cały rok, dzięki strategii nastawionej na wartość i rosnącej efektywności:

– spadek przychodów w 2017 roku ograniczony do 1,4% rok-do-roku (w 4 kw. spadek 2,4% rok-do-roku):

– poprawa dynamiki wzrostu w segmencie stacjonarnego Internetu odzwierciedla wzrost liczby klientów i rosnącą sieć światłowodową

– przychody komórkowe odzwierciedlają ukierunkowanie na wartość oraz strategię konwergentną

– utrzymująca się presja w obszarze usług tradycyjnych

– spadek skorygowanej EBITDA w 2017 roku ograniczony do 4,8% rok-do-roku (w 4 kw. wzrost o 4,2% rok-do-roku), pomimo znaczącego wzrostu kosztów międzyoperatorskich w wyniku dużego ruchu roamingowego

– spadek kosztów sprzedaży o 10% rok-do-roku, w wyniku znacznie niższego subsydiowania telefonów oraz dużo wyższego udziału ofert bez telefonu

  • Ok. 2,5 mln gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej (z czego 1 mln objęto zasięgiem w 2017 roku)
  • liczba klientów usług światłowodowych na poziomie 214 tys. (+38 tys. przyłączeń netto w 4 kw.)

– penetracja usługi na poziomie 8,7%

  • Skorygowane nakłady inwestycyjne w 2017 roku w wysokości 1 933 mln zł (zgodne z oczekiwaniami rocznymi), spadek o 3,4% rok-do-roku, w tym 673 mln zł na rozbudowę sieci światłowodowej

–  z wyłączeniem sieci światłowodowej, spadek nakładów inwestycyjnych o 14% rok-do-roku

  • Skorygowane organiczne przepływy pieniężne w 2017 roku w wysokości 111 mln zł, odzwierciedlające niższą EBITDA oraz wyższe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy
  • Zarząd prognozuje w 2018 roku skorygowany zysk EBITDA stabilny w porównaniu z 2017 rokiem (ok. 3 mld zł)2, odzwierciedlający mniejszą presję na przychody, kontynuację strategii komercyjnej nastawionej na wartość oraz szybszą optymalizację kosztów pośrednich
  • Uznając inwestycje w długoterminowe budowanie wartości za priorytet oraz biorąc pod uwagę potencjalną płatność kary nałożonej przez Komisję Europejską, Zarząd nie będzie rekomendował wypłacania dywidendy w 2018 roku (zgodnie z tym, co zapowiedziano przy prezentacji strategii we wrześniu 2017 roku).

Odnosząc się do wyników za 2017 rok i perspektyw na 2018 rok, Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu, stwierdził:
W ubiegłym roku w istotny sposób zmieniliśmy nasze podejście komercyjne oraz przedstawiliśmy nowy plan strategiczny na lata 2017-2020 o nazwie Orange.one. Skoncentrowaliśmy się znacznie bardziej na budowaniu wartości, a jednocześnie osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki komercyjne.
Nasza strategia konwergencji się sprawdza. Przygotowaliśmy właściwy produkt i nadaliśmy mu najwyższy priorytet komercyjny, a jednocześnie stale podnosimy jakość sieci. W strukturze przyłączeń brutto na rynku konsumenckim, około 70% klientów stacjonarnego Internetu oraz blisko 50% klientów mobilnych usług głosowych wybiera pakiety Orange Love. Na koniec 2017 roku, dokładnie połowa naszych klientów usług szerokopasmowych korzystała także z naszych usług mobilnych. Uważamy, że w konwergencji nadal tkwi duży potencjał, który będziemy starali się wykorzystać w 2018 roku.
Konwergencja była jednym z kluczowych czynników, które przyczyniły się do odwrócenia negatywnego trendu w segmencie stacjonarnego Internetu. W 2017 roku wzrost liczby klientów w tym segmencie był najwyższy od dziesięciu lat i wyniósł 11%, co pozwoliło nam zwiększyć udział w rynku. W segmencie płatnej telewizji poprawiliśmy swój wizerunek jako wiarygodnego dostawcy treści programowych. Przyrost liczby klientów usług TV wyniósł blisko 11% i był najwyższy od pięciu lat. W abonamentowych usługach komórkowych nasze podejście do sprzedaży poprawiło równowagę pomiędzy ilością a wartością.
W ubiegłym roku znacząco przyspieszyliśmy rozbudowę sieci światłowodowej i chcemy utrzymać tę dynamikę w 2018 roku. Wskaźnik penetracji usługi światłowodowej wynosi obecnie 8,7%, przy czym poprawia się z każdym kolejnym kwartałem.
Z dużym zadowoleniem przyjmuję, że w rankingu NPS (Net Promoter Score) awansowaliśmy z trzeciego miejsca na drugie, do czego przyczyniły się w największym stopniu usługi światłowodowe i oferta konwergentna. To potwierdza słuszność przyjętej przez nas strategii zorientowanej na klienta oraz podjętych działań w celu zapewnienia możliwie prostej i przyjaznej obsługi.
W 2018 roku utrzymamy priorytety określone w strategii Orange.one. Naszym celem jest zbudowanie modelu biznesowego, który zapewni stabilny wzrost przychodów i zysków. Będziemy realizować nasz ambitny plan komercyjny, badając jednocześnie nowe, potencjalne możliwości biznesowe. W dalszym ciągu będziemy zmieniać biznes, zwiększać efektywność oraz dostosowywać naszą działalność i kulturę wewnętrzną do wymagań współczesnego, cyfrowego świata.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Pobierz [672.74 KB]

źródło: Orange