Orange Polska informuje o bardzo dobrych wynikach w 4 kw. 2017, wynikających ze strategii nastawionej na wartość, oraz o osiągnięciu celów rocznych w 2017 roku. Pomarańczowy operator zyskał 66 tys. klientów usług komórkowych netto w IV kw. ’17. To pierwszy wzrost liczby kart SIM w sieci Orange Polska od drugiego kwartału 2016 roku.
.@Orange_Polska 2017 guidance delivered thanks to fiber investment and convergence #OrangeLove. Convergent customer base up by +56%, best broadband growth in last 10 years and best #OrangeTV growth in 5 years! pic.twitter.com/eWLCTTjBdc
— JF Fallacher (@fallacher) 21 lutego 2018
Mobilne ramię Orange Polska zakończyło rok z 14,42 mln kart SIM, tracąc w rok 1,37 mln, przy czym ubytek ten miał miejsce tylko w segmencie pre-paid. W porównaniu z końcem września statystyki SIM-ów Orange zmieniły się nieznacznie na plus: urosły o 66 tys. kart (64 tys. kart abonamentowych – w dużej mierze M2M, 2 tys. kart pre-paid). Ostatecznie telekom zakończył rok z 9,726 mln kart abonamentowych oraz 4,698 mln kart przedpłaconych.
Poniżej prezentujemy dane operacyjne Orange Polska w czwartym kwartale 2017 r.:
Wybrane dane 2017 oraz prognoza Grupy Kapitałowej Orange Polska:
2016 | 2017 | |||||
IV kw. | I kw. | II kw. | III kw. | IV kw. | ||
LICZBA KLIENTÓW (tys.) | ||||||
-TELEFONIA KOMÓRKOWA (karty SIM) | 15799 | 15272 | 14 555 | 14 358 | 14 424 | |
zmiana | -467 | -527 | -717 | -197 | 66 | |
–POST PAID | 9262 | 9452 | 9573 | 9 662 | 9 726 | |
zmiana | 305 | 190 | 121 | 89 | 64 | |
–PRE PAID | 6537 | 5820 | 4983 | 4 696 | 4 698 | |
zmiana | -772 | -717 | -837 | -287 | 2 | |
–INTERNET MOBILNY | 1377 | 1364 | 1334 | 1 287 | 1 231 | |
zmiana | 22 | -13 | -30 | -47 | -56 | |
-STACJONARNE USŁUGI GŁOSOWE | 3932 | 3859 | 3809 | 3 744 | 3 684 | |
zmiana | -56 | -73 | -50 | -65 | -60 | |
-DOSTĘPY SZEROKOPASMOWE | 2206 | 2269 | 2323 | 2 377 | 2 438 | |
zmiana | 53 | 63 | 54 | 54 | 61 | |
–ADSL | 1503 | 1451 | 1407 | 1 367 | 1 324 | |
zmiana | -59 | -52 | -44 | -40 | -43 | |
–ŚWIATŁOWÓD | 88 | 117 | 145 | 176 | 214 | |
zmiana | 31 | 29 | 28 | 31 | 38 | |
–STACJONARNY DOSTĘP BEZPRZEWODOWY | 191 | 260 | 328 | 377 | 433 | |
zmiana | 63 | 69 | 68 | 49 | 56 | |
-TV | 766 | 775 | 792 | 814 | 848 | |
zmiana | 5 | 9 | 17 | 22 | 34 | |
-KLIENCI USŁUG PAKIETOWYCH | 835 | 938 | 1084 | 1 195 | 1 306 | |
zmiana | 97 | 103 | 146 | 111 | 111 | |
MIESIĘCZNE PRZYCHODY NA KLIENTA (PLN) | ||||||
-TELEFONIA KOMÓRKOWA | 28,3 | 28,1 | 30,1 | 30,5 | 30,3 | |
zmiana | 0,4 | -0,2 | 2 | 0,4 | -0,2 | |
–POST PAID | 41,8 | 39,6 | 39,6 | 37,7 | 37,5 | |
zmiana | -1,8 | -2,2 | 0 | -1,9 | -0,2 | |
–PRE PAID | 12,6 | 12,6 | 15,2 | 17,6 | 17,4 | |
zmiana | 0,6 | 0 | 2,6 | 2,4 | -0,2 | |
-TELEFONIA STACJONARNA | 37,9 | 37,3 | 37 | 37,1 | 37,2 | |
zmiana | -0,5 | -0,6 | -0,3 | 0,1 | 0,1 | |
-DOSTĘP SZEROKOPASMOWY | 59,2 | 58,2 | 57,1 | 58,1 | 57,7 | |
TELEWIZJA I VOIP | ||||||
zmiana | -0,7 | -1 | -1,1 | 1 | -0,4 |
Podsumowanie:
- Osiągnięty cel skorygowanej EBITDA na 2017 rok; przewidywana stabilizacja skorygowanej EBITDA w 2018 roku
- Wyniki komercyjne odzwierciedlają strategię zorientowaną na konwergencję i wartość:
– przyrost o +56% rok-do-roku liczby klientów konwergentnych, dzięki sukcesowi oferty Orange Love
– przyrost o +11% rok-do-roku liczby klientów stacjonarnego Internetu (+61 tys. przyłączeń netto w 4 kw.), napędzany przez stacjonarny dostęp bezprzewodowy i usługi światłowodowe
– przyrost o +5% rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług abonamentowych (+64 tys. przyłączeń netto w 4 kw.), odzwierciedlający większy nacisk na tworzenie wartości
- Bardzo dobre wyniki finansowe za 4 kw. i cały rok, dzięki strategii nastawionej na wartość i rosnącej efektywności:
– spadek przychodów w 2017 roku ograniczony do 1,4% rok-do-roku (w 4 kw. spadek 2,4% rok-do-roku):
– poprawa dynamiki wzrostu w segmencie stacjonarnego Internetu odzwierciedla wzrost liczby klientów i rosnącą sieć światłowodową
– przychody komórkowe odzwierciedlają ukierunkowanie na wartość oraz strategię konwergentną
– utrzymująca się presja w obszarze usług tradycyjnych
– spadek skorygowanej EBITDA w 2017 roku ograniczony do 4,8% rok-do-roku (w 4 kw. wzrost o 4,2% rok-do-roku), pomimo znaczącego wzrostu kosztów międzyoperatorskich w wyniku dużego ruchu roamingowego
– spadek kosztów sprzedaży o 10% rok-do-roku, w wyniku znacznie niższego subsydiowania telefonów oraz dużo wyższego udziału ofert bez telefonu
- Ok. 2,5 mln gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej (z czego 1 mln objęto zasięgiem w 2017 roku)
- liczba klientów usług światłowodowych na poziomie 214 tys. (+38 tys. przyłączeń netto w 4 kw.)
– penetracja usługi na poziomie 8,7%
- Skorygowane nakłady inwestycyjne w 2017 roku w wysokości 1 933 mln zł (zgodne z oczekiwaniami rocznymi), spadek o 3,4% rok-do-roku, w tym 673 mln zł na rozbudowę sieci światłowodowej
– z wyłączeniem sieci światłowodowej, spadek nakładów inwestycyjnych o 14% rok-do-roku
- Skorygowane organiczne przepływy pieniężne w 2017 roku w wysokości 111 mln zł, odzwierciedlające niższą EBITDA oraz wyższe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy
- Zarząd prognozuje w 2018 roku skorygowany zysk EBITDA stabilny w porównaniu z 2017 rokiem (ok. 3 mld zł)2, odzwierciedlający mniejszą presję na przychody, kontynuację strategii komercyjnej nastawionej na wartość oraz szybszą optymalizację kosztów pośrednich
- Uznając inwestycje w długoterminowe budowanie wartości za priorytet oraz biorąc pod uwagę potencjalną płatność kary nałożonej przez Komisję Europejską, Zarząd nie będzie rekomendował wypłacania dywidendy w 2018 roku (zgodnie z tym, co zapowiedziano przy prezentacji strategii we wrześniu 2017 roku).
Odnosząc się do wyników za 2017 rok i perspektyw na 2018 rok, Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu, stwierdził:
„W ubiegłym roku w istotny sposób zmieniliśmy nasze podejście komercyjne oraz przedstawiliśmy nowy plan strategiczny na lata 2017-2020 o nazwie Orange.one. Skoncentrowaliśmy się znacznie bardziej na budowaniu wartości, a jednocześnie osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki komercyjne.
Nasza strategia konwergencji się sprawdza. Przygotowaliśmy właściwy produkt i nadaliśmy mu najwyższy priorytet komercyjny, a jednocześnie stale podnosimy jakość sieci. W strukturze przyłączeń brutto na rynku konsumenckim, około 70% klientów stacjonarnego Internetu oraz blisko 50% klientów mobilnych usług głosowych wybiera pakiety Orange Love. Na koniec 2017 roku, dokładnie połowa naszych klientów usług szerokopasmowych korzystała także z naszych usług mobilnych. Uważamy, że w konwergencji nadal tkwi duży potencjał, który będziemy starali się wykorzystać w 2018 roku.
Konwergencja była jednym z kluczowych czynników, które przyczyniły się do odwrócenia negatywnego trendu w segmencie stacjonarnego Internetu. W 2017 roku wzrost liczby klientów w tym segmencie był najwyższy od dziesięciu lat i wyniósł 11%, co pozwoliło nam zwiększyć udział w rynku. W segmencie płatnej telewizji poprawiliśmy swój wizerunek jako wiarygodnego dostawcy treści programowych. Przyrost liczby klientów usług TV wyniósł blisko 11% i był najwyższy od pięciu lat. W abonamentowych usługach komórkowych nasze podejście do sprzedaży poprawiło równowagę pomiędzy ilością a wartością.
W ubiegłym roku znacząco przyspieszyliśmy rozbudowę sieci światłowodowej i chcemy utrzymać tę dynamikę w 2018 roku. Wskaźnik penetracji usługi światłowodowej wynosi obecnie 8,7%, przy czym poprawia się z każdym kolejnym kwartałem.
Z dużym zadowoleniem przyjmuję, że w rankingu NPS (Net Promoter Score) awansowaliśmy z trzeciego miejsca na drugie, do czego przyczyniły się w największym stopniu usługi światłowodowe i oferta konwergentna. To potwierdza słuszność przyjętej przez nas strategii zorientowanej na klienta oraz podjętych działań w celu zapewnienia możliwie prostej i przyjaznej obsługi.
W 2018 roku utrzymamy priorytety określone w strategii Orange.one. Naszym celem jest zbudowanie modelu biznesowego, który zapewni stabilny wzrost przychodów i zysków. Będziemy realizować nasz ambitny plan komercyjny, badając jednocześnie nowe, potencjalne możliwości biznesowe. W dalszym ciągu będziemy zmieniać biznes, zwiększać efektywność oraz dostosowywać naszą działalność i kulturę wewnętrzną do wymagań współczesnego, cyfrowego świata.
źródło: Orange
Wyniki ok. Ciekawe czy powrócili na pierwsze miejsce. Coś to .one jakby sugerowało
Pomarańczowy walczy, ale daje pola fioletowemu
Po zmianach w regulaminie pakietów netu (czasu trwania) stracą w prepaidach. (sam dwa likwiduje) pozdro
Masz rację, idź do play, tam oprócz braku sieci dostaniesz wszystko drożej i gorzej.